توصیه های روانشناسی برای داوران

۱.   به نظم و انضباط خود را عادت دهید که عامل اعتماد به نفس در شما خواهد بود .

۲.   از اعمالی که با شما از نظر جسمی و روحی سازگار نیستند پرهیز کنید و از در گیرشدن و طرح مسائلی که ممکن است موجب مشاجره یا مشکلات شخصی شما شود خود داری کنید .

۳.   بر کلمات و رفتار دیگران به طور دائم و آگاهانه حساسیت و عکس العمل نشان ندهید و سعی کنید با بروز شخصیت خود روی مردم تأثیر گذار باشید .

۴.   چنانچه در جریان مسابقه تصمیم نا عادلانه و اشتباه گرفتید آن را فراموش نموده و فاجعه قلمداد نکنید زیرا با این حالت مرتکب اشتباهات بزرگتر و بیشتری خواهید شد .

۵.   تجارب موفق گذشته خود را زنده کنید تا اعتماد به نفس شما تقویت گردد .

۶.   و …

به ادامه مطلب مراجعه نمایید

۱.   به نظم و انضباط خود را عادت دهید که عامل اعتماد به نفس در شما خواهد بود .

۲.   از اعمالی که با شما از نظر جسمی و روحی سازگار نیستند پرهیز کنید و از در گیرشدن و طرح مسائلی که ممکن است موجب مشاجره یا مشکلات شخصی شما شود خود داری کنید .

۳.   بر کلمات و رفتار دیگران به طور دائم و آگاهانه حساسیت و عکس العمل نشان ندهید و سعی کنید با بروز شخصیت خود روی مردم تأثیر گذار باشید .

۴.   چنانچه در جریان مسابقه تصمیم نا عادلانه و اشتباه گرفتید آن را فراموش نموده و فاجعه قلمداد نکنید زیرا با این حالت مرتکب اشتباهات بزرگتر و بیشتری خواهید شد .

۵.   تجارب موفق گذشته خود را زنده کنید تا اعتماد به نفس شما تقویت گردد .

۶.   قدم اول برای قوی تر شدن شناخت ضعف است و قدم اول رستگاری اقرار به گناه ، دست از لجاجت بردارید و اشتباهات خود را بپذیرید .

۷.   شکست طلب نباشید زیرا این امر بدون توجه به نیروی قوی اراده راهی برای شکست شما باز خواهد کرد ، احساس پیروزی و موفقیت داشته تا موانع را به راحتی از پیش روی بردارید .

۸.   خاطرات تلخ و ناکامی های گذشته را فراموش کنید و بدانید که با موفقیت و تجربیات بعدی که به دست می آورید این احساس ناکامی نیز از ذهن شما شسته خواهد شد .

۹.   به بازیکنان بطور مصمم و با وقارنگاه کنید ، باچشمانتان با آنها حرف بزنید که بیشتر مسائل از نگاه ها خوانده می شود .

۱۰.   طوری رفتار کنید که در خود تمامی خصوصیات مثبت را دارید و این زمینه ای برای ایجاد این خصوصیات در شما خواهد بود .

۱۱.   قبلاً مسائلی را که ممکن است در جریان مسابقه رخ دهد در ذهن خود تجزیه و تحلیل نموده و راه کارهای آن را جستجو کنید که در صورت بروز مجدد ، استرس کمتری داشته باشید.

۱۲.   اگر ۹۹ بار شکست خوردید بدانید صدمین بار پیروز خواهید شد .

۱۳.   در قضاوت از اعلام ، شیوه و روش معمول خود استفاده کنید و به طور ناگهانی آن را تغییر ندهید یا شیوه جدیدی انتخاب نکنید .

۱۴.   آمادگی لازم از نظر جسمی ، روحی و فکری را در طول مدت مناسب بدست آورده و تمام مسائل را به روز قبل از مسابقه موکول نکنید .

۱۵.   نگرانی ، تشویش و حتی بیخوابی شما برای قضاوت خوب یک مسابقه طبیعی است از این بابت ناراحت نباشید .

۱۶.   در موقع پوشیدن لباس داوری احساس کنید برای موفقیت لباس پوشیده و لباس یا وسیله ای که فکر می کنید عامل شانس شماست با خود همراه داشته باشید .

۱۷.   از فضای پر دود و آلوده دوری نموده که در دید و اکسیژن گیری شما اثر سوء دارد .

۱۸.   نقش خود را در داوری تمرین کنید و آن ها را در فکر خود تجسم نموده و آرام بودن را تمرین کنید و به تکرار تمرین هایی بپردازید که قبلاً در مورد آنها مشکل داشتید .

۱۹.   با وضعیت ظاهری مرتب ، تیپ ایده آل در میدان مسابقه حاضر شده ، خوش پوش و معطر باشید .

۲۰.   از فیلم های ویدئویی اجراهای خود یا دیگران و همچنین از عکس و آئینه استفاده و حرکات خود را اصلاح کنید .

۲۱.   جایی برای ترس در وجود خود نگذارید ، با ترس مشورت نکنید ، ترس در سر نوشت ما نیست بلکه نشانه طرز تفکر و برداشت ما از حوادث است .

۲۲.   به افکار مبارزه طلبانه بیندشید و به خود بقبولانید که قادر به انجام مشکل ترین کارها خواهید بود و این عامل فوران انژری در شماست.

۲۳.   حساسات و صحنه های خوب را در ذهن خود مجسم نموده و خود را در بهترین شرایط از نظر روحی و جسمی احساس کنید .

۲۴.   با بهترین داوران اختلاط کنید ، به نصیحت ها و نظرات آن ها گوش فرا دهید و متواضعانه نظرات خود را بیان کنید .

۲۵.   به مطالعه تیم ها پرداخته یا شیوه بازی بازیکنان به خصوص بازیکنان مشکل ساز بپردازید و از اتفاقات غیره منتظره در مسابقه متعجب نشوید .

۲۶.   احساسات خود را کنترل کنید و مثبت بیندیشید تا به قوای بدنی شما کمک شده و بتوانید به مسائل عاطفی توجه عمیق داشته و فارغ البال قضاوت نمائید .

۲۷.   صبور ، بردبار و خنده رو باشید و تمرکز حواس خود را از دست ندهید .

۲۸.   هرگز خود را مطلق مپندارید ، انتقاد پذیر بوده و از سرزنش های مثبت و منفی تجربه کسب نمائید .

۲۹.   بعد از هر مسابقه خود را تجزیه و تحلیل نموده و نقاط مثبت و منفی خود را بررسی نمائید .

۳۰.   به سخنان بازیکنان بی توجه نباشید گاهی لازم است به حرفها یشان گوش کنید .

۳۱.   هرگز ذهن خود را به مسائلی که ممکن است در تصمیم گیری های شما خواه و ناخواه تأثیر مستقیم داشته آشفته نسازید .

۳۲.   حساس ترس و ضعف نکنید ، خود کم بین و خود بزرگ بین نباشید ، واقعیت ها را بپذیرید و به اصل مشورت و هم فکری عمیقاً معتقد باشید .

۳۳.   سعی کنید رابطه خوبی با بازیکنان بر قرار کنید تا تصمیم های شما قابل قبول تر شده و بازی بهتری را رهبری نمائید .

۳۴.   عملکرد شما در طول زمان و مدیریت مسابقه و تصمیم گیری های شما باید به نحوی باشد که بازیکنان به آن اعتماد کنند .

۳۵.   شما به عنوان داور باید بازیکنان را درک کنید. آن ها ممکن است در مقابل تصمیمات شما عصبانی شوند ، فریاد بزنند و شما باید برای هرگونه عکس العمل خود را آماده سازید. مهم این است که این اعمال شما را تحت تأثیر قرار ندهد .

۳۶.   سعی کنید قبل از قضاوت شناخت لازم را از خصوصیات تیم ها ، بازیکنان و مسئولین آن ها بدست آورید . کسی که ترس را لمس نکرده باشد شجاعت را نخواهد آموخت .

1 دیدگاه
  1. رضا كيامنش ۱۳۹۱/۰۱/۳۰ در ۲۳:۱۴

    با سلام روانشناسی در داوری جز اصول داوری محسب می شود.با تشکر از مطالب خوب شما

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.