توصیه های روانشناسی برای داوران

۱.   به نظم و انضباط خود را عادت دهید که عامل اعتماد به نفس در شما خواهد بود .

۲.   از اعمالی که با شما از نظر جسمی و روحی سازگار نیستند پرهیز کنید و از در گیرشدن و طرح مسائلی که ممکن است موجب مشاجره یا مشکلات شخصی شما شود خود داری کنید .

۳.   بر کلمات و رفتار دیگران به طور دائم و آگاهانه حساسیت و عکس العمل نشان ندهید و سعی کنید با بروز شخصیت خود روی مردم تأثیر گذار باشید .

۴.   چنانچه در جریان مسابقه تصمیم نا عادلانه و اشتباه گرفتید آن را فراموش نموده و فاجعه قلمداد نکنید زیرا با این حالت مرتکب اشتباهات بزرگتر و بیشتری خواهید شد .

۵.   تجارب موفق گذشته خود را زنده کنید تا اعتماد به نفس شما تقویت گردد .

۶.   و …

به ادامه مطلب مراجعه نمایید

۱.   به نظم و انضباط خود را عادت دهید که عامل اعتماد به نفس در شما خواهد بود .

۲.   از اعمالی که با شما از نظر جسمی و روحی سازگار نیستند پرهیز کنید و از در گیرشدن و طرح مسائلی که ممکن است موجب مشاجره یا مشکلات شخصی شما شود خود داری کنید .

۳.   بر کلمات و رفتار دیگران به طور دائم و آگاهانه حساسیت و عکس العمل نشان ندهید و سعی کنید با بروز شخصیت خود روی مردم تأثیر گذار باشید .

۴.   چنانچه در جریان مسابقه تصمیم نا عادلانه و اشتباه گرفتید آن را فراموش نموده و فاجعه قلمداد نکنید زیرا با این حالت مرتکب اشتباهات بزرگتر و بیشتری خواهید شد .

۵.   تجارب موفق گذشته خود را زنده کنید تا اعتماد به نفس شما تقویت گردد .

۶.   قدم اول برای قوی تر شدن شناخت ضعف است و قدم اول رستگاری اقرار به گناه ، دست از لجاجت بردارید و اشتباهات خود را بپذیرید .

۷.   شکست طلب نباشید زیرا این امر بدون توجه به نیروی قوی اراده راهی برای شکست شما باز خواهد کرد ، احساس پیروزی و موفقیت داشته تا موانع را به راحتی از پیش روی بردارید .

۸.   خاطرات تلخ و ناکامی های گذشته را فراموش کنید و بدانید که با موفقیت و تجربیات بعدی که به دست می آورید این احساس ناکامی نیز از ذهن شما شسته خواهد شد .

۹.   به بازیکنان بطور مصمم و با وقارنگاه کنید ، باچشمانتان با آنها حرف بزنید که بیشتر مسائل از نگاه ها خوانده می شود .

۱۰.   طوری رفتار کنید که در خود تمامی خصوصیات مثبت را دارید و این زمینه ای برای ایجاد این خصوصیات در شما خواهد بود .

۱۱.   قبلاً مسائلی را که ممکن است در جریان مسابقه رخ دهد در ذهن خود تجزیه و تحلیل نموده و راه کارهای آن را جستجو کنید که در صورت بروز مجدد ، استرس کمتری داشته باشید.

۱۲.   اگر ۹۹ بار شکست خوردید بدانید صدمین بار پیروز خواهید شد .

۱۳.   در قضاوت از اعلام ، شیوه و روش معمول خود استفاده کنید و به طور ناگهانی آن را تغییر ندهید یا شیوه جدیدی انتخاب نکنید .

۱۴.   آمادگی لازم از نظر جسمی ، روحی و فکری را در طول مدت مناسب بدست آورده و تمام مسائل را به روز قبل از مسابقه موکول نکنید .

۱۵.   نگرانی ، تشویش و حتی بیخوابی شما برای قضاوت خوب یک مسابقه طبیعی است از این بابت ناراحت نباشید .

۱۶.   در موقع پوشیدن لباس داوری احساس کنید برای موفقیت لباس پوشیده و لباس یا وسیله ای که فکر می کنید عامل شانس شماست با خود همراه داشته باشید .

۱۷.   از فضای پر دود و آلوده دوری نموده که در دید و اکسیژن گیری شما اثر سوء دارد .

۱۸.   نقش خود را در داوری تمرین کنید و آن ها را در فکر خود تجسم نموده و آرام بودن را تمرین کنید و به تکرار تمرین هایی بپردازید که قبلاً در مورد آنها مشکل داشتید .

۱۹.   با وضعیت ظاهری مرتب ، تیپ ایده آل در میدان مسابقه حاضر شده ، خوش پوش و معطر باشید .

۲۰.   از فیلم های ویدئویی اجراهای خود یا دیگران و همچنین از عکس و آئینه استفاده و حرکات خود را اصلاح کنید .

۲۱.   جایی برای ترس در وجود خود نگذارید ، با ترس مشورت نکنید ، ترس در سر نوشت ما نیست بلکه نشانه طرز تفکر و برداشت ما از حوادث است .

۲۲.   به افکار مبارزه طلبانه بیندشید و به خود بقبولانید که قادر به انجام مشکل ترین کارها خواهید بود و این عامل فوران انژری در شماست.

۲۳.   حساسات و صحنه های خوب را در ذهن خود مجسم نموده و خود را در بهترین شرایط از نظر روحی و جسمی احساس کنید .

۲۴.   با بهترین داوران اختلاط کنید ، به نصیحت ها و نظرات آن ها گوش فرا دهید و متواضعانه نظرات خود را بیان کنید .

۲۵.   به مطالعه تیم ها پرداخته یا شیوه بازی بازیکنان به خصوص بازیکنان مشکل ساز بپردازید و از اتفاقات غیره منتظره در مسابقه متعجب نشوید .

۲۶.   احساسات خود را کنترل کنید و مثبت بیندیشید تا به قوای بدنی شما کمک شده و بتوانید به مسائل عاطفی توجه عمیق داشته و فارغ البال قضاوت نمائید .

۲۷.   صبور ، بردبار و خنده رو باشید و تمرکز حواس خود را از دست ندهید .

۲۸.   هرگز خود را مطلق مپندارید ، انتقاد پذیر بوده و از سرزنش های مثبت و منفی تجربه کسب نمائید .

۲۹.   بعد از هر مسابقه خود را تجزیه و تحلیل نموده و نقاط مثبت و منفی خود را بررسی نمائید .

۳۰.   به سخنان بازیکنان بی توجه نباشید گاهی لازم است به حرفها یشان گوش کنید .

۳۱.   هرگز ذهن خود را به مسائلی که ممکن است در تصمیم گیری های شما خواه و ناخواه تأثیر مستقیم داشته آشفته نسازید .

۳۲.   حساس ترس و ضعف نکنید ، خود کم بین و خود بزرگ بین نباشید ، واقعیت ها را بپذیرید و به اصل مشورت و هم فکری عمیقاً معتقد باشید .

۳۳.   سعی کنید رابطه خوبی با بازیکنان بر قرار کنید تا تصمیم های شما قابل قبول تر شده و بازی بهتری را رهبری نمائید .

۳۴.   عملکرد شما در طول زمان و مدیریت مسابقه و تصمیم گیری های شما باید به نحوی باشد که بازیکنان به آن اعتماد کنند .

۳۵.   شما به عنوان داور باید بازیکنان را درک کنید. آن ها ممکن است در مقابل تصمیمات شما عصبانی شوند ، فریاد بزنند و شما باید برای هرگونه عکس العمل خود را آماده سازید. مهم این است که این اعمال شما را تحت تأثیر قرار ندهد .

۳۶.   سعی کنید قبل از قضاوت شناخت لازم را از خصوصیات تیم ها ، بازیکنان و مسئولین آن ها بدست آورید . کسی که ترس را لمس نکرده باشد شجاعت را نخواهد آموخت .

1 thought on “توصیه های روانشناسی برای داوران

  1. با سلام روانشناسی در داوری جز اصول داوری محسب می شود.با تشکر از مطالب خوب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.