گلاره ناظمی: حضور در جمع بهترین داوران فوتسال جهان، افتخار بزرگی است

«گلاره ناظمی» مسوول برگزاری مسابقات فوتبال زنان است و در کنار آن قضاوت بازی‌های لیگ برتر فوتسال زنان را برعهده دارد. وی سال گذشته بوسیله سایت فوتسال پلنت نامزد کسب جایزه بهترین داور فوتسال جهان شد.

او پیش از این  قضاوت بازی افتتاحیه و فینال سومین دوره بازی‌های المپیک جوانان ۲۰۱۸ بوینس‌آیرس و همچنین نیمه نهایی جام ملت‌های فوتسال ۲۰۱۹ اروپا را برعهده داشت. علاوه بر این، ناظمی عنوان چهارمین داور برتر جهان در سال ۲۰۱۸ را بدست آورد.

ناظمی در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: با وجود آنکه سال ۹۸ برای کشور سال خوبی نبود و اتفاقات ناخوشایندی در آن افتاد، اما برای من در بحث داوری بسیار مثبت بود. در بین ۱۰ داور برتر فوتسال جهان قرار گرفتم، در مسابقات جام ملتهای اروپا زنان پرتغال قضاوت کردم و توانستم در این رقابت ها مرحله نیمه نهایی را سوت بزنم و جزو داوران فینال مسابقه پرتغال و اسپانیا باشم.

وی افزود: بعد از آن فینال مسابقات جام باشگاه های فوتسال مردان جهان را میان نمایندگان آرژانتین و برزیل قضاوت کردم. همانطور که سال ۲۰۱۸ جزو ۱۰ داور برتر بودم، امسال هم چنین شرایطی برایم پیش آمد و برای دومین بار به عنوان داور برتر انتخاب شدم و در کل سال خوبی برایم بود.

برترین داور جهان ادامه داد: امسال نیز جام ملت‌های آسیا را پیش‌رو داریم، البته اگر با توجه به شرایطی که بیماری بیماری کرونا در جهان ایجاد کرده، مسابقات لغو نشود. این رقابت‌ها هم برای من و نیز تیم فوتسال زنان اهمیت زیادی دارد. فوتسالیست‌ها باید در این مسابقات از مقام قهرمانی دفاع کنند و قهرمان این مسابقات شوند. من هم باید در این رقابت‌ها قضاوت کنم تا ببینیم چه اتفاقی در آینده می‌افتد.

وی یادآور شد: ید طولایی در برگزاری مسابقات فوتسال برخلاف برخلاف بقیه کشورها  داریم و فوتسال زنان زودتر از فوتبال در ایران راه افتاده است. زیرا برگزاری مسابقات فوتسال در سالن راحت‌تر است به همین دلیل به آن درجه از امکانات، شرایط و استانداردها رسیدیم. گرچه تا حد زیادی هنوز یک سری از محدودیت‌ها وجود دارد اما در فوتبال ما نسبت به فوتسال برعکس است. فوتبال زنان سابقه زیادی ندارد و مقداری شرایط برگزاری مسابقات آن سخت‌تر، توجه به آن کمتر بوده و یک مقدار دیرتر راه افتاده است و باید بیشتر به آن توجه شود.

ناظمی اضافه کرد: لیگ فوتبال زنان تا الان خوب بوده اما از نظر امکانات و شرایط باید بهتر شویم چون پتانسیل خیلی خوبی داریم و باید این را در نظر بگیریم که رقیب‌های سختی در آسیا حضور دارند و برخلاف باقی کشورها که در فوتسال همه کشورها تیم ندارند و تعداد کمتری به فوتسال توجه می‌کنند، اما در فوتبال اینگونه نیست. حتی برای اینکه از گروه خود بالا بیاییم باید ۲ مرحله را بگذرانیم تا در مرحله بعدی در آسیا برای فوتبال شرکت کنیم زیرا تعداد تیم‌ها خیلی بیشتر است و کار را برای قهرمانی سخت می‌کند.

وی درخصوص داوری‌ها در سال گذشته عنوان کرد: آن چیزی که درخصوص داوران فوتبال باید بگویم این است که باید یک سری از داوران جوان را به لیگ فوتبال زنان اضافه کنیم و این اتفاق باید رخ می‌داد تا در فوتبالی که تیم‌های ملی داریم و شرایط خیلی مهیا است داوران ما در مسابقات شرکت کنند و تجربه بدست بیاورند. نباید تعداد داوران ما محدود باشد و باید داورهای جوان‌تر هم داشته باشیم در فوتبال و داوران فوتبال و فوتسال ما با هم قابل قیاس نیستند. زیرا تاریخ فوتسال ما خیلی قدیمی‌تر است و کمیته داوران هدفش این بود که جوانگرایی کند.

مسوول مسابقات فوتبال زنان ادامه داد: هرگز داوری بدون اشتباه نیست. یک داور اگر تجربه آن کمتر بوده و اشتباهی کرده  باید آن را بررسی کنیم و اگر بگوییم همه داوران جوان به جز داوران قدیمی اشتباهی کرده‌اند درست نیست و باید مدرکی در این زمینه وجود داشته باشد. داورهایی که این مشکلات را داشتند به یقین کمیته آموزش های لازم را به آنان داده است و خیلی از چیزها را در نظر گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در عید نوروز به یاد دارم مسابقات ایران روسیه بود. همواره مسابقات لیگ فوتبال و فوتسال زنان تا اسفند تمام می شود و کمتر پیش می‌آید تا در عید مسابقه‌ای داشته باشیم.

ناظمی گفت: امیدوارم که حال مردم و ایران ما خیلی خیلی زود خوب شود و ما همه باید دست به دست هم بدهیم تا این مشکل جامعه را حل کنیم. همچنین به بازیکنان فوتسال در سال جدید توصیه می‌کنم اگر می خواهیم آن جایگاهی که در آسیا داریم راحفظ کنیم باید بیشتر تلاش کنیم زیرا رقیبان ما خیلی تلاش می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *