خسروی: داوران به حرف دولت هم گوش نمی‌دهند

علی خسروی

به گزارش سایت داوران، علی خسروی شب گذشته به کارشناسی داوری بازی های هفته بیست و دوم لیگ برتر پرداخت، وی در کارشناسی داوری بازی تیم های پرسپولیس و سپاهان، هر سه پنالتی بازی را صحیح دانست و در این رابطه نکات جالبی را بیان کرد. 

باید سپاهانی ها را آرام می کردم 
در جریان بازی تیم های پرسپولیس و سپاهان اتفاقاتی افتاد که احساس کردم ممکن است هر دو تیم را وارد حاشیه کند وبا کارشناسی خودم خواستم به این باشگاه و علی الخصوص سپاهانی ها آرامش بدهم، به هرحال باید قبول کنیم باشگاه های سپاهان و ذوب آهن، در قیاس با سایر باشگاه ها، اولین باشگاه هایی بودند که بعد از انقلاب در ورزشگاه خانگی بازی می کردند و سازمان یافته در رقابت ها حاضر می شدند. پس از آن کارشناسی هم از واکنش هواداران سپاهان در صفحات اجتماعی فهمیدم اثرگذار بوده و پیام تشکر بسیاری به من رسید.

پنالتی تیم ها می تواند سوخت شود
مجموعه سپاهان، کسی به نام مهدی اخوان را در مجموعه خود دارد، او سابقه درخشان زیادی دارد و دو بار هم دربی را سوت زده است، سپاهانی ها باید از آقای اخوان با تجربه فراوانی که دارد بخواهند هر هفته بازی های این تیم را آنالیز کند. لازم است اینجا نکته جالبی را بگویم که تمام تیم های لیگ برتر به آن دقت نمی کنند، در صورتی که مهدی طارمی وارد پنالتی باکس(محوطه جریمه) شد اگر سپاهانی ها ورود نمی کردند داور می توانست آن ضربه پنالتی را از پرسپولیس بگیرد و یک ضربه آزاد غیر مستقیم به آنها می داد.

اثرات کارشناسی داوری را در استقلالی ها ببینید
حرف من این است اگر بازیکنان تیم های مختلف قوانین را بدانند می توانند بهتر عمل کنند، هر سه پنالتی روز گذشته باید تکرار می شد، اگر بازیکنان بدانند در حین زدن ضربه پنالتی نباید وارد محوطه جریمه شوند، حریف هم وارد نمی شود چون در این صورت آن پنالتی از حریف گرفته می شود و یک ضربه آزاد غیرمستقیم داده می شود. پیش از بازی استقلال با السد، با هماهنگی فدراسیون فوتبال، بنده به اردوی این تیم رفتم و آخرین قوانین را گوشزد کردم اکنون می بینیم در بازی های این تیم کاملا مشخص است. در بازی برابر السد، پرسپولیس و ذوب آهن بازیکنان این تیم حواسشان به تکل زدن ها و پرخاش به داور بود.
تیم ها باید با نظارت فدراسیون، مشاور داوری داشته باشند
اصلا چه ایرادی دارد تیم ها با نظارت فدراسیون فوتبال مشاور داوری داشته باشند، خیلی از داورهای بازنشسته و باعلم ما هستند که تمایلی به نظارت و یا آموزش ندارند، آنها می توانند این کار را انجام دهند، اکنون افرادی مانند اسماعیل صفیری و ایرج نظری که از ناظران بین المللی داوری ایران هستند که در شاهین شهر اصفهان زندگی می کنند، می توانند به تیم های این شهر کمک کنند. تیم ها می توانند به استخدام مشاور قانونی داوری با نظارت فدراسیون فوتبال اقدام کنند تا بدین ترتیب دانش داوری بازیکنان را بالا ببرند.
برای پنالتی ها، اخراج درست نبود
هم پرسپولیسی ها و هم سپاهانی ها معتقد بودند در حین صورت گرفتن پنالتی بازیکنان حریف باید اخراج می شدند اما باید بگویم در قوانین جدید آمده است در این حرکات باید به اعلام همین خطا اکتفا شود. قانون می گوید وقتی چالش بر سر توپ است و بی احتیاطی صورت می گیرد، جواب این بی احتیاطی باید با اعلام خطا و نهایتا یک کارت زرد داده شود، شدت حرکت طارمی و محمدی آنقدر زیاد بود که کوچکترین برخوردی باعث سرنگونی شان می شد.
پانزده ناظر بین المللی نظر دادند
از ساعت 7 غروب پنجشنبه تا 5 صبح جمعه پانزده ناظر بین المللی داوری که به فدراسیون فوتبال کمک می دهند با یکدیگر بحث کردند و در پایان تصمیمات داور را در بازی پرسپولیس برابر سپاهان درست می دانستند، به غیر از عدم اعلام زدن ضربه مجدد پنالتی ها.
داوران به حرف هیات دولت هم گوش نمی دهند
تا سال پیش می گفتند فدراسیون می خواهد اصفهانی ها قهرمان شوند، امسال می گویند پرسپولیس و احتمالا سال آینده نوبت استقلال است، اما همینجا اعلام می کنم جامعه داوری کشور به حرف هیات دولت هم گوش نمی دهند چه برسد به این که بخواهند سفارش پذیر باشند برای قهرمانی یک تیم خاص. در 35 سال گذشته از هیچ نهادی، هیچ توصیه ای به من در رابطه با بازی های مختلف نشده بود و مطمئن باشید اگر بود حتما آن را گزارش می کردم.
مسئولین داوری باید تدبیری برای خروج از زمین بیندیشند

متاسفانه اخیرا سنت نادرستی در فوتبال ما مد شده و آن هم اینکه به محض اعلام ضربه پنالتی به سود حریف، مربیان و برخی بازیکنان جنجال به پا می کنند و متاسفانه این جو سازی ها نیز در حال نتیجه دادن است، فکر می کنم دپارتمان داوری و کمیته داوران باید یک نشست اضطراری داشته باشند تا در این باره تصمیم گیری کنند. در غیر اینصورت این موضوع روز به روز به تیم های بیشتری سرایت پیدا می کند. در گذشته ما در برابر بازیکنانی داوری می کردیم مانند انصاریان، هاشمی نسب، فکری، بصیرت و … که سرشان را جلوی توپ می گذاشتند اما در برابر سوت های ما اعتراضی نداشتند، اکنون بازیکن به راحتی با دست و آرنج به تخت سینه داور ضربه می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *