سخندان: داوری که 4 سال است حقوق نگرفته چه انگیزه‌ای برایش می‌ماند؟

به گزارش سایت داوران، رضا سخندان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اتفاقات و اشتباهاتی که داوران در این چند هفته اخیر لیگ برتر داشته‌اند، اظهار کرد: مهمترین اتفاقی که در این مدت برای داوران به وجود آمده، مشکلات مالی بوده که باعث شده داوران شرایط خاصی را برای قضاوت داشته باشند.
وی اضافه کرد: متاسفانه فدراسیون هیچ حمایتی را از داوران انجام نمی‌دهد، در حال حاضر بعضی از داوران نیز هستند که چهار سال است حق‌الزحمه خود را کامل دریافت نکرده‌اند، دیگر چطور می‌توانند انگیزه لازم را برای قضاوت داشته باشند.
سخندان گفت: متاسفانه اختلاف مالی بازیکنان و مربیان تیم‌ها با داوران زیاد شده و این هرگز موضوع خوبی نیست، فدراسیون فوتبال همواره در ابتدای لیگ بحث کمک‌های مالی را مطرح می‌کند ولی اتفاقی نمی‌افتد. با توجه به اینکه داوران هیچ حمایتی را از فدراسیون فوتبال شاهد نیستند، پول حرفه‌ای نیز دریافت نمی‌کنند، همین موضوع باعث می‌شود که داوران انگیزه خود را از دست دهند و اشتباهات زیادی در زمین بازی انجام دهند.
کمک‌داور بین‌المللی فوتبال خاطرنشان کرد: متاسفانه در ادامه این مشکلات باید بازنشسته شدن چند داور باتجربه را به این موضوع اضافه کنیم. قطعا کمیته داوران بحث جوان‌گرایی را در دستور کار دارد که همین موضوع باعث سخت شدن کار داوران در مسابقات لیگ برتر خواهد شد.
وی عنوان کرد: از سوی دیگر وقتی مربیان و بازیکنان متوجه این موضوع می‌شوند که داور جوانی بازی را قضاوت می‌کند، گاهی با برنامه‌ریزی قبلی سعی دارند این داور را اذیت کنند و همین موضوع باعث می‌شود داور تحت تاثیر قرار بگیرد و اشتباهاتی را مرتکب شود.
سخندان تصریح کرد: اگر کمیته انضباطی، مربیان و بازیکنانی که دائم به داوری اعتراض می‌کنند را تنبیه کند، به هیچ عنوان شاهد این حجم از اعتراضات نخواهیم بود.
کمک‌داور بین‌المللی فوتبال در خصوص عملکرد کامرانی‌فر در کمیته داوران بیان کرد: با توجه به تجربه‌ای که کامرانی فر دارد باید کمی زمان دهیم تا به خوبی از تجربیات وی استفاده شود. قطعا اگر پیشکسوتان و کارشناسان داوری می‌خواهند به داوری کمک کنند باید انتقادات را در خانواده داوری مطرح کنند، نه این که در روزنامه و صداوسیما مصاحبه‌ای انجام دهند، امیدوارم در ادامه بتوانیم شاهد حضور داوران جوان و با استعداد در کشور باشیم.
سخندان افزود: متاسفانه فدراسیون هیچ امکاناتی را در اختیار داوران قرار نمی‌دهد که بتوانند به صورت اختصاصی تمرین کنند، اگر این امکانات برای داوران فراهم بود مشکلات داوری کمتری را شاهد بودیم و کمیته داوران شرایط بهتری را برای چیدمان داوری انتخاب می‌کرد.
وی گفت: اگر بتوانیم روانشناسان مستعدی را در کنار داوران قرار دهیم، مشکلات داوران کمتر خواهد شد. همچنین در گذشته داورانی که تجربه کمتری داشتند را در کنار داوران با تجربه قرار می‌دادند تا در قضاوت، تیم داوری به مشکل برنخورد و داوران کم تجربه به خوبی از این شرایط استفاده می‌کردند، ولی متاسفانه در حال حاضر با توجه به جوانگرایی که انجام می‌دهند تیم داوری بی‌تجربه‌ای درون زمین قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث اتفاقاتی می‌شودکه در این چند هفته لیگ شاهد آن بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *