دختری که قربانی اشتباهات عمدی فدراسیون شد

شیوا یاری
به گزارش سایت داوران، تناقضی جدی، میان ادعای سایت فدراسیون فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا وجود دارد. تناقضی که احتمالا به معنی تخلف و دور زدن قانون از سوی فدراسیون «مهدی تاج» و پایمال شدن حق «شیوا یاری» داور بین المللی ایران است.
سایت رسمی فدراسیون فوتبال ایران، روز دوم آذرماه خبر از برگزاری سمینار سالیانه داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا از 20 تا 24 نوامبر (30 آبان تا چهارم آذرماه) در امارات داد. این سمینار، هر سال و با محوریت آموزش و گزینش داوران آسیایی برگزار می شود. داورانی که در این این سمینارها، نمره قبولی از کنفدراسیون فوتبال آسیا می گیرند، حق قضاوت در بازی های داخلی و بین المللی را خواهند داشت.
قضاوت در رقابت های داخلی، مستثنی از مجوز کنفدراسیون آسیا نیست. به صورت نمونه، «محسن ترکی» داور بین المللی سابق فوتبال ایران که طی چهار سال اخیر هیچ مسابقه بین المللی خارج از ایران را قضاوت نکرده، نمی تواند بدون قبولی در آزمون این دوره ها، در لیگ های ایران قضاوت کند.
سایت فدراسیون فوتبال ایران مدعی شده که 6 داور و 9 کمک داور از ایران توانستند تست های آمادگی جسمانی خود را با موفقیت پشت سر بگذارند و این یعنی «یک داور» موفق به قبولی در آزمون مورد نظر نشده. فدراسیون برای این این سمینار، محسن ترکی، موعود بنیادیفر، بیژن حیدری، پیام حیدری، حسن اکرمی و شیوا یاری و سلطنت نوروزی را به عنوان داور و همین طور محمدرضا ابوالفضلی، سعید علی نژادیان، علی میرزابیگی، حسن ظهیری، آرمان اسعدی، علیرضا ایلدروم، سعید قاسمی، انسیه خباز مافی نژاد و سمانه محسنی را به امارات اعزام کرد. حالا خبر رسیده یک نفر مردود شده است.
نکته دوگانه میان گزارش سایت فدراسیون فوتبال و همین طور گزارش کنفدراسیون فوتبال آسیا، در این ادعای سایت فدراسیون است: «از میان شرکت کنندگان، تنها شیوا یاری نتوانست آزمون های خود را با موفقیت پشت سر بگذارد.»
این یعنی، خانم «شیوا یاری» اجازه قضاوت در رقابت های داخلی و بین المللی را نخواهد داشت. «شیوا یاری» همان بانویی است که با قضاوت خود در بازی بانوان کره جنوبی و گوام، تبدیل به چهره داغ فوتبال ایران شد. «شیوا» از بهمن ماه سال 93 به عنوان داور «الیت» (نخبه) کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی شد. برخلاف سایر کشورها که داوران بانوی الیت حق قضاوت در رقابت های مردان را هم دارند، او هرگز نتوانست در ایران قضاوت مسابقات فوتبال آقایان را برعهده بگیرد. به همین دلیل، شانس قضاوت در بازی های مردان آسیا را هم از دست می داد.
مهمترین قضاوت های بین المللی اش را می توان در شرق آسیا دید. به عنوان یکی از داوران بازی های آسیایی «اینچئون» در سال 2014 معرفی شد، در رقابت های نوجوانان آسیا بارها قضاوت کرد و البته از سوی فدراسیون فوتبال ایران به عنوان داور برتر خانم، در لیگ گذشته معرفی شده است. حالا که به موقعیت درخشش در آسیا رسیده، فدراسیون ایران اعلام می کند که موفق به قبولی در آزمون داوری آسیا نشده. پس حق قضاوت در بازی های داخلی و بین المللی را خود به خود از دست می دهد.
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، به اسامی قبول شدگان هر کشور، در اولین اطلاع رسانی اشاره ای نمی کند. اسامی پذیرفته شدگان را به صورت مستقیم برای دبیر فدراسیون هر کشور می فرستد. دبیر هر فدراسیون، موظف به اعلام اسامی داوران پذیرفته شده و مردود، به کمیته داوران فدراسیون خواهد بود.
فدراسیون ایران، از فرصت بهترین بهره را برده. نام یکی از مردود شده ها را به عنوان کسی که در تست ها قبول شده، روی سایت خود معرفی کرده است. سایت «نود» می نویسد: «ادعای فدراسیون فوتبال درست نیست و این محسن ترکی بوده که در تست امارات رد شده. اما فدراسیون و کمیته و دپارتمان داوری نخواسته اند این خبر رسانه ای شود. رد شدن محسن ترکی به این معنی است که قضاوت های او از آغاز لیگ برتر امسال غیر قانونی بوده.»
پایگاه خبری رسمی برنامه نود، مدعی شده که نام «محسن ترکی» به عنوان داور قبول شده، به جای «شیوا یاری» قرار گرفته. یعنی فدراسیون فوتبال ایران، هم خودش را دور زده، هم کنفدراسیون فوتبال آسیا را. هم باشگاه های داخلی را و هم فیفا را. کلا فدراسیون «مهدی تاج» انگار در جهت برآورده کردن دیدگاه «محمد علی آبادی» رئیس سابق سازمان تربیت بدنی در دولت «محمود احمدی نژاد» گام برمی دارد که روزی گفته بود: «ما باید از فیفا اعلام استقلال کنیم.»
روایت دوم را «نوید مظفری» داور بین المللی سابق ایران و کارشناس کنونی داوری بیان کرده. او مدعی شده که هر دو داور، در تست آمادگی جسمانی مردود شدند. «نوید مظفری» که از داوران تحصیل کرده و مدرس منطقه ای کنفدراسیون آسیا هم هست گفته: «این مسئله که خانم شیوا یاری در تست آمادگی جسمانی دچار خطا شدند را قبول دارم، اما آقای ترکی هم در همین تست مردود شدند و نمی دانم چرا نام او را به عنوان یکی از قبول شده ها اعلام کردند.»
«شیوا یاری» می تواند یکی از قربانیان تصمیمات خودسرانه فدراسیون فوتبال ایران باشد. او در پاسخ به ایران وایر در مورد آن چه در امارات اتفاق افتاده، فعلا اجازه سکوت می خواهد: «اجازه بدهید کمی آرام شوم و صحبت کنم.» او معتقد است فعلا حرف زدن، اوضاع را برای او خطرناک تر می کند. ممکن است، به همین سادگی یک سال فرصت قضاوت در فوتبال ایران را از دست بدهد.
وب سایت نود از قول «فریدون اصفهانیان» رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران می نویسد: «مسئول این اتفاق ها دپارتمان داوری است و کمیته داوران مقصر نیست. من هنوز خبر ندارم که ترکی در تست ای اف سی رد شده یا نه.» آقای اصفهانیان همین طور گفته: «باید همه چیز را بررسی کنیم و الان نمی توانم چیزی اعلام کنم. ما قوانین داخلی داریم و تستهای داخلی هم مهم است اما باز هم تاکید می کنم که اصلا از ماجرای رد شدن محسن ترکی در تست داوری امارات خبر ندارم.»
برخلاف ادعای رئیس کمیته داوران، تست های داخلی برای انتخاب داوران لیگ برتر، ملاک نیست. رقابت هایی که مورد تائید فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا باشند، چارچوب های خاص خود را دارند. مربیان، بدون مدرک A مربیگری حق نشستن روی نیمکت مربیگری را نخواهند داشت و داوران باید در تست های سالیانه کنفدراسیون نمره قبولی بگیرند. دلیلش هم واضح است. کنفدراسیون از دل همین رقابت های لیگ برتر و جام حذفی، نمایندگان باشگاهی ایران در آسیا را می شناسد.
یکی از اعضای دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال به ایران وایر می گوید: «در این که آقای ترکی در تست داوری رد شده تردیدی نیست. اما این که چرا فقط نام خانم شیوا یاری را رسانه ای کردیم را باید از مقامات بالاتر بپرسید. این مسئله در اختیار کمیته داوران یا دپارتمان داوری نبوده.»
مقام بالاتر، می تواند دبیرکل و رئیس این فدراسیون باشد. با یک بررسی ساده مشخص می شود که «محسن ترکی» طی یازده ماه اخیر، بدون تائیدیه کنفدراسیون آسیا در لیگ ایران قضاوت کرده. براساس ادعای «حسین عسگری» رئیس اسبق دپارتمان داوری، همه کسانی که در خارج در تست های کنفدراسیون وفیفا مردود شده باشند، در داخل هم حق قضاوت ندارند. آخرین باری که «محسن ترکی» در تست های داوری کنفدراسیون قبول شد به بهمن ماه سال گذشته برمی گردد. پس از آن، دو بار پیاپی در تهران (اجلاس داوران فیفا) و امارات (سمینار داوری کنفدراسیون) مردود شده.
محسن ترکی رکورددار قضاوت در دربی های تهران میان دو تیم استقلال و پرسپولیس است. او پنج بار دربی را قضاوت کرد و بهار امسال رسما گفت که دیگر در این بازی سوت نخواهد زد. یکی از اعضای دپارتمان داوری به ایران وایر می گوید: «دلیل اصلی کناره گیری آقای ترکی از قضاوت در دربی، همین مسئله ممنوعیت داوری او و بعد جهانی این مسابقه بود.» شاید او نمی خواست در یک بازی ویژه به چشم بیاید. فعلا، تنها قربانی، شیوا یاری داور بانوی ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *