فنایی: اکنون فغانی از بهترین و مهمترین داوران آسیا و جهان است

جعفری ابهری ترکی شیرازی فنایی طاهریان میرزابیگی سخندام ابوالفضلی حیدری ایلدرومکارشناس و پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان با ابراز امیدواری نسبت به انتخاب علیرضا فغانی به عنوان بهترین داور جهان گفت: با انتخاب شدن فغانی، او به ارمغان داوری ایران و آسیا تبدیل می‌شود.
به گزارش سایت داوران ایران وبه نقل از خبرگزاری ایسنا، محمد فنایی درباره نامزد شدن علیرضا فغانی در بخش بهترین داور در مراسم برترین های فوتبال جهان موسوم به Globe Soccer Awards، با تبریک به خانواده فغانی و جامعه داوری و فوتبال، گفت: امروز ما شواهدی داریم که داوری ما بالاتر از سطح فوتبال کشورمان است. منتهی داوری مظلوم است و حمایت نمی‌شود. این از مشکالات ماست که مسئولین نگاه مثبت نسبت به داوری کشور ندارند.
او ادامه داد: آرزو داریم که فغانی به عنوان نفر برتر انتخاب شود و ارمغان داوری ایران و آسیا شود. اکنون ما باید فغانی را جزو کسانی بدانیم که در جام جهانی قضاوت می‌کند. او باید نگاه به مراحل بالای جام جهانی داشته باشد. کمک‌های فغانی هم باید بدانند که موفقیت های او می‌تواند به آنها هم کمک کند.
این کارشناس داوری فوتبال با بیان اینکه باید نگاه مردم نسبت به داوری کشور، یک نگاه مثبت باشد، خاطرنشان کرد: مهمترین نکته‌ای که باید توجه داشته باشیم این است که در خارج از ایران همه امکانات برای قضاوت حرفه‌ای مهیاست. این امکانات باید در داخل کشور هم فراهم شود. اکنون فغانی از بهترین و مهمترین داوران آسیا و جهان است. این را باید بدانید که او آخرین نفر نیست و جوانان ما هم می‌آیند و مانند فغانی به جایگاه های بالای داوری می‌رسند.
فنایی در ادمه صحبت هایش درباره استفاده بیشتر از داوران جوان از زمان روی کار آمدن حسن کامرانی‌فر به عنوان رئیس دپارتمان داوری، بیان کرد: کامرانی‌فر از داوران خوب و کم حاشیه ما بود. هرچند ما در گذشته شاهد اختلافات دپارتمان و کمیته داوران بوده‌ایم ولی با آمدن کامرانی‌فر که مقبول دو گروه است، تنش‌ها کم شده است. ما و فدراسیون فوتبال باید به او کمک کنیم.
وی افزود: دغدغه ما این است که داوری از قطبی بودن درآیند و برای رسیدن به این هدف حتما باید جوانان بیایند و اشتباه کنند و تجربه کسب کنند تا داوری مانند فغانی از آنها دربیاید. در حال حاضر اکثر داوران ما تحصیل کرده اند و با کار و تلاش زیاد سعی در بروز کردن خودشان دارند.
پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان با تاکید بر اینکه آسیا هم باید نگاه ویژه‌ای نسبت به داوران ایرانی داشته باشد، تصریح کرد: AFC با اینکه با فوتبال ایران مشکل دارد و همیشه سیاست را وارد ارتباطاتش با فوتبال ایران کرده ولی نمی‌تواند از داوران ما چشم پوشی کند.
فنایی همچنین بر لزوم سرمایه گذاری روی سیستم‌های پیشرفته داوری تاکید کرد و گفت: به هر حال داوری دنیا در مسیر پیشرفت است و تکنولوژی های داوری مانند گذشته نیست. کمیته آموزش فیفا در حال کار کردن است تا اشتباهات داوری را به حداقل برساند. پس این‌ها نشانه هایی است که باید از تکنولوژی‌های جدید داوری استفاده کنیم که خدا را شکر کارهایی انجام شده است.
وی در پایان درباره‌ی فاکتور ارسالی یکی از سرپرستان تیم های لیگ برتری به فدراسیون فوتبال در اعتراض به سفارش زیتون پرورده و نوشابه اضافی داوران، بیان کرد: این واقعا یک نکته منفی است و این نگاه یک نگاه واقعی نیست. مقام داوری باید بالا باشد. آن سرپرستی که این فاکتور را ارسال کرد و نامش هم منتشر نشد، یک فرد ضعیف النفس است. خود آنها در حال استفاده و منفعت بردن از کنار فوتبال هستند. مطمئن باشید که آن تیم باخته بوده که مسئولانش چنین کاری کرده بودند. قطعا در این مسئله داوران نباید سرزنش شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *