قضاوت فینال المپیک باعث شد در فهرست بهترین‌ها قرار بگیریم

علیرضا فغانی

به گزارش سایت داوران، علیرضا فغانی در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه تلویزیونی «ورزش و مردم» درباره انتخاب به عنوان یکی از 5 نامزد کسب جایزه بهترین داور فوتبال جهان در سال 2016، اظهار داشت: از قرار گرفتن در بین کاندیداهای عنوان بهترین داور سال خوشحال شدم. پیش از آغاز جام جهانی 2014 برزیل به غیر از «مارک کلاتنبرگ» که پشت سر «هاوارد وب» مانده بود، با داورانی که کاندید شده‌اند، در کلاس‌های توجیهی شرکت می‌کردیم و با هم آشنایی داریم.

وی ادامه داد: پس از فضاوت در فینال جام باشگاه‌‌های جهان در سال 2013 کاندیدای این عنوان شده بودم اما این بار به خاطر قضاوت در فینال المپیک 2016 ریو کاندیدا شده‌ام. روشن ایرماتوف سال گذشته به خاطر قضاوت در فینال یکی از تورنمنت‌های قاره آسیا نامزد کسب این عنوان شده بود ولی ما توانستیم فینال المپیک را داوری کنیم که این مسئله باعث شد در فهرست بهترین‌ها قرار بگیریم.

داور بین‌المللی فوتبال کشورمان در مورد اینکه چرا برای قضاوت در جام باشگاه‌های جهان این بار تیم داوری بحرینی انتخاب شده، تصریح کرد: ما احساسی هستیم اما باید توجه داشته باشیم که جام باشگاه‌های جهان هر سال برگزار می‌شود و از هر قاره یک تیم داوری انتخاب خواهد شد. من در سال 2012 داور ذخیره این رقابت‌ها و سال بعد داور اصلی آن بودم. یک دوره هم فینال این رقابت‌ها را قضاوت کردم. بنابراین هر سال یک تیم داوری انتخاب شده و بقیه کشورها همسهم دارند. اینکه بگوییم به خاطر نفوذ شیخ سلمان (رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا) داور بحرینی انتخاب شده است، درست نیست و هر داوری حق دارد در این مسابقات قضاوت کند.

فغانی در واکنش به انتخاب حسن‌ کامرانی‌فر که یکی از کمک‌هایش در جام باشگاه‌های جهان بود، به عنوان رئیس دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال گفت: سال‌ها از تجربه او و سایر دوستان استفاده کرده‌ایم. کامرانی‌فر جوان است، انرژی دارد و کارهایش برنامه محور است. امیدوارم از او حمایت لازم صورت بگیرد تا برنامه‌هایش را اجرا کند.

وی درباره اینکه با اخراج رونالدینیو در جام باشگا‌ه‌های جهان این تصور به وجود آمد که فغانی با ستاره‌های فوتبال مشکل دارد، تصریح کرد: در مسابقات المپیک 3، 4 بازی قضاوت کردیم و بازیکنانی چون نیمار هم در بازی‌ها حضور داشتند و تابع تصمیمات بودند اما برخی از بازیکنان سخت رفتار کردند و ما هم چارچوبی برای خود داریم و براساس قانون با آنها برخورد کردیم. هر کسی که از این چارچوب تخطی کند، مجبوریم طبق قانون برخورد کنیم. رونالدینیو مرتکب خطایی شد که جریمه‌اش اخراج بود و به خاطر این تصمیم زیر سؤال هم نرفتم.

داور بین‌المللی فوتبال کشورمان درباره اینکه یکی از ستاره‌هایی که نسبت به او سخت‌گیری می‌کرد، فرهاد مجیدی بود، گفت: با مجیدی اواخر خوب شده‌ بودیم که تصمیم به خداحافظی گرفت!

فغانی در مورد اینکه چند هفته پیش از سوی سرپرست یکی از تیم‌های لیگ برتری، فاکتوری از غذای تیم داوری در یکی از هتل‌ها به دپارتمان داوران ارسال شده، خاطرنشان کرد: این موضوعی نیست که بخواهیم در رسانه مطرح کنیم. داوران وقتی صبح بلند می‌شوند، در صورتی که ساعت 2، 3 بعدازظهر قضاوت داشته باشند، صبحانه خورده و ناهاری نمی‌خورند! داوران خرجی ندارند و طرح این مسائل تنها روی افکار عمومی تأثیر منفی می‌گذارد.

وی درباره رؤیای قضاوت در فینال جام جهانی 2018 روسیه گفت: برای همه داوران قضاوت در فینال جام جهانی رؤیاست. برای من هم همین طور است اما چیزی که این سال‌ها به من نشان داده شده، رسیدن به رؤیاها با تلاش زیاد است. امیدوارم در ابتدا انتخاب شوم و سپس مانند عملکردی که در گذشته نشان دادیم، بتوانیم فینال جام جهانی را قضاوت کنیم.

داور بین‌المللی فوتبال کشورمان در پایان تأکید کرد: از مربیانی مانند امیر قلعه‌نویی، علی دایی و محمد مایلی‌کهن که به من لطف داشتند، تشکر می‌کنم و امیدوارم به داوران جوان هم اعتماد شود تا موفقیت‌های آنها را هم ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *