داورهای فوتبال مراقب زیتون پرورده ها باشند!

پرچم کمک داوران

به گزارش سایت داوران، فوتبال ایران دارای مضحک ترین و در عین حال تاسف آورترین دلایل برای تخریب داوران است که از جمله آن می توان از پدیده ای به نام زیتون پرورده نام برد.
چه کسی فکر می کرد روزی سرنوشت مسابقه های فوتبال نه در زمین چمن و ورزشگاه بلکه پشت میز یک رستوران و هنگام خوردن ناهار مشخص شود؟ فوتبال ایران با همه اتفاق های عجیب و غریب و گاه خنده دار و گاه غم انگیزش، همین یک مورد را کم داشت که یک تیم داور مسابقه اش را متهم کند که چون وقت ناهار سه عدد زیتون پرورده و  یک نوشابه اضافه خورده، در قضاوتش هم خلل وارد بوده و به ضرر تیم شان سوت زده است.

کمیته داوران”یا للعجب” واژه ای عربی است که در این چنین مواقعی کاربرد پیدا می کند و از جهت بار معنایی عمق شگفتی انسان را نمایان می کند. به لطف اظهارنظر سرپرست یکی از تیم های ایرانی، منوی رستوران یک هتل هم وارد ادبیات فوتبال فارسی شد تا پس از “غش کردن داور به سمت حریف”، “زیتون اضافه خوردن داور” هم جزو دلایل اعتراض به مردان سیاه پوش زمین سبز فوتبال شود.

چرا فوتبال ایران به سمتی پیش رفته که چنین اظهار نظرهای بی منطق و تاسف باری –  و نه خنده دار – از سوی سرپرست یک تیم مطرح می شود. می خواهد این حرف را سرپرست یک تیم لیگ برتری زده باشد یا دسته یکی یا حتی فوتسال، کل ماجرا تاسف برانگیز است.

تصور کنید داورهایی را که از این بعد وقتی برای صرف ناهار یا شام به میزبانی یک تیم فوتبال به رستوران می روند، مدام نگران هستند که سفارش اضافه ندهند و حتی محض اطمینان صرفه جویی و پرهیز کنند و کمتر از حد معمول غذا بخورند.

مثلا احتمال دارد در بازی بعدی این تیم، گروه داوری که متشکل از داور و دو کمک داور است برای وعده ناهار، روی هم رفته یک پرس چلوکباب و یک عدد آب معدنی و سه لیوان یک بار مصرف سفارش دهند تا هیچ شائبه ای به وجود نیاید.

شاید هم داورها از این به پس غذای خود را همراه خود به شهر محل مسابقه ببرند و از این بعد شاهد صحنه هایی از این دست باشیم که قبل از مسابقه فوتبال، داورها کنار زمین چمن سفره انداخته و دور هم سالاد الویه خانگی یا نان و پنیر و گوجه می خورند و بعدش هم یک لیوان چای – یک چای کیسه ای برای سه نفر – نوش جان می کنند که از نظر میزبان قضاوت خوبی داشته باشند.

این احتمال هم وجود دارد که با توجه به حساسیت بسیار عمده مساله، از این به بعد، زیتون پرورده هم جزو داروها و مکمل های غذایی ممنوعه قرار بگیرد و استعمال آن در زمره دوپینگ محسوب شود و استفاده کنندگان آن چند ماه از حضور در مسابقات محروم شوند.

از طرف دیگر، ممکن است مسئولان فرصت طلب برخی تیم ها و دلال های سودجو از این مساله سوءاستفاده کنند و از این بعد تلاش کنند، داوران را با وعده چند پرس کامل زیتون پرورده به همراه نوشابه اضافی، تطمیع کنند تا به سود تیم های خاصی سوت بزنند!

کمیته داوران و دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال که این روزها به فکر حل کردن مشکلات حوزه داوری هستند و ده ها مسئله مهم برای رسیدگی دارند، الآن باید فکر کنند که چگونه جواب نامه اعتراضی یک تیم را بدهند که در آن از تناول کردن سه زیتون و یک نوشابه اضافه توسط داوران شکایت شده است.

عجیب تر آنکه تیم مربوطه فاکتور غذایی که به داوران داده شده را نیز ضمیمه نامه کرده تا شکایتش مستند باشد. انتشار چنین شکایتی با سندش تنها از جنبه مضحک و غیر منطقی بودن آن است و ارزش پیگیری ندارد.

دست انداختن به هر بهانه ای برای توجیه شکست، کاری ناپسند و توهین یا تخریب داوران با دلایل واهی و خنده آور، اقدامی نابخشودنی است.

شاید بهتر باشد داوران قبل از انجام هر مسابقه مراقب خورد و خوراکشان باشند و تا جایی که می توانند امساک کنند. حتی بهتر است به جای غذا خوردن، دو ساعت زیر سرم غذایی بخوابند تا کلا هیچ حرف و حدیثی علیه شان مطرح نشود.

یک پاسخ

  1. سلام بنده در شهرستان سقز دوره داوری درجه3 رو که مدرس اقای مهرپیما بوده در خرداد ماه به پایان رساندم هنوز نه گواهی به من داده شده نه نامه ای که من در کلاس شرکت کردم و چون از اذربیجان غربی شرکت کردم از بنده گواهی میخواهند که من به همه جا زنگ زدم و پاسخی به دست نیاوردم خواهن رسیدگی شما هستم 09362668634 شماره تماس من هست و منتظرم که از شما جواب بگیرم با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *