سیار: نباید یک داور را به خاطر قضاوت‌های گذشته‌اش علیه تیم خود بدانیم

پرویز سیار
پرویز سیار در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد انتقادهای کارلوس کی‌روش و مسئولان فدراسیون فوتبال به انتخاب بنجامین ویلیامز به عنوان داور دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل ازبکستان گفت: بررسی عملکرد و کیفیت کار یک داور امری فوق العاده فنی و دشوار است. یک داور پس از  سالها تجزیه و تحلیل  داوری توسط افراد بی طرف به خاطر فعالیتش درون یک استان یک شهر یا یک کشور برگزیده می‌شود تا قضاوت‌های مهمی را برعهده بگیرد اگر ما بخواهیم حرفی را از داوری بزنیم باید این حرف فنی یا با مدرک باشد. نه اینکه چون دو بار تیممان وقتی فلان داور قاضی میدان بوده شکست خورده است او را علیه تیممان قلمداد کنیم.
وی افزود: در سالهایی که در فوتبال اروپا قضاوت می‌کردم مطالب و تحلیل‌های زیادی را مطالعه می‌کردم هیچ وقت تفسیرها و مطالبی که در روزنامه‌ها نوشته می‌شود سند نیست بلکه تنها گزارشی مورد استناد است که توسط ناظر بی طرف مسابقه نگاشته شده است.  مثلا در بازی ایران و عمان یک ناظر کویتی گذاشته شد بدون شک این ناظر هیچ قرابتی با ایران و یا عمان ندارد و او بدون اظهارنظر شخصی و سلیقه ای گزارش درستی می‌نویسد.
کارشناس داوری فوتبال در مورد اینکه کی‌روش ویلیامز را داوری علیه ایران می‌داند خاطرنشان کرد: این صحبت از سوی یک مربی شناخته شده مطرح می‌شود اما طی 25 سال داوری که 18 سال آن در اروپا بوده است هیچ وقت ندیدم در فوتبال اروپا کارشناسان یا اهالی فوتبال چنین نظرهایی را بیان کنند. این حرف‌ها را فقط از سوی مربیان و مسئولان  ایرانی می‌شنویم  و اکنون می‌بینیم این مربی خارجی که اکنون در فوتبال ما حضور دارد هم چنین اظهار نظراتی دارد.
وی تاکید کرد :به شرفم قسم می خوردم که در طول مدت قضاوتم چه زمانیکه بازی‌های کوچک را قضاوت می‌کردم و چه زمانی که قضاوت مسابقات بزرگ را برعهده داشتم هیچ وقت رفتار و اعتراض‌های یک مربی در دیدار گذشته باعث نشد در سوتم در قضاوت بازی بعدی تحت تاثیر قرار بگیرد و بخواهم رفتار بد اعضای یک تیم را با سوت‌هایم تلافی کنم. حتی در زمان حضورم در آلمان وقتی بازی‌های تیمی را که در آن شهر تحصیل می‌کردم قضاوت می کردم علاقه‌‌ام روی سوت زدنم تاثیرگذار نبود.
وی در پاسخ به این سوال که او این نوع اظهار نظر را غیر حرفه ای می‌داند عنوان کرد: دقیقا همین طور است 95 درصد این نوع اظهارنظرها احساسی و بدون مدرک است در این بین فقط 5 درصد مربیان شریف و تحصیلکرده هستند که بدون غرض حرفشان را مطرح می‌کنند گاهی مربیانی بودند که انتقاداتی را مطرح کردند و وقتی در 4 -5 مسابقه عملکرد داور را زیر نظر گرفتند به این نتیجه رسیدم که حرف او درست بوده است مثلا در یک بازی دیدم بازیکنی به سینه داور ضربه زد و با جریمه روبرو نشد اما بازیکن تیم مقابل یک انتقاد تند انجام داد و از زمین اخراج شد.
این کارشناس داوری در پایان گفت: داوران در آموزش‌هایی که دیده‌اند یاد گرفته‌اند که توجهی به رفتارهای گذشته مربیان و بازیکنان نداشته باشند این آموزش را طی سالیان زیاد به داوران داده شده شاید داوران حرفه‌ای چنین رفتاری را از خود بروز نمی‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *