اینفانتینو: استفاده از فناوری به فوتبال ضربه نمی‌زند

آرم فیفا , لوگو فیفا

تبدیل شدن فوتبال به یک قطب صنعتی در دنیا، پیشرفت‌های زیادی را برای این رشته ورزشی به دنبال داشت. پیشرفت‌هایی که تنها در مسائل فنی، تاکتیکی و تکنیکی تیم‌ها، بازیکنان و مربیان آن ختم نمی‌شد و پای تکنولوژی را هم به میدان کشید. به طوری‌که امروز قرار است تصاویر تلویزیونی به کمک داوری فوتبال بیایند تا دیگر کمتر شاهد قضاوت‌های اشتباه باشیم. اشتباهاتی که گاه سرنوشت تیم‌ها را تغییر می‌داد و حال، قرار است با استفاده از تکنولوژی، شاهد کم رنگ شدن آن باشیم.

راهی برای کاهش اشتباهات داوری
دلیل اصلی باز شدن پای تکنولوژی به فوتبال در واقع به حداقل رسیدن اشتباهات داوری بود. اشتباهاتی که گاه سرنوشت قهرمانی‌ها را تغییر می‌داد و حق بسیاری را ضایع می‌کرد. بعد استفاده داوران از میکروفن برای ارتباط هرچه بهتر و راحت‌تر، صحبت‌هایی در خصوص توپ‌های سنسوردار و حتی خط دوازه‌هایی که به‌طور مشخص می‌توانست آمار دقیق عبور توپ و گل شدن یا نشدن آن را تأیید کند و درصد خطای داورای را بیش از پیش پایین می‌آورد، حالا اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال خبر از استفاده ویدئو چک می‌دهد و تأکید می‌کند که استفاده از تکنولوژی می‌تواند اشتباهات داوری را به حداقل برساند و به سود فوتبال باشد.

نگرانی‌هایی که جدی گرفته نمی‌شود
البته استفاده از هرگونه تکنولوژی جدید در فوتبال و ‌اعمال قوانین جدید، همواره با مخالفت‌ها و ابراز نگرانی‌هایی مواجه می‌شود که تصمیم رئیس فدراسیون جهانی فوتبال مبنی بر استفاده تصاویر تلویزیونی برای قضاوتی هرچه بهتر از این قاعده مستثنی نیست. با وجود این اینفانتینو معتقد است که استفاده از تصاویر تلویزیونی برای کمک به داوران در امر قضاوت‌ مسابقات است و اشتباهات داوری را به حداقل می‌رساند و به فوتبال ضربه نمی‌زند، اما در این تصمیم نگرانی وجود دارد که بعد پخش مجدد صحنه‌های مشکوک بازی در اسکوربردها، هواداران حاضر در ورزشگاه اغتشاش کرده و مشکلاتی را به وجود آورند. اما اینفانتینو با کم‌اهمیت دانستن نگرانی‌های موجود در این خصوص می‌گوید که طرح استفاده آزمایشی از داوری تصویری تا سال 2018 ادامه خواهد داشت و در آن سال هیئت مدیره اتحادیه بین‌المللی فوتبال (IFAB) تصمیم نهایی را درباره ورود این تکنولوژی به دنیای فوتبال اتخاذ می‌کند.

نخستین تست آزمایشی
استفاده از تکنولوژی داوری تصویری (VAR) در بازی اخیر تیم‌های ملی ایتالیا و فرانسه به داور بازی، بیورن کوئیپرس برای اتخاذ چند تصمیم صحیح کمک کرد. استفاده از این تکنولوژی پیشنهادی از سوی فیفا، چندی پیش در دیدار دوستانه ایتالیا و فرانسه استفاده شد. البته کوئیپرس شخصاً تصاویر تلویزیونی صحنه‌های مشکوک را رصد نمی‌کرد، بلکه یک تیم پشتیبانی خارج از زمین که تصاویر را بررسی می‌کرد، از طریق بیسیم حوادث رخ داده را به اطلاع وی می‌رساندند. البته فیفا اجازه نداد این تصاویر از اسکوربرد ورزشگاه پخش شوند.

اینفانتینو که به استفاده از تصاویر تلویزیونی برای ارائه قضاوت‌هایی هرچه بهتر تأکید دارد، معتقد است که با استفاده از تکنولوژی داوری تصویری هم از بازی و هم از داوران محافظت می‌شود: «استفاده از تصاویر تلویزیونی در دیدار دوستانه ایتالیا و فرانسه برای نخستین بار آزمایش شد و پس از این تجربه بسیار دلپذیر، باید دید که این تست‌ها ما را به کجا خواهند رساند. هم می‌خواهیم و هم لازم است که از داوران محافظت کنیم. باید از این تکنولوژی در جهتی استفاده کنیم که بر جریان بازی تأثیر منفی نگذارد. البته باید مطمئن شویم که تنها اشتباهات فاحش توسط تصاویر تلویزیونی بازبینی می‌شوند. البته امکان رخ دادن اشتباهات فاحش همیشه وجود دارد، اما حوادث ناگوار و ناحقی‌ها را بگیرد. حوادثی که در آنها میلیون‌ها هوادار شاهد یک اشتباه محرز هستند، اشتباهاتی که می‌توانند سرنوشت بازی را تغییر دهند و داور نمی‌تواند به آنها واکنشی نشان دهد. اما با استفاده از تصاویر تلویزیونی، می‌توان این اشتباهات را به حداقل رساند و شاهد قضاوت‌هایی به مراتب بهتر بود. البته قرار نیست که تکنولوژی داوری تصویری یا هیچ تکنولوژی دیگری جای کمک داوران را بگیرد. ما به بازی خودمان ضربه نخواهیم زد. فقط تلاش می‌کنیم که با استفاده از تکنولوژی، راهی باز کنیم برای قضاوت‌هایی بهتر و کاهش اشتباهات فاحشی که سرنوشت تیم‌ها را تغییر می‌دهد و حق‌های زیادی را ضایع می‌کند.»باید دید تصمیم اینفانتینو در این راستا تا چه اندازه جدی است و آیا می‌تواند قانون ویدئوچک والیبال را در فوتبال نیز پیاده کند تا شاهد دیدارهایی با اشتباهات داوری کمتری باشیم یا تفاوت جو استادیوم‌های فوتبال و والیبال او را در میانه راه ناامیدانه از تصمیم خود بازمی‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *