پیشنهاد رضا غیاثی به فدراسیون فوتبال

رضا غیاثی

سید رضا غیاثی رئیس سابق کمیته داوران در فدراسیون فوتبال دوران محمد دادگان و البته عضو دپارتمان داوری در مقطعی که حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال دور دوم علی کفاشیان بود، در یادداشتی که در اختیار سایت برنامه نود قرار داده به فدراسیون فوتبال پیشنهاد داده که برای داربی ۸۲ داور خارجی بیاورد.

به گزارش وب سایت نود، لازم به ذکر است که یادداشت نوشته شده موضع خود رضا غیاثی است و موضع سایت برنامه نود نیست. این یادداشت را بخوانید:

درمورد قضاوت شهرآورد تهران توسط داوران وطنی یا داوران بیگانه نظرات متفاوتی از گذشته وجود داشته که هنوز هم ادامه دارد.

خیلی ها مثل عزیزمحمدی رئیس اسبق سازمان لیگ برتر معتقد بودند قضاوت داوران ایرانی در این بازی مایه افتخار فوتبال ایران خواهد بود.هم چنین بعضی دیگر از کارشناسان ضمن موافقت با این نظریه می گفتند عدم قضاوت داوران خودی در این شهرآورد باعث پایین آمدن شان و منزلت داوران بین المللی کشورمان نزد AFC و FIFA خواهد بود.بالاخره سازمان لیگ و کمیته داوران که خود مسئول برگزاری این مسابقه بودند توانستند پس از سال ها نظر موافق مقامات مربوطه بخصوص شورای تامین امنیت شهر تهران را بر واگذاری قضاوت این شهرآورد به داوران ایرانی کسب کنند، حتی شنیده شد درآن جلسه هماهنگی که در مورد این بازی برگزار شده بود سردارعزیزمحمدی فداکاری کرده و مسئولیت کلی این امر را از هر نظر به عهده گرفته بوده است.

بعد از اعلام این موافقت بین جماعات فوتبالی شایعات مختلفی در مورد نام داور مربوطه در زبان ها می چرخید،بعضی ها از سعید مظفری زاده نام می بردند و بعضی دیگر از محسن ترکی و عده ای هم از سایر داوران. درنهایت مسئولین فدراسیون مسئولیت اینکار را با توجه به شرح وظیفه کمیته داوران بعهده این کمیته به ریاست مسعود عنایت گذاشتند.

همه کارشناسان داوری از این فرصت استفاده کرده نظرات خودرا در رسانه های نوشتاری ویا دیداری و شنیداری به سمع و نظر علاقمندان فوتبال رساندند.

بنده هم مثل بقیه افراد نظر و عقیده خودم را در این باب که مخالف نظر اکثریت کارشناسان بود ابراز داشتم و اعلام کردم بهتر است داور ایرانی این بازی را قضاوت نکند و این نظر من برخلاف جریان آب شنا کردن بود. شایان ذکر است بنده در زمانی که مسئول کمیته داوران ایران و مسئول چیدمان قضاوت های مسابقات بودم بخصوص در فدراسیون آقای دکتر دادگان از داوران خارجی و بیشتر آلمانی استفاده می کردم،دلیل من در واگذاری قضاوت شهرآورد به داوران خارجی مسائلی بود که قبل،حین بازی و بعد از آن گریبان داور مربوطه را می گرفت، بعضی از می گفتند این بازی هم یک مسابقه است مثل سایر مسابقات که در آن سه امتیاز تقسیم میشود،اما آن ها توجه نداشتند که کدام بازی به اندازه این بازی تماشاگر دارد و یا کدام تیمی به اندازه این دوتیم علاقمند دارند و یا چگونه است که در زمان انجام این مسابقه همه توجه مردم به آن معطوف می شود.

سابقه نشان داده بود زمانیکه نام داور این بازی اعلام می شد ابتدا طرفداران دوتیم و سپس بعضی از ارباب جراید و بعضی از رسانه های جانبدار یکی از دو تیم و سپس مسئولین این دو باشگاه وارد میدان اعتراض شده و هرکدام مکنونات قلبی شان را سر داور منتخب خالی می کردند البته از فشارهای روحی و روانی و تهمت هایی که خیلی راحت بر زبان می آورند نمیشود گذشت، متعاقب آن قضاوت این بازی کوله بار سنگینی را بر دوش داور منتخب برای این بازی می گذاشت که شانه های نحیف داوران وطنی توان تحمل فشارهایش را نداشت وای به اینکه داور مربوطه به هنگام قضاوت علیه یکی از دو تیم مرتکب اشتباهی هم می شد آن وقت موج اعتراضات درست و نادرست تا مرحله ملقب کردن داور با الفاظ زشت و نام های سخیف پیش میرفت و این امر سال ها در خاطره ها می ماند. مثل یاد روان شاد حاج ابوالحسن داور یکی از شهرآورد های قبل از انقلاب که بخاطر یک اشتباه بسیار جزیی به تاج ابوالحسن معروف شد. برای جلوگیری از این تبعات بود که من معتقد بودم برای آسایش روحی و روانی داوران وطنی و جلوگیری از شک و شبه های احتمالی بهتر است قضاوت بازی به داوران توانمند خارجی واگذار شود درست مثل همان کاری که من در واگذاری قضاوت بازی به آقایان فلورین مایر،ولفانگ اشتارک،والنتین ایوانف و سعد کمیل انجام دادم و خیال همه را راحت کردم. داور خارجی روز قبل از بازی می آید و بعد از بازی می رود و چون فارسی نمی داند در حین بازی شعار ها و فحش ها رویش اثرگذار نیست.

من هنوز هم معتقدم قضاوت یا عدم قضاوت داور ایرانی در این بازی در جوامع داوری بین المللی چه نزد FIFA و چه نزد AFC هیچ ضرر و افتخار و ارزش افزوده ای برای داوران ایرانی به ارمغان نمی آورد. حضور۴۴ ساله ام در داوری ایران به من آموخته است این مسابقه یک جدال بزرگ است و یک داور بزرگ را برای قضاوتش طلب می کند،باز هم اعلام میکنم قضاوت این بازی کار هر داور متوسطی نیست متاسفانه امروز به جز دو داور بزرگ بقیه داوران لیگ ما داوران متوسطی هستند که درخور قضاوت این شهرآورد نیستندو از بخت بد آن دو داور بزرگ هم با هر دوتیم مسابقه دهنده یا یکی از دوتیم مشکل فنی داشته اند و لذا معتقدم امروزه شرایط برای قضاوت هیچ داور ایرانی میسر نیست.

درآن سالی که سردار عزیزمحمدی حرفش را با کمک فدراسیون به کرسی نشاند و از داور ایرانی استفاده شد وضع داوری با داوری امروزمان متفاوت بود و داوران توانمندی در لیست داوریمان وجود داشتند. در همان روز ها من در مجلس ختم مادر آقای وحید هاشمیان در مسجد جامع شهرک غرب با سه نفر از مدافعان قضاوت داوران ایرانی درشهرآورد پایتخت ملاقاتی اتفاقی داشتم. در این ملاقات و فاتحه خوانی آقایان مهدی تاج، عزیز محمدی و حاج آقا علیپور بعد از احوال پرسی از من پرسیدند شما چرا با این امر مخالفت می کنید در جواب من دلایل خودم را ابراز داشتم که آنها متفق القول آنرا تایید کردند اما آقای تاج که نایب رئیس اول فدراسیون بود گفتند که دیگر کار از کار گذشته و داور بازی انتخاب شده است و شما هم دیگر انتقاد نکنید.

سردارعزیز محمدی پرسید نظرت در مورد این داور چیست من در جوابم گفتم من هنوز نمی دانم داور کیست تا نظردهم،باز یکی از آقایان بطور آهسته به نحوی که کسی متوجه نشود دم گوشم گفت داور سعید مظفری زاده است من کمی سکوت کردم پرسیدند سکوت علامت رضاست گفتم نه، من به دلیل جوانی و کمی تجربه ایشان در اینگونه مسابقات با قضاوت او در این شهرآورد مخالفم ضمن آنکه او را داور خوبی می دانم که شاید در آینده بتواند این بازی را قضاوت کند.آنها مجددا پرسیدند پس چه کسی را داور بگذاریم؟ من بلافاصله محسن ترکی را معرفی کردم دلیلم تجربه بیشتر او بود که برای آقایان شرح دادم آن ها همه نظر من را پذیرفتند و برخلاف نظر کمیته داوران به نظر من عمل کردند. من همان زمان به آنها گفتم اگر ترکی در این بازی خوب قضاوت کند راه برای سعید مظفری زاده و دیگر داوران باز خواهد شد.بعد از ترکی و مظفری زاده داوران دیگری هم در شهرآورد قضاوت کردند بعضی ها خوب و کم اشتباه و بعضی دیگر پر اشتباه و غیر قابل قبول.بالاخره هرچه بود گذشت و به اینجا رسیدیم وشده قحط رجال داوری، لذا من به ضرس قاطع اعلام می کنم شهرآورد پیش رو به دلیل خاص امروز فوتبالمان به داور خارجی احتیاج دارد:

۱.وضعیت ناجوانمردانه ای که عربستان برایمان به وجود آورده و هر لحظه منتظر رخداد حادثه ای زشت و زننده در ورزشگاه های ما است تا از آن بهره برداری سیاسی و سو استفاده خود را بکند.

۲.مهم بودن این بازی برای هر دوتیم بیش از هر زمان دیگر و پر شدن ورزشگاه از تماشاگران مشتاق دو تیم.

۳.نزدیکی امتیازات دوتیم با هم و نیازی که به پیروزی در این بازی برای کسب امتیاز کامل دارند.

۴.شاید قهرمان از دل این شهرآورد سر برآرد.

لذا این شهرآورد از شهرآورد های گذشته متمایزتر است و با کمی تعمق در نحوه قضاوت های این فصل لیگ و ارزیابی چگونگی قضاوت های پر اشتباه و مسئله دار داوران وطنی بیشتر از گذشته فکرم مشوش و مشغول بررسی نحوه انتخاب داور این بازی است. درگزینش داور این بازی برای من فرد مطرح نیست بلکه مسئله اصلی انتخاب داور داخلی بودن یا خارجی بودن آن است، هنوز هم فکر می کنم ومعتقدم برای اینکه همه امور به خیر و خوشی به پایان برسد و شاهد اعتراض های بی دلیل و یا با دلیل نباشیم و تهمتی هم به کسی زده نشود صلاح است از داوران توانمند خارجی استفاده کنیم،داورانی مثل روشن ایرماتوف ازبکستانی یا جنید شاکر ترکیه ای و یا ریزولی ایتالیایی که امتحان پس داده هستند میتوانند دوای درد شهرآورد پیش رو در این روز ها باشند. به همین است که من می گویم صلاح امروز فوتبال ایران برای این شهرآورد داور خارجی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *