استفاده از کمک داور ویدئویی در فوتبال

نوید مظفری

متاسفانه طی روزهای گذشته شاهد انتشارمطالب مختلفی در مورد قوانین جدید در فوتبال و جلسه بُرد بین المللی قانون گذاری بودیم. بعضی ازمطالب تقریبا صحیح اما ناقص و برخی نیز برگرفته از شایعات منتشر شده در سایت های خارجی بود.

چه خوب است به این باور برسیم که در سایت های خارجی هم در خصوص مسایلی مانند قوانین فوتبال که اصولا مطالب تخصصی هستند، مطالب نادرست به وفور پیدا می شوند.

این مطالب مختلف به سردرگمی داوران و هواداران محترم بیشتر دامن می زند و باعث افزایش مشکلات می‌شود.

بنابراین با توجه به موارد مطرح شده در بالا تصمیم گرفتیم یک مطلب کامل و فقط بر پایه اطلاعات ارسال شده توسط بُرد بین المللی قانون گذاری و فیفا برای شما هواداران و داوران عزیز کشورمان آماده کنیم.

*برد بین المللی قانونگذاری چیست؟

THE INTERNATIONAL FOOTBALL ASSOCIATION BOARD

بیش از صد و سی سال است که مرجع و مسئول به روز رسانی قوانین در فوتبال است.

دارای هشت عضو از کشورهای ولز، اسکاتلند، ایرلند شمالی و انگلستان و چهار عضو از فیفا که در واقع به عنوان نماینده دیگر کشورهای عضو به شمار می روند و قوانین جدید باید به تصویب سه چهارم این اعضاء برسد.

*صورت جلسه دوره

*کتاب قوانین فوتبال

امسال با عظیم‌ترین تغییرات نوشتاری و دسته بندی در طی صد و سی سال گذشته مواجه شدیم.

این مهم توسط کارگروهی با سرپرستی David Elleray داور مشهور انگلیسی و طی هشت ماه با بیش از نود و چهار تغییر در ساختار نوشتاری و کلمات انجام گرفته است.

او می گوید کتاب قدیمی سال‌ها از تحولات فوتبال امروزه عقب مانده بود. با کتاب قدیم و تفاسیرش جا برای دیدگاه های مختلف زیاد بود برای همین یک صحنه در کشورهای مختلف یکسان قضاوت نمی‌شد. امیدواریم اکنون به این هدف نزدیک‌تر شویم.

امروزدرواقع با یک کتاب قوانین فوتبال کاملا جدید مواجه خواهیم شد. بیش از ده هزار لغت از کتاب قدیمی حذف شدند.

در کتاب جدید قوانین و تفسیرآنها پشت سر هم نوشته شده‌اند. نوشتار جدید به نوعی تنظیم شده که نه فقط داوران بلکه بازیکنان، مربیان و فوتبال دوستان هم بتوانند به راحتی مطالب و قوانین را متوجه شوند.

*برخی از تغییرات
ضربه شروع را می شود به هر سمتی زد (تا به حال ضربه شروع باید رو به جلو زده می شد)

خطایی که در حین بازی و متعلق به همان صحنه در بیرون زمین رخ می دهد جزیی از بازی به حساب می آید و با ضربه آزاد شروع خواهد شد (تا به حال بازی با دراپ بال ادامه پیدا می کرد)

برای مثال دو بازیکن برای تصاحب توپ در حال دویدن هستند و در همین حال از زمین بازی خارج می شوند و یکی دیگری را هُل می‌دهد. تا امروز چون خطا خارج از زمین بود داور باید بازی را با دراپ بال شروع می کرد. حالا ادامه بازی با ضربه آزاد خواهد بود.

همچنین سعی شده خطاها و رفتارهای ناجوانمردانه بازیکنان هنگام ضربه پنالتی کم‌تر شود.

برای مثال اگر زننده ضربه پنالتی طبق قانون رفتار نکند چه توپ گل شود و چه توپ گل نشود، بر علیه تیم او یک ضربه آزاد اعلام خواهد شد!

اگر درواز‌ه‌بان در حین ضربه پنالتی زودتر از شروع ضربه حرکت کند و توپ گل نشود ضربه تکرار می شود و دروازه‌بان باید اخطار بگیرد!

اگر در یک صحنه خطایی رخ دهد و داور بازیکن خطا کننده را با کارت زرد و یا قرمز جریمه کند بازیکنی که بر اثر خطای بازیکن تیم مقابل مصدوم می شود می تواند در زمین مسابقه مداوا شود و نیاز به ترک کردن زمین را نخواهد داشت.

(به خاطر بازی جوانمردانه چون در غیر این صورت برای لحظاتی بازیکن تیم خطا کار با یک نفر بیشتر می توانست بازی کند)

اخطار به جای اخراج به بازیکنی که در محوطه جریمه خودش بر سر تلاش و بازی با توپ بر روی بازیکن حریف خطا می کند و داور اعلام پنالتی می کند. (موقعیت آشکار گل)

باید توجه شود که اینجا قانونگذار بین نوع خطای بازیکن مدافع تفاوت گذاشته است.

اگر بازیکن مدافع با خطای هل دادن،کشیدن و یا گرفتن خطا کند، بازیکن مدافع همچنان اخراج خواهد شد.

اگر بازیکن مدافع سعی بر بازی کردن با توپ را نداشته باشد و یا موقعیت بازی با توپ را نداشته باشد و خطا کند بازیکن مدافع همچنان اخراج خواهد شد.

نوع خطای مدافع از خطاهایی باشد که باید به آن دلیل بازیکن با کارت قرمز جریمه شود مانند خطای شدید و یا برخورد شدید بازیکن مدافع همچنان اخراج خواهد شد

(خطای شدید و برخورد شدید به خطاهایی می‌گویند که بازیکن چه بر سر توپ وچه بدون شانس برای بازی با توپ حریف خود را با نیروی بیش از حد و یا با خشونت و یا رفتار وحشیانه متوقف می‌کند)

تا به حال برای هر نوع خطایی بازیکن در واقع سه بار جریمه می‌شد. اخراج، پنالتی و محروم شدن از بازی بعدی. حالا قانونگذار اگر خطا در محوطه جریمه باشد و ادامه بازی یک ضربه پنالتی، بین نوع خطا تفاوت قایل شده و اگر آن سه مورد بالا نباشد و مدافع در حین جدال بر سر توپ خطا کند دیگر اخراج نمی شود و فقط اخطار می گیرد.

این تغییر جهت تست طی دو سال در همه مسابقات کل دنیا از شروع مسابقات یورو فرانسه الزامی است.

جهت تست به بعضی از کشورها و در بعضی از لیگ ها در مسابقات حذفی اجازه تعویض چهارمین بازیکن داده خواهد شد. هنوز کشورهای این تست مشخص نشده اند.

و در انتها و به قول آقای اینفانتینو رییس جدید فیفا؛ “تصمیم تاریخی این جلسه ورود ویدیو چک به فوتبال”

او می‌گوید ما نمی‌توانیم چشم‌هایمان را رو به پیشرفت تکنولوژی ببندیم. ما به صحبت های بازیکنان، مربیان و هواداران احترام می گذاریم، اما اول باید تست های مختلفی را پشت سر بگذاریم. باید مطمئن شویم با این تکنولوژی اصل فوتبال و روند بازی زیر سئوال نمی رود و به فوتبال لطمه‌ای نمی‌خورد. نکته اصلی برای ما این است که مبادا استفاده از این تکنولوژی، هیجان و سرعت بازی را بگیرد.

[FAW Chief-Executive Jonathan Ford and new FIFA President Gianni Infantino during a press conference after of the International Football Association Board (IFAB) 130th Annual General Meeting]

دستور العمل‌های مخصوص این تست ها در زیر گروه های مخصوص آماده و تدوین شده اند. همه این تست ها باید زیر نظر بُرد بین المللی باشند. همچنین یک دانشگاه معتبر باید روند این پروژه و تاثیر آن را بر روی خود مسابقه، بازیکنان و تماشاگران تحلیل کند.

تا به حال بیش از سیزده کشور آمادگی خود را جهت تست این فن آوری اعلام کرده‌اند و قرار است تا سال 2017 این تست ها شروع شوند.

ضمن اینکه کلاس های آموزشی برای داوران و جلسات متعددی در این دو سال برگزار خواهند شد.

بعد از تست های مربوط در مورد آینده این فناوری تصمیم گیری خواهد شد.

*کمک داور ویدئویی

اسم صحیح این فن آوری کمک داور ویدیویی است.

Video Assistant Referees

این فن آوری فقط برای صحنه های تعیین کننده و تاثیرگذار مانند گل , پنالتی , اخراج و جریمه کردن اشتباهی یک بازیکن به جای بازیکن خطا کار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

*روش استفاده:

داور می‌تواند در حین بازی و به صورت مستقیم از کمک داوران ویدیویی در خواست بازبینی صحنه را داشته باشد.

کمک داوران در حین بازی به داور مسابقه در مورد صحنه اتفاق افتاده گزارش می دهند.

حالا داور می تواند بر اساس این صحبت ها تصمیم خود را تغییر دهد و یا اینکه بازی را قطع کند و خودش خواهان بازبینی صحنه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *