خسروی: هفته بیستم، هفته سقوط شهامت بود

علی+خسروی

علی خسروی در رابطه با داوری های هفته بیستم لیگ برتر، نظرات خود را بیان کرد، او در این باره می گوید:

هفته بیستم، هفته سقوط شهامت بود

پس از پایان هفته نوزدهم بنده درباره داوری ها اظهارنظر کردم و عنوان کردم که چیدمان داوری ها در آن هفته فوق العاده بود. اما اکنون باید بگویم هفته ببستم هفته سقوط شهامت بود، تصمیم گیری هایی می دیدم که برای من بسیار عجیب بود و متاسفانه این کم شدن شهامت را از داوران باتجربه نسبت به داوران جوان بیشتر دیدم.

این هفته قوانین زیر سوال رفت

باید بگویم در قضاوت بازی هفته بیستم لیگ برتر قوانین زیر سوال رفت، یعنی تصمیم گیری هایی می دیدیم که احساس می کردیم دوستان با دستوراتی خارج از قوانین تعیین شده داوری دنیا قضاوت می کنند. در هر دو بازی مهم تیم های پرسپولیس و استقلال اتفاقاتی دیده شد که متاسفانه همراه با قانون نبود، به عقیده من مبتدیانهه ترین قضاوت ها را هم در بازی های همین دو تیم دیدیم، داوران بازیهای پرسپولیس و استقلال به جهت این نوع قضاوت باید یکماه به لیگ یک و دو نزول کنند.

با باتجربه ها باید سخت گیرتر بود

کمیته داوران فریب اسمها را نخورد، آنها اتفاقا بایددر رابطه با با تجربه ها سخت گیر تر هم باشد، ضمن تلفیق جوانی و تجربه در چیدمان قضاوت ها باید در صورت بروز اشتباه، آن را بپذیرند و به آن بپردازند تا شاهد اشتباهات مهمتری نباشیم، نه اینکه بیاییم بگوییم فلانی داور بزرگ و یا باتجربه ای است و رعایت حال او را بکنیم.

هم اکبریان و هم ترکی به صحنه نزدیک بودند

کمیته داوران و دپارتمان در این روزها نباید فقط به تست بدنی داوران توجه داشته باشند، بیایند نکات دیگر ار هم درنظر بگیرند، در هر دوبازی نامبرده دیدیم که هم اکبریان و هم ترکی به صحنه نزدیک بودند و می توانستند با دیدن صحنه، تصمیم درست را بگیرند اما این اتفاق نیفتاد و اکنون شک نکنید عدم تشخیص و کمبود شهامت حق را به حقدار نداد.

چیدمان داوری ها باید شورایی باشد

من فکر می کنم چیدمان داوری ها از این هفته به بعد باید بصورت شورایی باشد و دوستان در دپارتمان باید به صورت فکر جمعی نسبت به چیدمان داوری ها اقدام کنند، یعنی بهتر است بگویم نوع چیدمان داوری توسط کارمند بازنشسته و نوبتی دیگر به صورت فسیلی شده و به کار نمی آید، اکنون نیاز است تا یک شورای چیدمان داوری به وجود بیاید. مثلا دو نفر از کمیته داوران، دو نفر از دپارتمان داوری، دو نفر کارشناس و مسئولین مانند آقای اسدی می توانند این شورا را تشکیل دهند تا بهترین انتخاب ها صورت بگیرد.

برای اولین بار به باشگاه ها حق می دهم

اکنون برای اولین بار در عمرم میگویم که حق با تیمها و مربیان است، بهرحال آنها هم هزینه های سنگینی را متحمل شده اند و باید حواس مان باشد تا قضاوت های نادرست حق آنها را تضییع کرد، من اکنون برای تیم های لیگ برتر و لیگ یکی اعلام خطر می کنم، متاسفانه گاهی اوقات چیزهایی می بینیم که برای مان خیلی عجیب است و به این نتیجه می رسیم که تمرکز روی تمام آموزش های داوری نیست، متاسفانه حتی جوانان هم جاگیری بلد نیستند. یک زمانی حمید خوشخوان با قد 1.65 همیشه کنار توپ بود.

داوران باید الگوبرداری کنند

البته داوری ژنی و اکتسابی هم هست، داوران باید در الگوبرداری موفق باشند تا بتوانند درست عمل کنند، خود من همیشه از داوران وطنی و خارجی الگو برداری میگردم، بازی خوانی را از حمید خوشخوان، زبان بدنی و بادی لانگوییج را از آندرس فریسک سوئدی و دویدن رو از کولینا آموختم. من حتی از جلال مرادی، منوچهر نظری و حسین خوشخوان خیلی کارها کپی کردم. مطمئنا کسی که الگوی درست نداشته باشد منحرف می شود. این کپی برداری باید در تمام زندگی باشد می توان از امیر کبیر اصلاحات، از کنت مونت کریستو، گذشت در انتقام و امام علی با خدا صحبت کردن را کپی کرد و یاد گرفت. من این حرف ها را با اعتقاد کامل در 54 سالگی می زنم و به شما می گویم که در این سن مغز دیگر گول نمی خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *