سونامی خداحافظی در داوری ایران

رسول فروغیخداحافظی داوران فوتبال قبل از رسیدن به سن بازنشستگی پدیده‌ای است که فقط در کشورمان رخ می‌دهد و در هیچ جای دنیا نمی‌توانید نمونه‌ مشابه آن را پیدا کنید.

به گزارش سایت داوران ایران و به نقل از وب سایت رسمی برنامه نود این پدیده هر روز دامنه‌اش گسترده‌تر می‌شود؛ تا جایی که در دو هفته گذشته، ٧ داور فوتبال ایران که سابقه لیگ برتری دارند، تصمیم به کناره‌گیری ناگهانی از قضاوت گرفته‌اند. کمیته داوران هم اقدام خاصی برای جلوگیری از این اتفاق نکرده و به نظر می‌رسد کاملا تحت‌تأثیر حواشی است.

پدیده جدید در داوری

بعد از این‌که محسن قهرمانی و رسول فروغی تصمیم گرفتند بعد از بازی‌های هفته اخیر در لیگ برتر از دنیای داوری کنار بکشند، ۵ داور دیگر نیز با شرکت نکردن در کلاس‌های آمادگی جسمانی نیم‌فصل انصراف خود را از قشر داوران فوتبال اعلام کردند. قبلا این اتفاق برای امثال مظفری‌زاده رخ داده بود که بعد از قضاوت در دربی از داوری خداحافظی کرد. سعید شمس، جمشید محمدی، قاسم واحدی، علیرضا کناری و حامد بیگ‌زند ۵ داوری هستند که به دلیل هجمه‌های اخیر علیه داوران و شرایط نه چندان مناسب پرداختی به آنها کنار کشیدند. خداحافظی داوران از قضاوت قبل از رسیدن به سن بازنشستگی در دنیای فوتبال کم‌نظیر است و قطعا باید آسیب‌شناسی مناسبی درباره علل آن صورت بگیرد.

دستمزدها افزایش پیدا نکرد

با این‌که از ابتدای فصل جاری مسئولان کمیته داوران از افزایش صددرصدی حقوق داوران در لیگ پانزدهم خبر دادند، اما با گذشت ١٧ هفته هنوز یک ریال هم به حقوق این قشر از جامعه فوتبال اضافه نشده است. بر این اساس هر داور وسط ۶۵٠‌ هزار تومان، کمک‌داوران ۴٢٠‌ هزار تومان و داور چهارم ٢۵٠‌ هزار تومان برای هر مسابقه دریافت می‌کنند. این درحالی است که هیأت رئیسه فدراسیون در جلسه‌ای که چندی پیش برگزار کرد، افزایش حقوق داوران را به تصویب رسانده بود؛ اما مشخص نیست چه کسی باید مصوبه را اجرا کند.

دلایل کناره‌گیری داوران

بعد از افزایش اشتباهات داوران در نیم‌فصل اول لیگ برتر که به تشکیل کارگروه کارشناسی در وزارت ورزش نیز انجامید، مقرر شد برای نیم‌فصل دوم تعداد داوران لیگ برتری کاهش یابد. ٧۶ داور برای کلاس نیم فصل دعوت شده‌اند که نسبت به ابتدای فصل جاری کاهش تقریبا ٢۵‌درصدی را نشان می‌دهد. همین موضوع به نظر باعث ناراحتی داوران کنار رفته شده است. علی خسروی، کارشناس داوری فوتبال دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید:«وقتی به یک داور می‌گویند تو از لیگ برتر به لیگ دسته اول برو، خب، به داور بر‌می‌خورد. اگر واقعا کسی را نمی‌خواهند، حذفش کنند. این چه رفتاری است دیگر؟ به جای این‌که داوران جوان در لیگ یک قضاوت کنند و داوران باتجربه در لیگ برتر، برعکس شده است. داوران جوان کشورمان هم وقتی می‌بینند با باتجربه‌ها این گونه رفتار می‌کنند، عطای ماندن را به لقایش می‌بخشند.»

اصفهانیان: نمی‌شود هر داوری اشک بریزد و بگوید خداحافظ!

فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران در پاسخ به این سوال که از خداحافظی ۵ داور دیگر لیگ برتری خبر دارد یا خیر، به «شهروند» می‌گوید: «من اصلا اسم این کار را خداحافظی نمی‌دانم و خبر ندارم چه کسانی این کار را کرده‌اند. حتی پیش از این‌که محسن قهرمانی و رسول فروغی نیز وسط زمین بازی اعلام کردند دیگر نمی‌خواهند، قضاوت کنند، به ما خبری ندادند و خودسر این کار را کردند. دلیل این کار را متوجه نمی‌شوم اما به‌هرحال ما مجبور بودیم تعداد داوران لیگ برتری و دسته اولی را کاهش دهیم. البته آنهایی که در لیست ما نیستند، از داوری اخراج نشدند و در لیگ‌های پایین‌تر قضاوت می‌کنند. در ضمن کار ما هم بی‌جهت نیست چون این داوران یا نمره خوبی از قضاوت‌هایشان کسب نکردند یا در تست آمادگی جسمانی رد شدند.» وی همچنین با انتقاد از رفتار برخی داوران می‌افزاید: «اینطور خداحافظی کردن اصلا کار درستی نیست. البته قصد داریم تمهیداتی بیندیشیم که دیگر هیچ داوری به خودش اجازه ندهد، بدون اطلاع کمیته داوران و با تصمیم شخصی‌اش وسط زمین اشک بریزد و بگوید من خداحافظی کردم. جالب است که بعد از این اتفاق هم از ما انتقاد می‌شود و می‌گویند این داوران غریبانه خداحافظی کردند اما وقتی ما اصلا از تصمیمشان خبر نداریم، چطور می‌توانیم کاری برای آنها انجام دهیم؟» اصفهانیان در پایان درباره این‌که تکلیف افزایش صد‌درصدی حقوق داوران چه شد، خاطرنشان می‌کند: «با این افزایش حقوق در هیأت رئیسه فدراسیون موافقت شده و حتی اعضا آن را به تصویب رساندند اما تا زمانی که پول کافی نباشد، نمی‌توان کار جدیدی انجام داد. من هم این مسأله را به گوش مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ رساندم که می‌گویند هر وقت پول داشتیم،‌ افزایش حقوق را پرداخت می‌کنیم.»

آینده

از گوشه و کنار خبر می‌رسد اشتیاق به داوری در ایران با توجه به شرایط بدی که برای این قشر از جامعه وجود دارد،‌ بسیار پایین آمده و دیگر مثل سال‌های گذشته کسی دوست ندارد وسط زمین فوتبال بایستد و یک بازی را قضاوت کند. فحاشی علیه داوران روی سکوها و فشاری که از سوی باشگاه‌ها و مربیان همزمان با مسابقه و بعد از آن به داوران وارد می‌شود، باعث شده که قاضیان مستطیل سبز یکی، یکی کنار بروند. از نظر دستمزد هم که سود چندانی برای آنها ندارد چون باید چند روزی از زندگی و خانواده خود غافل شوند و به شهرستان‌های دور و نزدیک بروند تا شاید چندرغاز دستشان را بگیرد. باید دید با این وضع واقعا باید در انتظار رخ دادن اتفاقات مثبت باشیم یا این‌که وضع داوری در فوتبال ایران همچنان پذیرای انتقادهای فراوان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *