گفتگویی خواندنی با کمک داوران فینال جام باشگاه های جهان

فینال جام باشگاه های جهان

دو کمک داور ایرانی که در فینال جام باشگاه های جهان حضور داشتند تاکید کردند هیچ درخواستی از فدراسیون فوتبال ندارند. این دو معتقدند اگر هم درخواستی داشته باشند گوش شنوایی وجود ندارد!

به گزارش سایت داوران ایران وبه نقل از خبرگزاری مهر، دیدار فینال مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های جهان بین دو تیم بارسلونای اسپانیا و ریورپلاته آرژانتین برای مردم ایران رنگ و بوی دیگری داشت. قضاوت علیرضا فغانی و دو کمک داور ایرانی در این مسابقه باعث شده بود تا توجه به این مسابقه چند برابر شود و عملکرد تیم داوری ایران زیر ذره‌بین برود.

در نهایت و با وجود یکی، دو صحنه مشکوک در این مسابقه و باوجود انتقاد بعضی از رسانه‌های اسپانیایی، نحوه قضاوت تیم داوری ایران که تنها تیم داوری از قاره آسیا در این مسابقات بود، با اظهار رضایت مسئولان فدراسیون جهانی و کنفدراسیون فوتبال آسیا همراه بود.

علیرضا فغانی به عنوان داور وسط این مسابقه بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار داشت و این داور بین المللی بعد از بازگشت به ایران در گفتگو با رسانه‌ها، به تجربه‌اش در فینال جام باشگاه‌های جهان اشاره کرد و البته از محمدرضا منصوری و رضا سخندان دو کمک خود قدردانی کرد؛ دو کمک داوری که در این مدت کمتر از آنها سخن گفته شد در حالی که هر کدام از آنها بال‌های موفقیت و افتخار داوری ایران بوده‌اند. این دو کمک داور از تجربه حضورشان در این تورنمنت معتبر گفتند و البته رضا سخندان به گلایه از وضعیت داوران در داخل ایران پرداخت و تاکید کرد که هیچ گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات داوران وجود ندارد.

منصوری: از روی دست فغانی و سخندان تقلب می‌کردم
محمدرضا منصوری کمک داور ایرانی حضور در جام باشگاه‌های جهان را لذت بخش و محصول عملکرد خوب علیرضا فغانی و رضا سخندان دانست. منصوری در این خصوصگفت: این افتخاری است که شاید کمتر برای همه پیش بیاید و برای من بهترین تجربه بود. حضور در فینال جام باشگاه‌های جهان به خاطر کارنامه خوب آقای فغانی و سخندان بود و من سهمی در آن نداشتم.

وی تاکید کرد: فغانی تجربه حضور در جام جهانی، جام ملت‌های آسیا و تورنمنت‌های زیاد بین المللی را داشت. همینطور رضا سخندان که تجربه زیادی در امر قضاوت دارد. تجربه این دو به من هم خیلی کمک کرد و در واقع از روی دست آنها تقلب می‌کردم!

« از حضور در یک تورنمنت جهانی و قضاوت در دیدار بارسلونا با ریورپلاته آرژانتین برای اولین بار چه احساسی داشتید؟» منصوری در پاسخ به این سئوال گفت: من همیشه دوست داشتم به عنوان یک تماشاگر در فینال یک تورنمنت سطح بالا حضور داشته باشم ولی این‌بار به عنوان کمک داور در فینال جام باشگاه‌ها شرکت داشتم و طبیعی بود که باید تمرکزمان روی کارمان می‌برود. برای همین زیاد هیجان نداشتم و از این بازی آنطور که باید لذت نبردم. هیجان من بیشتر هیجان کاری بود و اینکه باید کارم را به بهترین نحو ممکن انجام بدهم.

این کمک داور بین المللی ایران با اشاره به تشکر شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا از عملکرد تیم داوری ایران، گفت: ما تنها نماینده قاره آسیا بودیم و این نشان از حرفه‌ای‌گری رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا داشت.

منصوری در پایان با بیان اینکه هیچ گلایه‌ای از کسی ندارد، اظهار کرد: در ایران خیلی‌ از کمک داوران دیگر هستند که می‌توانند جای من باشند. در واقع من در میان کمک داوران ایرانی در رتبه‌های دو رقمی هستم و داوران شایسته دیگر زیاد هستند.

سخندان: قضاوت نیمه نخست سخت بود
رضا سخندان دیگر کمک داور ایرانی حاضر در فینال جام باشگاه‌های جهان بود که پیش از این هم سابقه پرچم زدن در این رقابت‌ها را در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ دارد. سخندان با بیان اینکه حضور در فینال جام باشگاه‌های جهان با بازتاب مثبت زیادی همراه بوده است، در خصوص انتقادات داخلی که نسبت به عملکرد تیم داوری در این مسابقه شده است، گفت: آدم‌های کوچک در هر جامعه زیاد هستند که دنبال چنین مسائلی باشند. مهمترین نکته این است که یک تیم داوری از ایران در فینال حضور داشته. بعد از فینال جام جهانی ۱۹۹۴ که آقای فنایی در آن حضور داشت، دیگر هیچ داور ایرانی قضاوت جهانی نداشته است در حالی که امروز شاهد این هستیم که یک تیم داوری از ایران برای فینال جام باشگاه‌ها انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به بحث دستمزد داوران در جام باشگاه‌های جهان که این روزها در رسانه‌ها مطرح شده است، تاکید کرد: یکسری مدام بحث هند لیونل مسی یا دستمزد آقای فغانی را پیش می‌کشند. خب مشخص است که هر تورنمنت یک حق الزحمه مشخصی دارد. واقعا این مباحث حاشیه‌ای اهمیتی ندارد. مهم این بود که یک تیم داوری از ایران در فینال حضور داشت. یا مثلا می‌گویند تیم داوری در صحنه هند لیونل مسی اشتباه کرد در حالی که در آن صحنه داور و کمک داور بهترین جایگیری را دارند ولی از تنها جایی که می‌توان به خوبی این صحنه را تشخیص داد، دوربین‌های تلویزیونی است.

کمک داور بین المللی ایران با بیان اینکه قضاوت نیمه نخست دیدار بارسلونا با ریورپلاته دشوارتر بوده است، گفت: این یک مسابقه واقعا سنگین و بزرگ بود بخصوص در نیمه اول، چون بازیکنان کشورهای آمریکای لاتین خیلی اعتراض می‌کنند. در پایان مسابقه مسئول دپارتمان داوری فیفا ما را در آغوش کشید و از عملکردمان راضی بود. ما هم خوشحال بودیم که پاسخ اعتمادشان را دادیم.

فدراسیون کاری برای ما نکرده است
سخندان در ادامه در پاسخ به این سئوال که مهمترین خواسته شما از فدراسیون فوتبال چیست؟ اظهار کرد: من درخواستی از فدراسیون فوتبال ندارم. در سال‌های اخیر که هجمه روی داوری زیاد شده است، فدراسیون هیچ حمایتی از ما نکرد. ما در دوره گذشته جام جهانی هم کاندیدای قضاوت بودیم ولی کاری برای ما نکردند. درحالی که ما فقط درخواست یک مربی بدنساز را کرده بودیم و این مربی مدتی هم با ما کار کرد ولی به خاطر مشکلات مالی، کار را رها کرد و رفت. ما هم مجبور شدیم جداگانه تمرین کنیم.

وی ادامه داد: فدراسیون حداقل به داوران به چشم یک تیم ملی نونهالان یا نوجوانان نگاه کند. آنها این همه برای تیم‌های مختلف هزینه می‌کنند ولی نتیجه نمی‌گیرند. البته به جز بخش بانوان و فوتسال.  داوران چند سال است برای فدراسیون افتخار آفرینی کرده‌اند. ما چیز زیادی از فدراسیون نمی‌خواهیم ولی به همان مقدار کم هم اهمیت داده نمی‌شود. من هیچ درخواستی از فدراسیون ندارم چون مطمئنم درخواستمان برآورده نمی‌شود و هیچ گوش شنوایی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *