دومین سالگرد استاد داود نصیری پدر داوری ایران

پدر داوری ایران استاد داود نصیریمرحوم نصیری متولد سال 1294 و از آخرین بازماندگان اولین تیم ملی فوتبال ایران بود که در اولین بازی رسمی ایران در مقابل افغانستان در اول ژانویه 1941برابر با چهارشنبه 11 دی 1319 به میدان رفته بود.

به گزارش سایت داوران ایران مرحوم نصیری در سال 1388 لوح افتخار فیفا و جایزه ویژه AFC را به پاس زحماتش برای فوتبال ایران و آسیا و همچنین داوری را دریافت کرد.

داود نصیری پایه گذار ورزش در ایران بود و به گواه تاریخ بسیاری از ورزشها را به ایران آورد و سر و سامان داد. نصیری در چهار رشته فوتبال، وزنه برداری، واترپلو و بسکتبال گواهی های بین المللی مربیگری درجه A داشت و در این چهار رشته داور بین المللی بود.

مرحوم نصیری سمنانی در سالهای 1951 و 1958 مربی تیم ملی شیرجه ایران بود و با این تیم دوبار نایب قهرمان آسیا شد و در سال 1319 شمسی در ورزشگاه شهید شیرودی پایه گذار ساخت استخرهای این ورزشگاه بود و در همان سال تیم های شنا، شیرجه و واترپلو ایران را تأسیس کرد.

در سال 1317 وارد دانشسرای تربیت بدنی شد و خیلی زود جذب فوتبال شد و در تیم دانشسرا در پست هافبک بازی ساز در میانه میدان بازی می کرد. در سال 1321 به تیم توفان رفت و با آن تیم قهرمان جام باشگاههای تهران شد. دو سال بعد به تیم صفار رفت و یک سال در آن تیم بازی کرد و در سال 1325 در تیم بانک ملی بازی کرد که در جام باشگاه های تهران همان سال نایب قهرمان شد.

وی در سال 1326 از طرف دولت فرانسه بورس گرفت و در سازمان ورزش فرانسه یکسال کار کرد و حتی بازیهای لیگ لوشامپیونه فرانسه قضاوت کرده است.

مرحوم نصیری سمنانی در سال 1327 از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اولین بار داور بین المللی شناخته شد و اولین داور ایرانی بود که برای قضاوت یک دیدار به خارج از کشور رفت و بازی سودان و اوگاندا در آفریقا را قضاوت کرد.

بعد از آن هم از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اداره مسابقات به کشورهای عربی می رفت و هرجا کنفدراسیون احساس می کرد دیدار بین کشورهای آسیایی بحران ساز و جنجالی شود نصیری را برای قضاوت می فرستاد.

وی در سال 1947 نائب رئیس کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا شد و یک سال بعد به عضویت کمیته انضباطی این کنفدراسیون درآمد. مدت زیادی نگذشت که مدرس کنفدراسیون شد و برگزاری کلاسهای آموزشی اقصی نقاط آسیا را به مرحوم نصیری محول می کردند و وی تنها مدرسی بود که در آسیا از غرب تا شرق از شمال تا جنوب آسیا را گشت و داوران آسیا را آموزش داد.

استاد نصیری در سال 1956 سرمربی تیم ملی فوتبال ایران هم بوده است تا علاوه بر بازی کردن در تیم ملی فوتبال ایران، سرمربی تیم ملی شود.

در هر حال مدت زیادی مدرس فوتبال ایران و رئیس کمیته داوران و مربیان بود و مدت زمان بسیاری را در فوتبال گذراند و AFC در تمام طول این سالها، دو تقدیرنامه را از مقر AFC در کوالالامپور برای وی فرستادند تا از استاد نصیری تقدیر کنند.

مرحوم نصیری هشت جلد کتاب درباره فوتبال نوشته است که می توان به کتاب تمرینات برای آغازگران فوتبال اشاره کرد است که درباره توجه به فوتبال نونهالان و پایه هاست. از دیگر تالیفات استاد می توان به کتاب تمرینات فوتبال سالنی، تمرینات تیم ملی آلمان اشاره کرد.

مرحوم نصیری چندین کتاب به زبانهای فرانسه و انگلیسی را درباره فوتبال برای استفاده علاقمندان به فوتبال ترجمه کرد و به زبانهای فرانسه، انگلیسی، آلمانی و عربی و روسی مسلط بود.

مرحوم نصیری در 6 اذر 1392در سن 98سالگی به دیدار حق شتافت

روحش شاد و یادش گرامی باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *