عنایت: داوران هندی روزی 800 دلار می‌گیرند

مسعود عنایت رئیس کمیته داوران

مسعود عنایت در مورد استفاده از داوران عمانی در بازی ایران و ژاپن گفت: ما به فدراسیون عمان ایمیل زده‌ایم و از آنها خواستیم یک داور وسط و 2 کمک‌داور الیت خود را که در لیگ قهرمانان آسیا قضاوت کرده‌اند برای روز سه‌شنبه به ایران بفرستند که بلیت رفت و برگشت هم برای آنها گرفته‌ایم و این داوران به ایران خواهند آمد.

وی در مورد دستمزد این داوران برای قضاوت بازی دوستانه گفت: طبق عرف بین‌المللی هر داوری که در لیگ قهرمانان آسیا سوت می‌زند روزی 200 دلار دستمزد می‌گیرد که برای یک بازی باشگاهی در لیگ قهرمانان داوران 4 روز وقت خود را صرف می‌کنند و به این ترتیب به هر داور و کمک داور 800 دلار برای هر مسابقه پرداخت می‌کند اما این داوران عمانی فقط 3 روز در اختیار ما هستند. یک روز می‌آیند یک روز مسابقه است و روز دیگر می‌روند. به این ترتیب باید به هر داور 600 دلار دستمزد بدهیم.

وی ادامه داد: به هر داور هم باید 100 دلار بابت هزینه‌های متفرقه مثل دریافت ویزا و ترانسفر فرودگاهی پرداخت شود. در واقع این سه داور عمانی 2 هزار و 100 دلار برای ما هزینه دارند. ضمن  اینکه بلیت رفت و برگشت آنها را ما تهیه کرده بودیم.

رئیس دپارتمان داوری در مورد اینکه دستمزد این داوران در مقایسه با دستمزد داوران ایرانی مبلغ زیادی نیست، گفت: تازه این رقمی نمی‌شود و این داوران ارزان‌ترین داوران فوتبال جهان هستند. برای هر بازی در بوندس‌لیگا به داوران 6 هزار دلار دستمزد پرداخت می‌شود. در واقع یک داور و دو کمک داور در آلمان 18 هزار دلار برای یک مسابقه دستمزد می‌گیرند.

مسعود عنایت با اشاره به اینکه دستمزد برخی داوران آسیایی هم بسیار زیاد است،‌گفت: دستمزد 600 دلاری مثل داوران ژاپنی رقم زیادی محسوب نمی‌شود اکنون در لیگ حرفه‌ای هندوستان که اکثر بازی‌های آنها را داوران خارجی سوت می‌زنند برای هر روز داوری به داوران 800 دلار پرداخت می‌شود. به همین دلیل است که داورانی مثل روشن ایرماتوف ازبکستانی برای قضاوت به لیگ هند می‌رود. در فوتبال ایران دستمزد داوران به طور نقدی هم پرداخت نمی‌شود و بعد از مدتی به آنها پول می‌دهیم.

وی در مورد فهرست بین‌المللی داوران فوتبال ایران گفت: در فهرست بین‌المللی داوران ما 7 داور وسط و 9 کمک داور وجود دارد که ما به همراه ژاپن، کره جنوبی، عربستان و چین بیشترین داور بین‌المللی را داریم. البته تعداد داوران الیت ما کم است و فقط علیرضا فغانی،‌محسن ترکی و موعود بنیادی‌فر داوران الیت ما هستند که امکان دارد حسن اکرمی هم در روزهای آینده به جمع داوران الیت ما اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *