سیار: مدیریت داوری ایران 50 سال عقب‌تر از اروپاست

پرویز سیار

پرویز سیار معتقد است که مدیریت داوری در ایران نسبت به اروپا 50 سال عقب است و قدرت اجرایی کمیته‌ داوران در اروپا به مراتب بالاتر از ایران است. او می‌گوید اعتراض سعودی‌ها به انتخاب فغانی برای داوری بازی الهلال – الاهلی در روحیه داور تاثیرگذار است.

سیار درباره اعتراض سعودی‌ها به انتخاب فغانی در بازی الهلال و الاهلی اظها‌ر کرد: وقتی AFC می‌خواهد داوری را برای مسابقه‌ای برگزیند، تمام فاکتورهای لازم برای یک داور با کفایت را در نظر می‌گیرد که از آن فاکتورها می‌توان به بی‌طرفی، قدرت و توانایی داوری نام برد.

او افزود: هم تیم مهمان و هم تیم میزبان این حق را دارند که نسبت به تصمیم AFC درباره داور، اعتراضیه بدهند ولی دلایل اعتراضشان را نیز باید بیان کنند.

این کارشناس داوری در پاسخ به این سوال که آیا در طی سال‌های قضاوت زمانی را به یاد دارد که یکی از دو تیم قبل از بازی بخواهد که داور را تغییر دهد و گفت: زمان‌های زیادی اعتراض می‌شود ولی این اعتراض‌ها خیلی کم با پاسخ مثبت مواجه می‌شود چون قبل از انتخاب داور تمام جوانب بررسی می‌شود. آنهایی که تصمیم می‌گیرند که چه کسی کدام بازی را سوت بزند بسیار با جدیت و دقت این کار را می‌کنند و علاوه بر این تصمیم گیرندگان قدرت زیادی هم دارند.

وی درباره اثرات این اعتراض در قضاوت داور اظها‌ر کرد: اثرات روانی این اعتراض روی داور بسیار شدید است و حتی اگر چند سال بگذرد و فدراسیون جهانی یا آسیایی آن داور را برای همان کشور انتخاب کند، همچنان اثرات روانی آن اعتراض باقی خواهد ماند و این موضوع کار داور را مشکل‌تر می‌کند. در صورتی که اگر این اعتراض‌ها نباشد داور با استفاده از علم و توانایی‌اش با قدرت و بی‌طرفی بازی را سوت می‌زند.

سیار ا‌دا‌مه‌ داد: البته فدراسیون جهانی یا آسیایی سعی می‌کنند که به این اعتراضات جوابی محکم بدهند تا باشگاه‌ها جرات نکنند که بی‌مورد اعتراض کنند. حتی باشگاه‌هایی را که برای دومین بار اعتراضات بی‌مورد می‌کنند، باید جریمه کرد، چون این اعتراضات در روحیه داور و نوع قضاوتش تاثیرگذار است.

وی مدیریت داوری در ایران را در مقایسه با مدیریت‌ داوری اروپا بسیار عقب عنوان کرد و گفت: مدیریت داوری در کشور ما نسبت به اروپا بدون اغراق 50 سال عقب است. قدرت اجرایی کمیته‌ در اروپا در مقایسه با قدرت باشگاه‌ها، شرکت‌هایی که باشگاه هم دارند و روزنامه‌ها بسیار بالاست و مجموعه‌ای که کمیته‌ داوران را در کشورهای اروپایی اداره می‌کند اغلب افراد تحصیل کرده، باتجربه و بی‌طرف هستند که نظرشان در مقابل روزنامه‌ها خیلی قدرتمندتر است.

این کارشناس داوری ایران نیز خاطر‌ نشان کرد: کمیته‌ داوران همیشه طرفدار حق است چون مجموعی از افرادی هستند که سال‌ها قضاوت کرده‌اند. اگر داوری اشتباه کرده باشد آن کمیته‌ در 99 درصد تصمیم درستی می‌گیرد.

وی درباره باشگاه‌های اروپایی که به قضاوت داوری معترض هستند، گفت: آنهایی که معترض هستند معلوم نیست که محق هم باشند. خیلی‌ها چون بازنده هستند، معترض‌اند. البته این باشگاه‌ها می‌توانند اعتراض کنند ولی تمام رسیدگی‌ها به اعتراضات داوری در اروپا هزینه دارد.

سیار در مورد فحاشی‌هایی که از سوی تماشاگر به داوران می‌شود نیز اظها‌ر کرد: متاسفانه در تمام دنیا بین داور و تماشاگران، داور بخش ضعیف‌تر است چون تماشاگران میلیاردها تومان پول با خود می‌آورند و حتی وقتی متوجه می‌شوند که تماشاگر بیهوده فحاشی کرده فقط این موضوع را در رسانه‌ها اعلام می‌کنند. از طرفی گاهی هم باشگاه‌ها را در این مورد تنبیه می‌کنند. البته برای باشگاه‌ها کنترل تماشاگران هزینه دارد؛ چرا که باید در بین تماشاگرانش مامورانی برای ایجاد آرامش بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *