نصیرزاده: داور با فحاشی به زمین می‌افتد

هوشنگ نصیرزاده

اشتباهات داوری در لیگ پانزدهم موضوعی است که این روزها سبب انتقاد باشگاه‌ها و تماشاگران فوتبال شده، اگرچه در سال‌های گذشته نیز اشتباهات داوری وجود داشته و انتقادهایی نیز از سوی بازیکنان، سرمربیان و تماشاگران فوتبال مطرح می‌شده اما در لیگ پانزدهم شرایط متفاوت است و انتقادها به داوری داوران به بالاترین حد خود در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر رسیده است.
این اشتباهات داوری به حدی رسیده که اگر در دیداری شاهد اشتباهات داوری نباشیم جای تعجب و سئوال دارد اما با همه این شرایط دلیل اصلی این اتفاقات عدم تمرکز داوران حتی برای داوران بزرگی همچون علیرضا فغانی است اما قطعاً در این اشتباهات عمدی در کار نیست.
بر همین اساس کارگاه‌های آموزش قوانین و مقررات فوتبال و مدیریت ساختار تشکیلات فوتبال با حضور هوشنگ نصیر‌زاده، کارشناس داوری مطرح کشور و البته رئیس کمیته تدوین و مقررات فدراسیون فوتبال در شهر مشهد برگزار شد، ما هم فرصت را مغتنم دیده و گفت‌وگویی با وی پیرامون مسائل و مشکلات داوری انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
*خطاهای داوران در لیگ پانزدهم عمدی نیست
عده‌ای اشتباهات داوری را در لیگ پانزدهم عمدی می‌دانند، نظر شما در این باره چیست؟
تمام اشتباهات داوران در لیگ پانزدهم اتفاقی است و باید توجه داشت که تا زمانی انسان بازی فوتبال را قضاوت می‌کند همیشه این موضوع وجود دارد.
اشتباهات انسانی فقط هم در داوری وجود ندارد به طوریکه بر اساس نظر کارشناسان حدود 70 تا 80 درصد عامل سقوط هواپیما که بزرگ‌ترین تکنولوژی بشر است باز هم خطاهای انسانی است و با همه این موارد بسیار بد است که امروز عده‌ای خطاهای داوری را عمدی تلقی می‌کنند.
پس دلیل اشتباهات متعدد داوران حتی بهترین‌های آنها در لیگ چیست؟
به نظر من یکی از دلایل مهم مسائل روحی و روانی است زیرا اگر داور را از حیث مسائلی همچون فنی، آمادگی بدنی و مهارت‌های داوری آماده به داخل زمین بفرستیم اما نتوانیم از لحاظ روحی و روانی آن را برای مسابقه آماده کنیم احتمال پیش آمدن مشکل و خطای داوری برای داور بسیار بالا است.
منظور شما حاشیه‌های قبل از بازی برای داوران است؟
بله، برای نمونه باشگاه تراکتورسازی قبل از اینکه بازی برگزار شود در شورای تأمین استان آذربایجان شرقی اعلام می‌کند ما داور بازی را نمی‌خواهیم درحالی‌که هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است.
آیا این‌گونه اتفاقات در فوتبال دنیا مرسوم است؟
اینکه تیمی اعلام کند ما داوری خاصی را برای بازی خود نمی‌خواهیم در جهان مرسوم نیست و در کل به نظر من این موضوع نوعی بهانه دادن به دست تماشاگر و مردمی است که به صورت غیرحرفه‌ای بازی‌ها را می‌بینند.
*داور جرثقیل هم بود به زمین می‌افتاد
فحاشی تماشاگران فوتبال چه مقدار بر کیفیت کار داوران تأثیر گذاشته است؟
وقتی داوران ایرانی فحاشی‌ها را در بازی‌ها می‌شنوند قطعاً روی داوری آن‌ها هم تأثیرگذار است برای نمونه بازی بین پرسپولیس و تراکتورسازی 90 دقیقه به یک داور فحش داده می‌شود که حتی اگر داور جرثقیل هم بود به زمین می‌افتاد.
 انسان‌ها روح لطیف و حساسی دارند و اگر قرار باشد به داورها 90 دقیقه فحاشی شود قطعاً نمی‌توانند کار خود را به‌خوبی در زمین انجام دهند و به نظر من نسبت به اقدامات در سکوها و مدیران باشگاه‌ها علیه داوران نیز نقد وجود دارد.
چرا امروز بازیکنان بعد بازی شدیدترین توهین‌ها را به داوران می‌کنند، اما هیچ برخوردی نمی‌شود؟
بر اساس بند دوم ماه 67 آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، بیان و طرح هرگونه اعتراض علنی به تصمیمات داوران و کمک داوران و داوران ذخیره در مصاحبه‌های قبل، حین و بعد از بازی چه در کنفرانس‌ها و چه در مصاحبه‌های رسانه‌ای توسط بازیکن، جانشین و مقامات رسمی باشگاه ممنوع است در غیر این صورت متخلف تا یک ماه از شرکت در مسابقات و هرگونه فعالیت رسمی محروم و تا یک‌صد میلیون ریال جریمه نقدی می‌شود.
از این ماده در سال گذشته خوب استفاده شد اما به نظر می‌رسد کمیته انضباطی برای استفاده از این ماده امسال کمی تعلل می‌کند و مصاحبه‌ها علیه داوران افزایش یافته و حتی یکی از مربی‌های تیم‌های لیگ برتر فوتبال گفته حداقل داوران از ما شیک دزدی می‌‌کردند که این موارد جالب نبوده و کمیته انضباطی باید در این زمینه بیشتر فعالیت کند.
*برخی مدرس‌ها فقط به دنبال حق‌الزحمه هستند
یکی از مشکلات داوران ما عدم آموزش مناسب است، آیا وقت آن نرسیده برای کلاس‌های داوری از داوران مطرح خارجی استفاده کنیم؟
این پیشنهاد از سوی من ارائه‌شده و به نظر من یک فردی مانند کی‌روش که برای تیم ملی فوتبال آمده باید فردی نیز برای آموزش کلاس‌های داوری وارد ایران شود و حتی امروز برخی از کشورهای عربی داورهای خود را برای آموزش به کشورهای اروپایی می‌فرستند.
باید یک مدرس خوب خارجی در کلاس‌ها دعوت کنیم زیرا ما امروز با فقر مدرس مواجه هستیم و بیشتر مدرس‌های ما به دنبال حق‌الزحمه هستند و دانش آنها زیاد کافی نیست.
با تمام این شرایط چه نمره‌ای به داوران در لیگ پانزدهم می‌دهید؟
امروز نمی‌توان نمره‌ای به داوران داد و باید فصل به پایان برسد و بعد در پایان فصل می‌توان نمره‌ای ارائه کرد.
آیا تجهیزات بی‌سیم برای داوران خریداری می‌شود؟
این تجهیزات دارای طول‌ موج آماتوری است که با بی‌سیم‌های پلیس و حراست نباید تداخل داشته باشد و تکنولوژی خاص خودش را دارد که این تجهیزات در داخل کشور، چین و سوئیس تولید می‌شود و فدراسیون فوتبال بنا دارد برای دیدارهای مهم و حساس 10 مورد از این تجهیزات بی‌سیم را برای داوران خریداری کند.
این تجهیزات می‌تواند در کاهش خطاهای داوران نقش داشته باشد؟
قطعاً این تجهیزات بی‌تأثیر نیست اما با همه این موارد ما باید مهارت داوران ایرانی را نیز افزایش دهیم زیرا وقتی داور در چند قدمی وی توپ به سر بازیکن برخورد می‌کند و آن توپ را پنالتی اعلام می‌کند این به آن مفهوم است که باید داوران بیشتر فیلم ببینند و در کلاس‌های آموزشی بیشتری شرکت کند اما متأسفانه امروز بسیاری از داوران ما فقط فیلم بازی‌های خودشان را می‌بینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *