جعفری: فضای ملتهب فوتبال، باعث اشتباه داوری می‌شود

نادر جعفری

نادر جعفری معتقد است علت اصلی اشتباه‌های داوران هجمه‌ای است که از هر سو به آنها وارد می‌شود. او می‌گوید خداحافظی امثال زرگر با داوری نه تنها به داوری که به فو‌تبا‌ل کشور لطمه می‌زند.

کارشناس داوری در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره محروم شدن داور بازی استقلال و راه‌آهن اظها‌ر کرد: در آیین‌نامه‌ داوری این قانون وجود دارد که اگر داوری نمره لازم را از ناظر نگیرد، محروم می‌شود. البته این موضوع نباید رسانه‌ای شود و به داوری که محروم می‌شود، قضاوت نمی‌دهند. این طبیعی است و دیگر نیازی نیست که این موضوع را رسانه‌ای کنند چون رسانه‌ای کردن این موضوع باعث می‌شود که تمرکز و اعتماد به نفس داور کاهش یابد.

او با بیان این که باید فضای امنی برای داوری ایجاد شود، گفت: وقتی فضای امن برای داوران ایجاد شود اعتماد به نفس‌شان بالا می‌رود و این موضوع در قضاوت داوران می‌تواند اثراتی مثبت داشته باشد.

جعفری با بیان این که این روزها هجمه‌ها نسبت به داوری بیشتر شده است، تشریح کرد: افزایش این هجمه‌ها به داوری برای فو‌تبا‌ل مناسب نیست. این فضای التهاب برای فو‌تبا‌ل ما مضر است.

او درباره این که زرگر گفته امکان دارد از صحنه داوری برای همیشه کنار برود، گفت: متاسفانه فضای التهاب در فضای فو‌تبا‌ل ما طوری شده که یک داور این فضا را طوری می‌بیند که احساس می‌کند که دیگر نباید باشد. برای این داور زحمت کشیده شده و سرمایه‌ فو‌تبا‌ل کشور ماست. ما نمی‌توانیم به این راحتی سرمایه فو‌تبا‌لمان را از دست بدهیم.

این کارشناس داوری ا‌دا‌مه‌ داد: این که یک داور که سرمایه‌ فو‌تبا‌ل کشور است فضا را برای فعالیتش مناسب نمی‌بیند، به محیط پر التهاب فو‌تبا‌ل برمی‌گردد. در صورتی که ایجاد فضای پر التهاب برای فو‌تبا‌ل اصلا درست نیست. وقتی داوری اشتباه می‌کند متاسفانه رسانه‌های زیادی به این اشتباه می‌پردازند. هنوز بازی تمام نشده رسانه‌های دیداری و شنیداری و برنامه‌های مختلف به آن اشتباه داوری می‌پردازند. در فوتبال دنیا هم امکان دارد این اشتباه‌ها رخ دهد ولی رسانه‌ها در این حد به این اشتباه‌ها نمی‌پردازند. پرداختن زیاد به این موارد باعث می‌شود که اصل کار را از دست دهیم و داور بگوید که اصلا عطای داوری را به لقایش بخشیدم.

جعفری با بیان این که در فضای موجود داوران نمی‌توانند با تمرکز کافی قضاوت کنند، اظها‌ر کرد: مگر قرار است که داور اصلا اشتباه نکند؟ این اشتباه‌های داوران نه اولی بوده و نه آخری خواهد بود. باید جامعه ورزش ما چنان آمادگی داشته باشد که اشتباه‌ها را چه از جانب داور خارجی باشد و چه داور داخلی بپذیرد. نباید آن قدر فشارمان به داوران بیشتر شود که نیروهایمان را یکی یکی از دست بدهیم این فشارها مناسب فو‌تبا‌ل نیست.

این کارشناس داوری افزود: زرگر چند سال است که به پختگی و شرایط آرمانی خوبی رسیده است و بازی‌های سختی را هم قضاوت می‌کند ولی به یک باره اتفاق می‌افتد و ناخواسته اشتباهی می‌کند و با توجه به جو نامطلوبی که می‌بیند، تصمیم می‌گیرد برود و رفتن شخصی مثل زرگر فقط به داوری آسیب نمی‌رساند که به فو‌تبا‌ل آسیب می‌رساند چون تا داوری را به حد زرگر برسانیم زمان می‌برد و آن داور جدید مطمئنا با توجه به تجربه کمی که دارد اشتباه‌هایش از زرگر بیشتر خواهد بود. یعنی این طور می‌شود که ما زمان را می‌گذاریم داوری تربیت می‌کنیم و آن داور می‌شود زرگر و به راحتی زرگر را از دست می‌دهیم. همچنان که فغانی را از دست دادیم و همچنان که به محسن ترکی از دقیقه یک تا 90 فحاشی می‌شود. باید به این ناهنجاری‌ها بپردازیم و این ناهنجاری‌ها را رفع کنیم چون این موارد هستند که آن فضای التهاب را به وجود می‌آورند.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: نه تنها کمیته‌ و دپارتمان داوران که مدیران ارشد ما به عنوان ارکان فو‌تبا‌ل باید از داوران دفاع کنند. این دفاع باید جانانه و همه‌جانبه باشد. علاوه بر این باید برای داوری هزینه کنیم. هزینه در داوری در واقع سرمایه‌گذاری در فو‌تبا‌ل است. فدراسیون اگر هزینه کند و داور خوبی تربیت کند مسلما نفعش را فو‌تبا‌ل می‌برد ولی اگر برای داوری هزینه‌ای نشود، وقت گذاشته نشود و حمایت هم نشود باید منتظر این اشتباه‌های داوری هم بود.

این کارشناس داوری با اشاره به کلاس آمادگی کوتاهی که در ابتدای فصل برای داوران گذاشته‌اند، خاطر‌نشان کرد: در دنیا داوران را به اردو می برند. در کلاس‌ها و با مدرس‌های مختلف داوران را آموزش می‌دهند و آنها را از نظر تئوری و عملی آماده می‌کنند بعد به زمین می‌فرستند ولی ما یک روز به داوران می‌گوییم بیایند و یک فیلم می‌گذاریم و می‌گوییم فردا بروید و قضاوت کنید.

وی همچنین افزود: همچنان که تیم‌ها را برای اردوهای آموزشی و آمادگی به کشورها و شهرهای مختلف می‌برد داوران را هم باید به اردوهایی ببرند و آموزش دهند تا با آمادگی کامل به زمین بروند کمیته‌ و دپارتمان داوران و در راس آنها فدراسیون فو‌تبا‌ل باید برای این موارد هزینه کند. داورها، ناظران و مدرسان باید به روز باشند و در صورتی که نیستند ما چه کاشته‌ایم که بخواهیم حالا برداشت کنیم؟

جعفری با اشاره به عملکرد داوران در لیگ‌های خارجی گفت: در هیچ جای دنیا جرات نمی‌کنند به داور هجمه‌ای وارد کنند، حتی اگر اشتباه کرده باشد و چون قانونمند هستند و داوران را حمایت می‌کنند، درصد اشتباه داوران پایین می‌آید. این جا داور حمایت نمی‌شود و نگران آن هجمه‌ها هستند که امکان دارد هر لحظه به آنها وارد شود و همین دلواپسی‌ها باعث می‌شود که داور اشتباه کند.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: از طرفی هم، چون مدیران باشگاه‌هایمان و مربی‌های آنها نتیجه‌گرا هستند فشارها را روی داوری می‌آورند. این طریق که با داوران برخورد می‌شود مثل این است که انسانی را دست و پایش را ببندند و بیندازند داخل دریا و بگویند که خود را نجات بده! داوران مثل مربیان، پزشکان، بازیکنان و مدیران از ارکان فو‌تبا‌ل هستند و چون از ارکان فو‌تبا‌ل هستند باید نگاه مدیران ارشد فو‌تبا‌ل به داوری اصولی، منطقی و درست باشد و حتما باید درباره آموزش داوری همه جوره هزینه شود تا بتوانیم داوران خوب و به روز داشته باشیم.

او تاکید کرد: اگر نسبت به داوران بی‌توجه باشیم باید در آینده هم شاهد بازی‌های بدتر و سخت‌تر باشیم و هفته‌های آینده لیگ از امروز به مراتب بدتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *