نصیرزاده: در فوتبال اشتباه داوران را عمدی و تبانی می‌دانند

هوشنگ نصیرزاده

هوشنگ نصیرزاده در خصوص مشکلات داوری فوتبال ایران در هفته‌های اخیر عنوان کرد: داورستیزی در کل ورزش ایران در حال رشد است. در کشتی اگر ببازیم همه داور را مقصر می‌دانند و در تکواندو، بوکس و رشته‌های دیگر هم طوری قضاوت می‌کنیم که انگار قهرمان جهان هستیم و فقط داوران هستند که می‌توانند ما را شکست دهند. انتظاراتی که افکار عمومی از داور فوتبال دارد، بیشتر از انتظاراتی است که از کامپیوتر دارند. آنها انسان‌های عادی هستند که همانند بازیکنان و مربیان مرتکب اشتباه می‌شوند.

رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال ادامه داد: حتی بر اثر اشتباه داوری یک دوره به جام جهانی رفتیم. گل اول ما به استرالیا در حالی به ثمر رسید که خداداد عزیزی در آفساید بود. او توپ را به باقری رساند و تبدیل به گل شد. این اشتباه داوری 30 میلیون نفر را به خیابان‌ها کشاند ولی بعد از گذشت سال‌ها هیچ‌کس از آفساید بودن آن گل صحبت نکرد.

نصیرزاده خاطرنشان کرد: به تبعیت از مقررات بین المللی در ایران قوانینی گذاشتیم که هر فردی به داوری اعتراض کند، رئیس کمیته انضباطی می‌تواند از داخل منزلش او را محروم کند.در سال 93 این اتفاق افتاد و لحن منتقدان بهتر شد اما به نظر می‌رسد که الان کمیته انضباطی، همانند سال گذشته عمل نمی‌کند. چند روز پیش سرمربی فولاد، قضاوت یک داور را دزدی شیک لقب داد ولی هنوز از عکس العمل کمیته انضباطی خبری نیست. بخشی از تعلل‌ها در کمیته انضباطی است، اگر اهرم‌های بازدارنده را کنار بگذاریم آنها به هیچ‌کس رحم نمی‌کنند.

این کارشناس داوری افزود: افکار عمومی باید بداند که یک ماشین بازی را قضاوت نمی‌کند. یک انسان مسابقه را سوت می‌زند و هر لحظه ممکن است اشتباه کند.در فوتبال اشتباه مربیان و بازیکنان را می‌بخشند اما اشتباه داوران را عمدی، ناشی از تبانی تلقی و آن را اعلامیه می‌کنند. برای توجیه باخت‌ها هیچ دیواری به اندازه دیوار داوری کوتاه نیست. البته نمی‌توان با این مصاحبه، اشتباه داوری را هم سرپوش گذاشت.

نصیرزاده گفت: داوران در این فصل به خوبی در محوطه جریمه دقت نمی‌کنند و اغلب مطالبات در این محوطه از زمین وجود دارد. به عقیده من باید مدیران و مربیان و داوران لیگ برتر، در هتل آکادمی یک جلسه مشترک برگزار کنند و رودررو صحبت کنند. مثلا مسئولان تراکتورسازی قبل از بازی گفته‌اند که ترکی را نمی‌خواهیم در حالی که او واقعا او به خوبی قضاوت کرد. 90 دقیقه فحاشی به داور یک جرثقیل 200 تُنی را هم به زمین می‌زند، چه برسد به یک داور با 70 کیلو وزن و یک دنیا احساسات.

رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که دلیل زیاد شدن اشتباهات داوری در این فصل چیست گفت: فدراسیون فوتبال به شدت دچار مشکلات مالی است. کلاس هماهنگی داوران با احتساب بلیت هواپیما، اسکان و تهیه لباس هماهنگ بالغ بر 200 میلیون تومان هزینه داشت که به دلیل عدم تامین بودجه، این کلاس برگزار نشد در حالی که برگزاری آن می‌توانست به یکسان‌سازی قضاوت‌ها کمک کند. هم فدراسیون و هم سازمان لیگ، دچار مشکلات مالی بودند.

او تاکید کرد: از طرف دیگر فقر آموزش داوری در فوتبال ایران وجود دارد. انگار داوران در دوره‌های متکی به مهارت‌های تئوری هستند تا عملی. آنها باید مهارت‌های مقابله با بازیکنان فریب‌کار را بیشتر یاد بگیرند، پی در پی فیلم‌های آموزشی ببینند و اگر این اتفاق نیفتد مهارت‌های آنها کاهش می‌یابد. برخی از اشتباهات داوری بزرگ‌نمایی هم می‌شود و گاهی آنچه نزد مدیران تیم‌ها اشتباه داوری است، نزد کارشناسان داوری یک قضاوت صحیح است.

نصیرزاده گفت: مشکل دیگر داوران هم که منفی تلقی نمی‌شود این است که مردم اطلاعات خوبی در مورد قوانین داوری پیدا کرده‌اند و به راحتی تشخیص می‌دهند که داور کجا اشتباه کرده است. این اطلاعات عمومی در مورد داوری اگر چه امر مبارکی است ولی به نفع داور نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *