قضاوت‌های بودار یا باورهای غلط؟

پرچم کمک داور
اعتراضی به داوران لیگ برتر فوتبال از همان ابتدای لیگ پانزدهم شروع شد و تاکنون هم ادامه دارد. اشتباهات داوری به جایی رسیده که تاکنون چهار داور از قضاوت محروم شدند.

علیرضا فغانی داور بین‌المللی کشورمان در دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن به اشتباه توپی را که به سینه بنگر خورده بود را پنالتی تشخیص داد و 4 جلسه محروم شد.

اکبریان هم به علت قضاوت اشتباهش در بازی استقلال و استقلال اهواز محروم شد.

همچنین احمد صالحی هم همان اشتباه فغانی را مرتکب شد و در دیدار پرسپولیس و سایپا تشخیص به برخورد توپ به دست رضائیان را داد و 4جلسه محروم شد.

محرومیت این داوران هنوز تمام نشده بود که زرگر داور بازی استقلال و راه‌آهن هم به علت اشتباه‌هایش قرار است دو یا 4جلسه محروم شود.

به هر حال اشتباهات داوری در لیگ پانزدهم فوتبال انقدر زیاد شده بود که حتی وزیر ورزش و معاونش نصرالله سجادی به داوری‌های پراشتباه در فوتبال واکنش نشان دادند.

این اشتباهات به حدی بود که به صفحه اینستاگرام رئیس جمهور هم کشیده شد و هواداران پرسپولیس از مشکلات داوری فریادشان به آسمان بلند شد و به حسن روحانی گلایه کردند.

عملکرد ضعیف داوران باعث شد که حتی پرسپولیسی‌ها پا را فراتر بگذارند و با تشکیل کمپینی خواستار قضاوت داور خارجی در دربی شوند.

قضاوت داوران لیگ پانزدهم فوتبال به صورتی بوده

که حتی چند کارشناس داوری هم نسبت به این قضاوت‌ها واکنش نشان دادند.

به هر حال اشتباهات تأثیرگذار داوران در چند بازی بهانه‌ای شد تا به سراغ کارشناسان داوری برویم.

**

توانایی داوران ما همین اندازه است

هادی دزفولی کارشناس داوری درباره این مطلب گفت: برنامه‌آی برای پیشرفت و استعدادیابی در داوری تاکنون وجود نداشته و داوران بر طبق خلاقیت فردی‌شان سوا می‌زدند.

دزفولی در ادامه عنوان کرد: رؤسای فدراسیون فوتبال اشرافی بر داوری ندارند و انتخابات صورت گرفته هم غلط بوده است.

انتخابات افراد برای کمیته داوران و دپارتمان هم طبق روابط صورت گرفته و رؤسای این دو کمیته حتی دیپلم هم ندارند.

کارشناس داوری تصریح کرد: به هر حال توانایی داوران فوتبال ما در همین حد است و بیش از این نباید از آنها انتظار داشت.

تصمیم گیری درست و شهامت فاکتورهای مهم داوری است که متأسفانه در برخی از داوران وجود ندارد. به طور کلی قضاوت‌ها تا اینجا راضی کننده نبود.

وی درباره اینکه گفته می‌شود داوری‌ها به ضرر پرسپولیس و به نفع استقلال است بیان کرد: درصد کمی از قضاوت‌ها با غرض ورزی همراه است مابقی هم سهوی است و داوران با منظور سوت نمی‌زنند.

دزفولی بیان کرد: مسئولان فوتبال باید ‌الگویشان را فدراسیون فوتبال اسپانیا قرار دهند. سیاست اسپانیایی‌ها به صورتی است که یک کمیته فنی قضاوت داوران را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و اگر داوری به اشتباه یک کارت قرمز به ‌بازیکنی دهد ان کمیته رنگ کارت را تغییر می‌دهد.

وی تصریح کرد: دیکتاتوری در کمیته‌های داوری وجود دارد و برخی از داوران ما به حقشان نمی‌رسند و یک نوع غرض‌ورزی شخصی ‌دراین دو کمیته وجود دارد.

‌دزفولی درباره ‌راهکارش برای بهبود داوری گفت: ‌استعدادیابی در‌شهرستانها استفاده از روان‌شناسان مجرب و آموزش باید ‌راهکار مسئولان فوتبال باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فدراسیون فوتبال قوی نیازمند کمیته داوران قدرتمند است تا داوری رشد و پیشرفت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *