مظفری زاده: روند داوری از این بدتر هم خواهد شد

سعید مظفری زاده

سعید مظفری زاده داوری که خداحافظی کرده، حقایقی را درباره چرایی اشتباهات بزرگ داوران به زبان می آورد. او در این گفت و گو سعی می کند با آسیب شناسی، به خیلی از سوالات پاسخ دهد.

چه اتفاقاتی باعث شده این همه اشتباهات داوری در لیگ برتر ببینیم؟

این اتفاق محصول امسال و پارسال نیست؛ روندی که فدراسیون فوتبال در ارتباط با داوری پی گرفت و نوع نگرش مدیران فدراسیون و مسئولان کمیته داوران در این چند ساله و همینطور رفتار تیم ها و بازیکن ها و همینطور عدم برخورد درست از طرف کمیته انضباطی باعث شد که رفته رفته فشار به داورها زیاد شود، تا جایی که شاید خیلی از داوران ما انگیزه داوری را از دست بدهند و همینطور استرس ناشی از این فشار باعث شد که ضریب اشتباهات داوری روز به روز بالاتر برود.

مطمئن باشید که این روند از این که هست بدتر خواهد شد. با فشار و هجمه بیشتر و استرس بیشتر ضریب اشتباهات بالاتر می رود و اگر همینطور بخواهد ادامه پیدا کند فکر نمی کنم بتوانند از وجود داورها در این لیگ دیگر استفاده کنند و مجبور خواهند شد فکر دیگری کنند.

از طرف دیگر ضعف آموزش و سیستم داوری در این مدت خیلی به وضعیت داوران ما ضربه زده و همینطور نوع انتخاب ها از دلایل عمده وضعیت موجود در داوری است.

البته نباید فراموش کنیم که دعواهای مدیریتی داخل فدراسیون هم چندان بی تاثیر نبوده؛ کمااینکه اتفاقاتی که الان می افتد شاید فشار را روی بعضی قسمت ها زیاد می کند؛ اما از طرف دیگر قسمت های دیگر فدراسیون با شانه خالی کردن از این مسئولیت می خواهند بار سنگین این اشتباهات را به دوش قسمت های دیگر بیاندازند.

مصاحبه ها نشان می دهد که چندان هم از این اشتباهات داوری ناراحت نیستند و خودشان را کنار می کشند و حتی در قبال مسئولیت هایی که در سال های گذشته هم می پذیرفتند، نظری ندارند و سعی می کنند این سیستم را تضعیف کنند تا بگویند حالا که ما نیستیم وضعیت موجود وضعیت خوبی نیست.

با این وضعیتی که داوری ها دارند به نظر شما تداوم فشار بازی ها نمی تواند بحران ساز شود؟

من فکر می کنم همین الان هم شرایط بحرانی است واقعا اشتباهات ما و ضریب اشتباهات ما بسیار بالاست و متاسفانه این اشتباهات را داورانی انجام می دهند که از داوران بزرگ ما هستند و این نشان می دهد بسیار فشار روانی بر روی آنها زیاد است و همانطور که در ابتدا گفتم و اگر به صحبت های سالیان قبل هم مراجعه کنید گفته ام که این روند کار را به بن بست می رساند و شاید داورهای ما نتوانند دیگر در میدان های داخلی قضاوت کنند و مجبور شویم از بیرون داور بیاوریم تا یک بازی ساده لیگ ما را قضاوت کنند.

به شخصه چنین روزهایی را برای داوری می دیدم و شاید یکی از دلایلی که خودم تصمیم گرفتم از داوری خداحافظی کنم، چنین روزهایی بود که فکر می کردم در انتظار داوری باشد و همه حیثیت داوری را زیر سوال ببرد و به هر حال این یک مشکلی است که بقیه دوستان ما را هم تهدید می کند و اگر فکری درباره آن نشود شاید اثرات خیلی بدی داشته باشد.

با این شرایط چه باید کرد؟ آیا استفاده از داور خارجی می تواند بحران ها را کم کند؟

شاید با آمدن داور خارجی و قضاوت او یک مقدار از حاشیه ها برداشته شود، ولی واقعا این راه حل مشکل نیست. ما به دست خودمان داریم همه سرمایه های کشور خودمان را از بین می بریم. داورهایی که بسیار توانمند هستند و در بالاترین عرصه های بین المللی توانایی های خودشان را نشان دادند. فرض کنید ما برای یک بازی، دو بازی، چند بازی به داور خارجی متوسل شویم، مثل زمانی که کشورهای عربی این کار را می کردند.

ولی آنها با حرکت های برنامه ریزی شده این کار را می کردند و پیشرفت کردند. اما این حرکت برای ما رو به عقب است. ما به جای این که به این مساله فکر کنیم، باید به فکر بسترسازی باشیم. چون توانایی داورهای ما از آن داورهایی که از بیرون قرار است بیایند، بیشتر است و مطمئنا اگر شرایط عادی باشد، ضریب اشتباه کمتری هم خواهند داشت. همانطور که داورهایی که ایرانی بودند و بعد از داورهای خارجی دربی را قضاوت کردند، بسیار کم اشتباه ظاهر شدند. به هر حال این مشکل باید برای ما ریشه ای حل شود  و این راه حل درست نیست و جز سرمایه سوزی چیز دیگری نیست.

مشکل داوری ما هم یک قسمتی از بدنه ورزش ماست. الان فکر می کنم در کل سیستم ورزش دچار مشکل هستیم، نتایج والیبال، فوتبال، کشتی، تیم های باشگاهی و … نشان می دهد که مشکل ما فقط داوری نیست و همه قسمت های ورزش است و باید یک بازنگری جدی در این رابطه داشته باشیم. آیا اگر تیم کشتی ما جواب نداد، ما باید به فکر کشتی گیر خارجی باشیم یا نه باید با فکر و برنامه ریزی درست مشکلات خودمان را حل کنیم؟

یکی دیگر از دلایل مشکلاتی که برای داوری به وجود آمده دخالت بی مورد مسئولینی است که سررشته ای از کار داوری ندارند و برای کم کردن فشار از دوش خودشان به سمت داوری می آیند و هجمه علیه داوری درست می کنند. خصوصا حضور سیاسیون و اظهار نظرهای آنها در این مدت اخیر مشکل را دوچندان کرده و خیلی به کار داوران ما لطمه زده است.

الان با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس خیلی از نماینده ها شاید بخواهند برای این که خودشان را دلسوز شهر و فوتبال شهر خودشان نشان بدهند، اظهار نظرهای متفاوتی انجام بدهند و حالا که تیمی برای نقل و انتقال وجود ندارد، فوتبال هم ابزار خوبی برای ابراز وجود است، این هجمه شاید فشار را بیشتر کند و در کنار حساسیت بازی ها، سختی کار را دوچندان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *