مرادی: داورها نیاز به حمایت کورکورانه ندارند

مسعود مرادی

کارشانس داروی فوتبال راهکار کاهش اشتباه‌های داوری را در استفاده از داوران جوان و ناظران و کارشناسان با دانش بالا می‌داند.

مسعود مرادی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره هجمه ایجاد شده علیه عملکرد داوران در چند هفته گذشته مسابقات لیگ ‌برتر، اظهار کرد: این هجمه‌ها از ابتدای لیگ آغاز شد. فدراسیون هم تلاش خود را کرده تا مشکلات داوران کمتر شود و در همین راه بعد از گذشت چند هفته از مسابقات جلسه هم اندیشی را با حضور داوران برگزار کرد. این نشان می‌دهد که تلاش خود را برای کاهش مشکلات داوران انجام می‌دهند. به اعتقاد من داورهای ما از لحاظ علم و دانش داوری کمبود ندارند. اکثر داورها جزو قشر تحصیل‌کرده جامعه و کاملا به روز هستند. عمده مشکلات داورها به مسائل روحی و روانی و عدم تمرکز آن‌ها باز می‌گردد که باید تمرکزشان را بیشتر کنند.

این کارشناس داوری فوتبال با اشاره به اینکه نداشتن تمرکز ضریب اشتباه را افزایش می‌دهد، افزود: داوران ما نیاز به محیطی دارند که تمرکزشان را حفظ کنند. داورها نیاز به حمایت کورکورانه ندارند و در مقابل هم نباید به جای انتقاد سازنده، داوران را تخریب کنیم. در چند هفته گذشته داورها با تجربه مرتکب اشتباه شده‌اند که به نظرم اگر این اشتباهات را داوران جوان‌تر مرتکب می‌شدند چنین هجمه‌ای ایجاد نمی‌شد.

وی راهکار کاهش اشتباه‌ها را استفاده از داورهای جوان در کنار داورهای با تجربه دانست و گفت: به جای تخریب باید به دنبال راهکار باشیم. به نظرم تیم فوتبال پرسپولیس به دلیل چند اشتباه متوالی داورها متضرر شده‌ است. خوشبختانه داورهای جوان و خوبی را در فوتبال ایران داریم و با میدان دادن به آن‌ها اعتماد به نفس‌شان را بیشتر می‌کنیم. از طرفی فشار کاری از روی داوران با تجربه هم برداشته می‌شود و می‌توانند با تمرکز بیشتری قضاوت کنند. با این کار قضاوت میان داوران به تعادل کشیده می‌شود.

کارشناس داوری ادامه داد: راهکار دوم هم استفاده از ناظران با دانش بالا در مسابقات است؛ ناظرانی که در آنالیز خود اشتباه‌ها را به داورها گوشزد کنند. ناظران هم باید دانش خود را به مانند داورها به روز نگه دارند و قوانین را به درستی بدانند. آن‌ها بایدبه قوانین داوری اشراف داشته باشند.

مرادی در پاسخ به این سوال که آیا مدرسه‌ای برای آموزش داوری آکادمیک به کودکان و نوجوانان در ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: شاید در چند استان به صورت تک و محدود وجود داشته باشد اما به طور فراگیر چنین امکاناتی نداریم.

او اظهار کرد: در ایران فقط فدراسیون فوتبال اقدام به برگزاری کلاس‌های داوری می‌کند که با یک یا دو جلسه گره‌گشا نخواهد بود. در آغاز فصل، نیم فصل و بعضی اوقات به طور اضطراری جلسه برای هماهنگی داوران برگزار می‌شود.

وی در ادامه درباره اهدای سس خوراکی به داوران در جلسه هم اندیشی، گفت: به داوران در ایران از لحاظ دستمزد، جایگاه شخصیتی و موقعیت حداقل‌ها را داده‌اند. کسانی که این کار را کرده‌اند خودشان به اشتباه‌شان پی برده‌اند.

مرادی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: داوران ما باید قدر یکدیگر را بدانند و از هم حمایت کنند. احترام ما به یکدیگر موجب توجه بیشتر فوتبالی‌ها می‌شود. داوران و کارشناسان باید متحد باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *