ترکی: از کمیته‌ انضباطی و کمیته‌ اخلاق انتظار بیشتری داریم

محسن ترکیمحسن ترکی می‌گوید نه تنها به وعده‌هایی که درباره حل مشکلات داوران در جلسه “هم اندیشی” داده شده است، خوش بین نیست، بلکه با وضعیت موجود، آینده خوبی را برای فو‌تبا‌ل و داوری کشور نمی تواند متصور باشد.

به گزارش سایت داوران ایران وبه نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،محسن ترکی درباره مشکلات داوران، اظها‌ر کرد: شک نکنید وضعیت داوری از این بدتر هم خواهد شد، چون مسئولان نمی‌دانند چطور باید برخورد کنند و راه را بلد نیستند. متاسفانه درگیری بین مسئولان هم وجود دارد که دود این درگیری‌ها به چشم داوران می‌رود.

این داور بین المللی فوتبال با اشاره به یکی از مصاحبه‌های رییس سازمان لیگ درباره داوری، گفت: وقتی خود مسئولان علیه داوری مصاحبه می‌کنند چه انتظاری از دیگران می‌رود؟ ما سه ماه پیش خواسته‌هایمان را با مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ مطرح کردیم اما همچنان این مشکلات وجود دارد.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: امسال از طرف سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال اصلا دوره آمادگی‌سازی خوبی برای داوران نداشتیم، چون سازمان لیگ برای داوران یک دوره دو روزه گذاشت که دوره خوبی نبود در حالی که در سال‌های گذشته این دوره چهار روزه بود و امسال سازمان لیگ اصلا تصمیم نداشت که این دوره را برگزار کند و در آخر تحت فشارهایی مجبور شد این دوره را در مدت کوتاه دو روز برگزار کند. البته من نمی‌دانم برگزاری این دوره دقیقا وظیفه کدام ارگان بوده است، ولی در آن دوره دو روزه نتوانستند آن طور که باید و شاید بر‌نامه‌ریزی کنند و در آن مدت کوتاه دست کمیته‌ داوران هم بسته بود، این موضوعات قطعا در مسابقات تاثیرگذار است.

این داور بین المللی فوتبال درباره مهیا نکردن هدست برای داوران، گفت: سه، چهار سال است که آقایان قول می‌دهند که برای داوران هدست تهیه کنند. این خنده‌دار است که این آقایان برای تهیه 150 میلیون تومان بودجه برای تهیه هدستِ داوران، نمی‌دانند چه کار باید انجام دهند، در حالی که این وسیله می‌تواند 20 تا 30 درصد اشتباه‌های داوری را کم کند.

ترکی با بیان این که داوران از طرف مسئولان حمایت نمی‌شوند، اظها‌ر کرد: ما از کمیته‌ انضباطی و کمیته‌ اخلاق انتظار بیشتری داریم. متاسفانه از سمت این دو کمیته‌ با بازیکنان، مربیان و افرادی که درباره داوری مصاحبه می‌کنند هیچ برخوردی صورت نمی‌گیرد. این موضوعات از نظر روحی – روانی روی داوران تاثیر گذاشته و روز به روز هم تاثیرش بیشتر می‌شود.

او ا‌دا‌مه‌ داد: این داوران همان داوران سال قبل هستند. خو‌شبختا‌نه هیچ ضعف بدنی ندارند و از نظر دانش علمی و فنی اگر پیشرفت نکرده باشند، بنابراین افتی نداشته‌اند، پس این اشتباه‌هایی که به وجود می‌آید مربوط به بحث روحی و روانی است و این موضوع روحی – روانی را آقایان مسئول باید رفع کنند.

این داور بین المللی فوتبال با بیان این که تمام مشکلات داوری مربوط به مادیات نیست، تصریح کرد: مشکلات مالی و کمبود دستمزد همیشه بوده و هست، ولی بحث الان بیشتر مربوط به حمایت‌های معنوی است که از داوران صورت نمی‌گیرد. این حمایت رخ نمی‌دهد که هیچ، بازیکنان هم درباره داوری به راحتی مصاحبه می‌کنند و برخوردی که شایسته است با آنها صورت نمی‌گیرد و پرونده این تخلفات را با یک تا پنج میلیون جریمه نقدی می‌بندند.

او خاطر‌ نشان کرد: دبیر کل فدراسیون در جلسه هم اندیشی گفت که در توان فدراسیون نیست که بعضی از مشکلات را حل کند، ما حداقل می‌دانیم که اسدی می‌خواهد که این مشکلات رفع شود و جلسه هم اندیشی را هم خودِ او درخواست کرده بود که برگزار شود و صحبت‌های داوران را بشنود، اما با توجه به مشکلات عدیده ای که در فدراسیون فوتبال وجود دارد این موضوع از دست او هم خارج است.

ترکی تاکید کرد: احساس کردیم که در این جلسه هم اندیشی اتفاق‌های خوبی می‌خواهد رخ دهد، ولی متاسفانه صحبت‌ها همان صحبت‌های قبل بود و شاهد اتفاق مثبتی نبودیم.

این داور بین المللی فوتبال گفت: در ابتدای فصل گفتم که آینده خوبی را برای داوری متصور نیستم، ولی امروز می‌گویم که با شرایط موجود اصلا آینده خوبی برای فو‌تبا‌ل کشور، متصور نیستم.

وی افزود: فو‌تبا‌لی که 90 درصد باشگاه‌هایش بدهکار هستند و یک فو‌تبا‌ل ورشکسته است مشخصا نه تنها پیشرفت نمی‌کند،‌ بلکه تبعاتش هم به داوری می‌رسد، ولی متاسفانه هیچ کس ضعف فو‌تبا‌ل را نمی‌بیند و فقط اشتباه‌های داوری را می‌بینند.

ترکی افزود: باشگاهی که از سال قبل بدهی دارد و امسال هم قرارداد میلیاردی با بازیکن‌ها می‌بندد، چطور می‌خواهد به فو‌تبا‌ل کمک کند؟ این موضوع با عقل جور در می‌آید؟

او ا‌دا‌مه‌ داد: اگر محسن ترکی یک اشتباه کند همه می‌گویند که ترکی اشتباه کرد و داوری ضعیف است و فشارش به کمیته‌ داوران می‌آید، اما باید مردم بدانند که امروز توپ در زمین فدراسیون فو‌تبا‌ل است و این فدراسیون است که باید به مشکلات داوران رسیدگی کند تا وضعیت داوران بهتر شود.

این داور بین المللی فوتبال تصریح کرد: 80 درصد از مشکلاتی که برای داوری رخ می‌دهد تقصیر فدراسیون و مسئولانی است که قدمی برای رفع مشکلات داوران بر من نمی دارند بنابراین مسئولان فدراسیون باید پاسخگوی اشتباه‌های داوری باشند. من به شما قول می‌دهم که با وضعیت موجود از این به بعد اشتباه‌ها بیشتر هم می‌شود.

ترکی درباره این که در جلسه هم اندیشی داوران مشکلاتشان را کتبا به مسئولان فدراسیون داده‌اند، گفت: ما این مشکلات را کتبا نوشته‌ایم و به دبیر کل داده‌ایم و امیدواریم که در هیات رییسه در این رابطه صحبت شود و اتفاق خوبی بیافتد، اما من چندان به این موضوع خوش بین نیستم.

او درباره مشکل بلیت داوران نیز گفت: تهیه بلیت داوران از ابتدای لیگ به معضلی تبدیل شده بود که روز گذشته با درایت دبیر کل و همکاری اژانس طرف قرارداد فدراسیون این مشکل تا حدودی حل شد که جا دارد از این بابت تشکر کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *