فغانی جام جهانی را از دست می‌دهد؟

علیرضا فغانی محمدرضا ابوالفضلی
تصمیمات کمیته داوران در سال‌های اخیر حرف و حدیث های زیادی را ایجاد کرده است، تصمیم‌هایی که گاه و بی گاه فوتبال ایران را وارد جنجال های طولانی مدت کرده است. از حمایت بی جا از اشتباهات بعضی از داوران گرفته تا چینش شائبه برانگیز داوران در بازی های لیگ برتر که اغلب اعتراض های دامنه داری را به همراه داشته است.
اما این فصل بی سابقه ترین اعتراض ها را به داوری شاهد هستیم، جایی که حالا صدای بیشتر تیم های لیگ برتری هم درآمده است. بازهم کمیته داوران نشان داده است که مثل سال های گذشته در چینش داوران با اشتباهات عدیده ای روبرو است و البته اعلام محرومیت یک داور خاص در رسانه ها و نادیده گرفتن اشتباهات داوران دیگر همه و همه مواردی است که احتمالا فقط در داوری ایران دیده می شود. در حال حاضر کمیته داوران علیرضا فغانی را به خاطر اشتباهات داوری در بازی پرسپولیس برابر ذوب آهن 4 جلسه محروم کرده در حالی که خبری از اعلام محرومیت داوران دیگر که اشتباهات تاثیرگذاری کرده اند نیست.
آیا اعلام محرومیت داوران مجاز است؟
بعد از این که علیرضا فغانی داور فینال جام ملت های آسیا در بازی پرسپولیس برابر ذوب آهن اشتباهات فاحشی را انجام داد، مسعود عنایت رییس دپارتمان داوری در رسانه ها اعلام کرد که فغانی 4 جلسه محروم می شود. این اتفاق عجیب درحالی افتاده است که طبق قانون اعلام محرومیت داور در رسانه ها ممنوع است و معلوم نیست که چرا عنایت چنین کار غیرحرفه ای را انجام داده است. اما نکته عجیب تر اینجا است که چرا محرومیت داور بازی استقلال برابر استقلال اهواز رسانه ای نشد؟ محمدرضا اکبریان در این بازی به طور قطع یک پیروزی را به استقلال هدیه داد چراکه یک پنالتی بی جهت به نفع استقلال گرفت و البته گل دوم این تیم را در شرایط خطا صحیح اعلام کرد. البته اکبریان در هفته پنجم لیگ برتر داوری نکرد تا مشخص شود کمیته داوران برای او هم محرومیت هایی را در نظر گرفته است اما این محرومیت هرگز رسانه ای نشد.
فریدون اصفهانیان رییس کمیته داوران در مورد دلیل رسانه ای نکردن محرومیت اکبریان هم گفت: رسانه‌ای کردن حکم محرومیت فغانی کار درستی نبود و ما نباید این کار را در مورد فغانی می کردیم. مطمئن باشید ما طبق آیین نامه با اکبریان هم برخورد می‌کنیم اما دلیل نمی‌شود این موضوع را رسانه‌ای کنیم.
محرومیت قطعی برای فغانی
 داوری که فینال جام ملت های آسیا را سوت زده است تحت شدیدترین فشارها قرار گرفته است و جالب است که حمایتی هم از او نمی شود. علیرضا فغانی 4 جلسه محروم شده و به نوعی مسعود عنایت با رسانه ای کردن محرومیتش آبروی این داور را ریخته است.
اصفهانیان محرومیت فغانی را قطعی می داند: در این که آقای فغانی داور بسیار خوبی است هیچ شکی وجود ندارد اما آقای عنایت با توجه به آیین نامه محرومیت او را اعلام کرده است و هیچ جای بخششی هم وجود ندارد. البته گاهی ممکن است بر حسب نیاز بعضی از محرومیت ها بخشیده شود اما بعید است این بار این اتفاق بیفتد.
فغانی جام جهانی را از دست می دهد؟
با اتفاق های رخ داده این سوال برای خیلی ها به وجود می آید که آیا فغانی جام جهانی را از دست می دهد؟ فغانی به خاطر اتفاقات بازی تبریز 3 جلسه محروم بود و در اولین بازگشت خود به لیگ پانزدهم بازهم 4 جلسه محروم شد. حالا این سوال به وجود می آید که آیا این محرومیت ها در انتخابش به عنوان داور جام جهانی تاثیر می گذارد یا نه.
رییس کمیته داوران دراین باره می گوید: نمی گویم کمیته داوران فیفا بازی های داخلی را نمی بیند ولی بیشتر تمرکز آنها روی قضاوت های بین المللی است که خدا را شکر فغانی عملکرد خوبی داشته است. بعید است مشکلی برای او پیش بیاید.
بازگشت عحیب قهرمانی به داوری
اما نکته بحث برانگیز دیگر بازگشت عجیب محسن قهرمانی داور جنجالی فوتبال در دربی اصفهان بود. این در حالی است که خیلی ها اعتقاد دارند داوری که باعث چنین جنجال بزرگی شده حداقل باید کارش را از لیگ های پایین تر شروع می کرد ولی این اتفاق فقط در فوتبال ایران می افتد که یک داور بعد از حدود 2 سال دوری از فوتبال چنین بازی مهمی را قضاوت می کند.
فریدون اصفهانیان دراین باره چنین توضیح می دهد: در این باره نظرها متفاوت است و به قول شما خیلی ها می گویند بهتر بود ما از آقای قهرمانی برای شروع از لیگ های پایین تر استفاده می کردیم اما به هرحال ما داور کم داشتیم و تصمیم گرفتیم ایشان در لیگ برتر به ما کمک کند. البته انصافا آقای قهرمانی هم قضاوت های خوبی انجام داده است و ما را روسفید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *