هیچ قانونی حق ندارد فغانی را محروم کند/اتفاقات تبریز کار خودی بود

علی خسروی

فغانی داور بین المللی فوتبال کشورمان بعد از قضاوت دیدار تراکتورسازی و نفت دچار دردسرهای زیادی شد.این روزها قضاوت او در دیدار تراکتور و نفت تهران به یکی از پر بحث ترین مسایل فوتبال ایران تبدیل شده است. هواداران تیم تبریزی معتقدند فغانی با قضاوتش در این بازی و اخراج آندو از این دیدار زمینه ساز قهرمانی سپاهان در لیگ برتر شده است.
علی خسروی درباره اتفاقات تبریز و شایعه محرومیت علیرضا فغانی روشن ترین اظهارنظر را اتخاذ کرده است.
وی در ابتدا درباره شایعه محرومیت فغانی گفت: هیچ قانونی نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا نمی تواند فغانی را به دلیل قضاوتی که در دیدار نفت تراکتور داشته محروم کند.او از داوران بین المللی است و به خوبی به مسایل داوری اشراف دارد. فغانی در این بازی بر طبق قوانین قضاوت کرد و به زعم کارشناسان داوری اخطار دوم به آندرانیک تیموریان کاملا درست بود.
خسروی در واکنش به اینکه بعضی ها معتقدند اشتباهی داوری در این دیدار باعث به وجود آمدن این جنجال ها شده، اظهار کرد: برخی از افراد معتقدند فغانی باید مدیریت می کرد و کارت زرد دوم را به آندو نمی داد اما باید از همین جا اعلام کنم مدیریت بازی جزو قوانین داوری نیست. هر داوری نظر شخصی و سلیقه خودش را دارد. فغانی هم در آن بازی براساس قوانین رفتار کرد و هیچ گونه خطا و اشتباهی نکرده است. اسکوربورد ورزشگاه را هم فغانی خاموش کرد؟ شایعه ۲-۲ شدن بازی اصفهان را فغانی در ورزشگاه پخش کرد؟ این اتهامات بی‌پایه و اساس است.
وی در ادامه بیان کرد: فغانی در دقیقه ۸۵ صحنه‌ای را ندید که هیچ‌کس ندید. دوربین‌ها ندیدند و کارشناسان داوری هم متوجه آن نشدند. فقط دوربین برنامه ۹۰ از زاویه‌ای دیگر آن را نشان داد که پنالتی بوده است، پس با این اشتباه سهوی که تشخیص پنالتی کار بسیار دشواری بود نمی‌توان بر فغانی خرده گرفت و او را محکوم کرد. فغانی یکی از سرمایه‌های داوری فوتبال ماست و نباید به ناحق او را محکوم کرد.

خسروی در واکنش به این سوال که آیا کمیته داوران می تواند فغانی را محروم کند، بیان کرد: خیر. کمیته داوران به هیچ عنوان حق محروم کردن فغانی را برای این دیدار ندارد.حتی کمیته انضباطی و اخلاق هم حق ورود به این موضوع را ندارند.
پیشکسوت داوری فوتبال درباره عدم واکنش کمیته داوران گفت: زمانی که همه داوران از هواداران تبریزی فحش می خوردند رییس کمیته دپارتمان داوری به این مساله توجهی نکرد و عکس العملی نشان نداد. به نظر من هر اتفاقی که در این دیدار جنجالی صورت گرفت کار خودی بود. از شخص کفاشیان هم در عجبم. ایشان یک هفته پیش آن همه در مصاحبه اش با حمایت از فغانی و کامرانی فر حرف زد و آنها را افتخار فوتبال دانست اما حالا علیه او صحبت می‌ کند.
خسروی در ادامه گفت: فغانی در این دیدار هیچ اشتباهی مرتکب نشد. با وجود اینکه از طرف هواداران در شبکه های اجتماعی به خانواده ام و خودم توهین شده است اما باز هم از جامعه داوری حمایت می کنم و معتقدم در این دیدار قضاوت درستی صورت گرفته شده و به هیچ عنوان فغانی محکوم نخواهد شد.
پیشکسوت داوری فوتبال با گلایه از اینکه در این اواخر در حق جامعه داوران اجحاف شده، گفت: در این چند سال اخیر شاهد بسیاری بی اخلاقی ها بودیم. اکثر داوران با دلخوری از این کار کنار کشیدند.چرا باید شرایطی پیش بیاید که داوران بعد از چند سال قضاوت، کارتن خواب شوند.در این چند سال کدام یک از مسئولین به داورانی قدیمی سر زدند و از حال آنها باخبر شدند؟!عده ای افسرده بعد از چند سال قضاوت در فوتبال به جامعه تحویل داده شدند. ایا آخر و عاقبت قضاوت در فوتبال ایران این است؟!اگر داوران بازیگر می شدند عاقبت به خیر می شدند.
خسروی در پایان با اشاره به فحاشی هایی که بعد از دیدار تراکتور و نفت نصیب داوران شد،گفت:قطعا کسانی که به جامعه داوری فحاشی می کنند تبریزی نیستند.این شهر تا به امروز یکی از بهترین و شیک ترین مردم ایران را داشته است. زمانی که اولین بازی تراکتور در سال 1374 در تبریز برگزار شد قضاوت این بازی بر عهده من بود.

سوالی که از مردم تبریز دارم این است که جوانان تبریزی که هم اکنون 20 ساله شده اید، ورزشگاه یادگار امام با سوت من افتتاح شد آیا درست است که به من فحاشی می کنید؟!جرم ما این بود که نظر کارشناسی دادیم و طبق تمام قوانین داوری اشتباه فغانی را در این دیدار رد کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *