آیا قرار است فغانی گوشت قربانی قائله تبریز شود؟

10 روزی است که لیگ چهاردهم تمام شده است ولی هنوز حاشیه های عجیب مربوط به دقایق آخر آن و بازی تراکتورسازی و نفت ادامه دارد و حتی وارد فاز جدیدی شده است.
پس از آن که لیگ چهاردهم در هفته پایانی با تساوی تراکتور و نفت و پیروزی سپاهان مقابل سایپا رای به قهرمانی تیم سپاهان داد، اتفاقات جالبی در تبریز رخ داد. اتفاقی که هنوز مقصر آن مشخص نشده است و پرونده آن بازِ باز است.
اما در پی این اتفاقات و عدم قانع کننده بودن دلایل موجود مثل این که قرار است تمام کاسه و کوزه ها بر سر داوری بازی یعنی علیرضا فغانی خرد شود. در این رابطه می توان به چند نکته اشاره کرد:
 داوری که برای این بازی انتخاب شده بود خارج از فضای فوتبال ایران یکی از بهترین داوران آسیا بوده و در کارنامه خود داوری بازی های مهمی مثل رده‌بندی جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۳، دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۴و دیدار فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ و همچنین حضور در تیم داوری هفت بازی از جام جهانی 2014 را داراست. حال فوتبال ایران با این ظرفیتش در این سطح، چگونه رفتار می کند؟ آیا اتهام سنگینی که به فغانی وارد شده است قابل دفاع است یا برای آرم کردن مردم شریف تبریز فغانی را تبدیل به «گوشت قربانی » کرده اند؟!
این که اشتباهات داوری در هر بازی فوتبال غیر قابل پیشگیری بوده و درصد کمی از خطا در آن حتی در سطح اول فوتبال جهان قابل پیش بینی می باشد امری مشخص و کاملا بدیهی ست، و اینگونه برخورد با داوری در این سطح کاملا غیر معمول!
البته این رفتارهای نامعمول نسبت به فغانی توسط مسئولین تیم تراکتورسازی هم وجود داشت که میتوان به جمله‌ی عجیب و غریب و زشت سرپرست تراکتور خطاب به فغانی اشاره کرد که گفت: «فغانی برای سپاهان سوت زده است.»
متاسفانه در این بین اظهارات غیر مسئولانه برخی عوامل ورزشی و حتی غیر ورزشی نیز نشان می دهد که قرار است فغانی گوشت قربانی حادثه تبریز شود. بد نیست  اظهارات وزیر محترم ورزش را بازخوانی کنیم:
گودرزی گفت: «مشخص شد تیم تبریزی از ناحیه قضاوت داوران خواه عمدی و یا سهوی متضرر شده که منجر به اتفاقات نامطلوب جمعه شب در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز شد. بر این اساس دستورات لازم به فدراسیون فوتبال برای تنبیه تیم داوری داده شد تا به طور قاطعانه با آنها برخورد انضباطی به عمل آید و اخبار آن طی یک یا دو روز آینده به اطلاع علاقمندان فوتبال و تیم تراکتورسازی خواهد رسید. علاوه بر تنبیه داوران توسط فدراسیون فوتبال جرایم سنگینی نیز برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.»
پس از فدا شدن فغانی و حتی نابود شدن وی، همیشه از او به عنوان عامل جلوگیری کننده قهرمانی تراکتور شناسایی می شود و به این صورت قائله ختم شده و فغانی هم نماد یک ضد قهرمان در فوتبال ایران خواهد بود!
طرفداران تراکتور سازی در این شرایط نیز باید هوشیار باشند که گول این صحنه سازی ها را نخورند و قضایای اتفاق افتاده در بازی را فقط منوط به داوری و یا اشتباهات آن ندانند. داوری این بازی در برنامه نود بررسی شد و اشتباهات تاثیر گذار برای دو تیم کاملا برابر بوده است. برای مثال در بررسی برنامه نود، مشخص شد گل اول تراکتور با خطای بازیکن تراکتور روی بازیکن نفت همراه بوده است. از طرفی فعانی  در مورد کارت زرد دوم به آندو می توانست به تذکر محکمی اکتفا کند.
اما نکته آخر این که فغانی با توجه به جایگاهی که در آسیا دارد از ذخایر فوتبال و داوری ایران است و نباید به خاطر خط کشیدن روی اشتباهات برخی مسئولان ورزشی یا غیر ورزشی و یا به پایان بردن این مسائل او را قربانی کنیم تا قائله ختم شود و ما رستگار شویم! این موضوع بایستی به صورتا دقیق و موشکافانه بررسی شود تا حق کسی پایمال نشده و از طرفی مسبب اتفاق تلخ آخرین روز لیگ چهاردهم مشخص گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *