بهرام مهرپیما اولین داور بین المللی کردستانی فوتبال ایران

بهرام مهرپیما در شهرستان سنندج متولد شد و در همان شهر تحصیلات ابتدائی را پشت سر نهاد. در حالی که دو ماه از سال تحصیلی اول متوسطه را در دبیرستان رازی سنندج (شهید رنج آوری فعلی) گذرانده بود، به علت موقعیت شغلی مرحوم پدرش، به شهرستان مریوان نقل مکان نمود.

*** مهرپیما از سال ۱۳۴۲ در باشگاه شاهین سنندج که دائی وی محمد صدیق بکری بنیان گذار و موسس آن بود با دنیای ورزش مخصوصاً فوتبال آشنا شد. وی در سال تحصیلی ۴۷ – ۴۶ با تشکیل نخستین تیم فوتبال در مریوان به عضویت تیم منتخب آموزشگاه های آن شهر درآمد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۷ در مسابقات قهرمانی آموزشگاه های استان که در سقز برگزار شد، حضور پیدا کرد. در مهرماه سال ۱۳۴۷  به همراه خانواده خود به شهرستان سقز منتقل شد و با ثبت نام در دبیرستان مهرگان (توحید فعلی) در کنار تحصیل به فعالیت های ورزشی از جمله فوتبال و دو میدانی ادامه داد و سال ها در عضویت تیم های منتخب آموزشگاه ها، جوانان، باشگاه تاج و پرسپولیس، تیم منتخب سقز و استان کُردستان در مسابقات کشوری حضوری موفق داشت و از بازیکنان ثابت، مطرح و با اخلاق به شمار می رفت.

بهرام مهرپیما

پس از اخذ دیپلم ادبی در سقز، سال ۱۳۵۷ برای ادامه تحصیل در رشته ی تربیت بدنی راهی همدان شد. در مدت اقامتش در همدان به همراه تیم باشگاه الوند در سال ۱۳۵۸ مقام نایب قهرمانی را کسب نمود. در سال ۱۳۵۹ به تیم فوتبال شیشه همدان پیوست و موفق به کسب مقام قهرمانی باشگاه های همدان شد.

نامبرده در سال ۱۳۵۹ به دریافت مدرک مربیگری و داوری فوتبال و دو میدانی نائل شد. سال ۱۳۶۰ پس از فراغت از تحصیل به عنوان دبیر ورزش در سقز مشغول به کار شد و در کنار معلمی همچنان در تیمهای فوتبال و دو میدانی سقز به فعالیت ورزشی خود ادامه داد و در امر مربیگری دو میدانی نیز دین خود را به نوجوانان و جوانان سقز ادا نمود.

مهرپیما با توجه به علاقه ای که به امر اطلاع رسانی ورزش داشت در سال ۱۳۶۱  خبرنگار مجله دنیای ورزش شد و با داریت، انتقادات و کاستی های ورزش سقز و استان را انعکاس می داد. در سال ۱۳۶۱ از طرف فدراسیون فوتبال ایران از مهرپیما جهت قضاوت مسابقات فوتبال در سطح کشور دعوت به عمل آمد و هر سال در آزمون های داوری که از سوی فدارسیون فوتبال ایران از داوران کشور انجام می شد مقام اول را کسب می نمود.

*/* مهرپیما در سال ۷۱ – ۷۰  در کشور ژاپن به مدت یک سال اقامت گزید و با شرکت در مسابقه دو صحرانوردی (۱۰ کیلومتر) و در بین ۱۹۲ دونده ژاپنی مقام یازدهم را کسب نمود. وی پس از بازگشت از ژاپن در مهرماه ۱۳۷۱ موفق به اخذ درجه ملی داوری فوتبال شد و به لحاظ استعداد، توانمندی و موفقیت هایی که در امر قضاوت های مسابقات فوتبال باشگاه های کشور از خود نشان داد، در سال  ۱۳۷۳  در آزمونی که از سوی فدراسیون فوتبال از داروان بین المللی و ملی کشور به عمل آمد با بهترین رکورد مقام اول را کسب نمود و پس از معرفی به فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) نام بهرام مهرپیما به عنوان اولین داور بین المللی از کُردستان در فدراسیون جهانی فوتبال ثبت گردید و با دریافت « بج » بین المللی داوری بزرگترین افتخار را برای فوتبال کُردستان به ارمغان آورد.

** از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) از وی در سال ۱۳۷۴ جهت اولین قضاوت بین المللی به کشور امارات دعوت به عمل آمد و قضاوت هایی را در سطوح مختلف در چندین کشور آسیایی انجام داد. همچنین در سال های ۷۴ و ۷۶ از طرف فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) جهت قضاوت مسابقات المپیک دانشجویان جهان به کشورهای ژاپن و ایتالیا دعوت شد.

مهرپیما در سال ۱۳۸۰ پس از خداحافظی از داوری فوتبال به عنوان ناظر داوری در مسابقات لیگ برتر و مدرس داوری با کمیته ی داوران فدراسیون فوتبال ایران همکاری و فعالیت خود را ادامه داد. وی پس از دوازده سال خدمت در آموزشگاه های سقز در مهرماه ۱۳۷۲ به سنندج و سپس در مهرماه ۱۳۷۴ به شهرستان کرج منتقل گردید و در کنار داوری با تأسیس مدرسه فوتبال به آموزش فوتبال پایه مشغول شد. پس از ۳۰ سال خدمت در آموزش و پرورش، در سال ۱۳۸۸ به افتخار بازنشستگی نائل آمد. مهرپیما گذشته از فوتبال از سال ۱۳۴۹ به مدت بیش از ۲۰ سال از جمله دوندگان استقامتی سقز به شمار می رفت که بارها مقام قهرمانی و نایب قهرمانی در استان را کسب نمود و در مسابقات کشوری حضوری فعال داشت.

بهرام مهرپیما از جمله نوابغ و چهره های ماندگار در ورزش ایران و کُردستان به شمار می رود.

منبع : کتاب پیشینه ی ورزش در کردستان (سقز) ؛ انتشارات توکلی

” گالری عکسهای بهرام مهرپیما “

*/ یاران دبستانی سال۱۳۳۹ دبستان شیخ مهاجر سنندج محله قطارجیان پایین ترازمسجد تو بی خانم.نشسته ازراست:بهرام مهرپیما – محمدعلی رفیعی – جمال نزاری – مظفر نامداری – نفرات وسط از راست:همایون قادری – فریدون نقشگر – مرحوم محمدعلی پناه – بهاالدین صنوبرطاهائی. نفرات آحراز راست:مسعودخوشینی – فیروزتیموری همدانی – کامبیز اسدی – بذرافشان.باسلام و درود به همه : بهرام مهرپیما.
یاران دبستانی سال۱۳۳۹ دبستان شیخ مهاجر سنندج محله قطارچیان معروف به(به ر دوکانه کان) پایین تراز مسجد طو بی خانم.نشسته ازراست:بهرام مهرپیما-محمدعلی رفیعی-جمال نزاری-مظفرنامداری-ردیف وسط ازراست:همایون قادری-فریدون نقشگر-مرحوم محمدعلی پناه-بهاالدین صنو بر طاهائی – ردیف آخرازراس:مسعود خوشینی -فیروز تیموری همدانی – کامبیز اسد پور.

بهرام مهر پیما

قضاوت یکی ازدیدارهای فوتبال لیگ کشور که مسعود مرادی وعباس چناری کمک هایم بودند.سال ۱۳۷۶

بهرام مهر پیما

** تیم منتخب فوتبال جوانان استان کردستان درمسابقات قهرمانی کشورسال۱۳۵۴ استادیوم ورزشی همدان. ایستاده ازراست:حبیب الله لطف الله نسب(مربی)جمال بشیری_بهرام خاکی_بهرام مهرپیما_وریا معتضد_کیانوش سلطانپور_سیروس(فرج الله)یثربی. نشسته ازراست:مرحوم بهاالدین عاشقان_فرهادجلالی_عابدخورشیدی_شمس الدین شاطری_عارف برخوردار.

تیم فوتبال شیشه همدان قهرمان باشگاه های همدان سال۱۳۵۹ ایستاده از راست رضاترابی_ناصرسیفی_جلال حق نظری_جوادعسکری_عباس استخری_محمدبهگندم. نشسته از راست:بهرام مهرپیما_علی ترابی _ حمید معجری – رضا درخشانی _ طاهر خطیبی.

تابستان سال ۱۳۹۱ استادیوم ورزشی انقلاب کرج

بهرام مهرپیما

مقام اول مسابقه دو صحرانوردی استان کردستان سال ۱۳۶۶ جاده قدیم مریوان – سنندج

بهرام مهرپیما بهرام مهرپیما بهرام مهرپیما بهرام مهرپیما بهرام مهرپیما

درسن ۵ سالگی به همراه مرحوم پدر

بهرام مهرپیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *