افشای جزئیات جدید از اتفاقات عجیب تبریز

کارت قرمزدر حالیکه هنوز پس لرزه های ماجراهای تبریز ادامه دارد امروز اطلاعات جالبی از ماجراهای تبریز به دست سایت برنامه نود رسیده است.

به گزارش سایت داوران ایران وبه نقل از وب سایت رسمی برنامه نود، درحالیکه رئیس جمهور دستور داده بود که به دقت ماجراهای تبریز پیگیری شود و مقصران این حادثه پیدا شوند، فدراسیون فوتبال هم طبق معمول به جای مجازات مقصران اصلی از پایین ترین و کمترین مقصران شروع کرد. آنها اول حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری را برکنار کردند و حالا روی علیرضا فغانی داور بازی زوم کرده اند تا او را مجازات کنند. ضمن اینکه علاوه بر همه اینها بهمنی مدیر روابط عمومی سازمان لیگ و غلامرضا بهروان رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ برتر هم در مظان اتهام هستند و بعید نیست که برای آرام کردن اوضاع آنها را هم برکنار کنند. البته علی کفاشیان و مهدی تاج هم از جمله کسانی هستند که از سوی برخی مقصر اعلام شده اند.

اگر یادتان باشد در ماجرای تیم ملی امید زمان سرمربیگری علیرضا منصوریان و دو کارته بودن کمال کامیابی نیا در بازی مقابل امید عراق، در حالیکه مهدی محمد نبی، فریدون معینی و مهدی خراطی دبیرکل وقت، رئیس کمیته جوانان و رئیس دپارتمان تیم های ملی مقصر بودند اما در نهایت داود پرهیزگار سرپرست وقت تیم امید و هومن افاضلی سرمربی قبل از علیرضا منصوریان مقصر اعلام شدند، در حالیکه افاضلی و پرهیزگار به هیچ وجه مقصر به نظر نمی آمدند.

فشارها برای استعفای کفاشیان و تاج هم وجود دارد اما آنها با تاکتیک همیشگی شان سعی در قربانی کردن مسئولان رده پایین دارند. به عنوان مثال بهمنی مدیر روابط عمومی سازمان لیگ ناظر بازی نبوده و از نتیجه بازی در اصفهان هم با خبر نبوده و برای برگزاری مراسم اختتامیه به تبریز رفته است. او مسئول برگزاری مراسم و هماهنگی استیج ها بوده و وقتی جو را دیده احساس کرده که حق با تراکتوری هاست و به قول مجری نود، میمیک صورتش نشان می داد که باورش شده بود بازی در اصفهان دو بر دو شده است.اما حالا او یکی از کسانی است که راحت می تواند قربانی شود. آنها زمانی که بازی سه بر یک بوده آماده جشن قهرمانی شده بودند.

در هر حال منصورقنبرزاده روی آنتن زنده برنامه نود گفت که بی سیم بدست های لباس شخصی مسئول اتفاقات هستند و آنها بوده اند که شایعه دو بر دو شدن بازی اصفهان را پخش کرده اند. ظاهرا بی سیم هایی که در دست بهمنی و شمس بوده واکی تاکی بوده اند نه بی سیم و البته به جایی هم وصل نبوده اند و البته زمانی که حدود ۹۰ هزار نفر خیال کرده اند بازی در اصفهان دو بر دو شده است، جو به واقع روی نمایندگان فدراسیون و سازمان لیگ اثر گذاشته و به اصطلاح آنها هم جوگیر شده بودند.

آن چیزی که مشخص است این است که تا دقیقه ۹۱-۹۲ همه چیز روال عادی اش را داشته و فقط دو سه دقیقه پایانی وقت اضافه با آن اتفاقات همراه بوده که باعث تعجب تیم نفت تهران هم شده است. وقتی تونی تعویض کرد و تیم را عقب کشید و حامد لک خودش را زمین انداخت وآن وقت بود که نیمکت تراکتور باورش شده بود که در اصفهان بازی دو بر دو شده است.

زمانی که سوت پایان به صدا درآمد، پرچم بزرگ تراکتورسازی در زمین چرخانده شد و هواداران داخل زمین ریختند و در زمین جشن قهرمانی گرفتند آن وقت همه هاج و واج مانده بودند.

غلامرضا بهروان که ناظر ویژه بود هم در تونل حضور داشت و از تعجب شاخ درآورده بود و البته کنار زمین نبود و به همین دلیل او چون کنار زمین نبود جزو اولین کسانی بود که تقصیر را گردن پسر تونی یا پزشک تیم انداخت.

جدل بر سر سکوی قهرمانی

اما قبل  از اینکه بازی شروع شود جدلی بر سر اینکه چند نفر روی سکو بروند و جام را به تیم قهرمان بدهند بین نمایندگان سازمان لیگ و هیات فوتبال آذربایجان شکل می گیرد. سازمان لیگ طراحی کرده بوده که دو نفر روی استیج بروند اما تبریزی ها اصرار داشته اند که باید سه نفر روی استیج باشند. در واقع نمایندگان سازمان لیگ می گویند که کفاشیان و استاندار روی استیج بروند اما تبریزی ها اصرار می کنند که باید استاندار، مدیرکل ورزش و جوانان استان(شروین اسبقیان) و علی کفاشیان جام رابدهند. زمانی که سازمان لیگ به این ماجرا اعتراض می کند ششگلانی رئیس هیات تبریز با عصبانیت فریاد می زند اینجا تبریز است می فهمید؟ تهران که نیست!

البته همه اینها در حالی است که در اصفهان هم به جای اینکه دو نفر روی استیج بروند، سه نفر روی استیج می روند. استاندار اصفهان، اسلامیان سرپرست نایب رئیسی اول فدراسیون و خلیلیان مدیرعامل سپاهان که روی استیج حرکات موزون هم انجام می دهد تا حسابی سوژه شود.

در شورای تامین چه گذشت؟

اما یک سوال مهم وجود دارد. اینکه چرا مهدی تاج روز پنجشنبه به تبریز رفته و روز بعدش به تهران برگشته؟ مهدی تاج به عنوان رئیس سازمان لیگ برای شرکت در جلسه شورای تامین استان به فرمانداری تبریز می رود و البته به بهانه شرکت در کنگره شهدا در تهران در تبریز نمی ماند و به تهران برمی گردد تا دربی را برگزار کند.

در هر حال در جلسه شورای تامین هم که نمایندگان استانداری، فرمانداری، حراست وزارت ورزش و جوانان و نیروی انتظامی و نمایندگان هیات فوتبال، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال حضور دارند بحث چندانی درباره امنیت ورزشگاه نمی شود. اتفاقا در جلسه هم مقامات استان آذریایجان نسبت به انتخاب داور بازی اعتراض های تندی می کنند که مهدی تاج پاسخ می دهد اعتراض ها را به فدراسیون فوتبال و کمیته داوران فدراسیون بدهند چرا که آنها داوران را چینش می کنند. این نشان می دهد که اعتراض ها به فغانی قبل از آغاز بازی شروع شده بوده و مهدی تاج هم می خواسته از زیر بار انتخاب فغانی فرار کند. تاکید نمایندگان سازمان لیگ هم بر این بوده که مقامات استان در ورزشگاه بیشتر روی میهمان نوازی آذری ها با بلندگوهای ورزشگاه مانور بدهند تا قهرمانی تراکتور. چرا که فوتبال است و هزار اتفاق و این ورزش غیرقابل پیش بینی است. ممکن است تراکتورسازی قهرمان نشود آن وقت تکلیف برگزاری جشن قهرمانی نفت تهران چه می شود و امنیت برگزاری جشن قهرمانی نفت تهران به هم می خورد.

چرا صبح مردم در چمن بودند؟

اما نکته عجیب دیگر این بود که صبح روز بازی طرفداران تراکتورسازی تبریز، که وارد ورزشگاه شده بودند داخل زمین از آسمان و زمین و ورزشگاه و چمن و تیردروازه عکس می گرفتند. یگان ویژه ساعت ۱۲ وارد ورزشگاه شد و مردم را متفرق کردو  مردم ساعت ۱۰ روی چمن بودند. به همین دلیل حضور در زمین برای مردم عادی شده بود. اینکه اگر تراکتور قهرمان شود داخل زمین بریزند و جشن قهرمانی بگیرند. حتی ناظران سازمان لیگ صبح روز بازی به نیروی انتظامی می گویند که تعداد آنها برای کنترل ۹۰ هزار نفر کم است اما آنها می گویند که کارشان را بلد هستند!

پایان تراژیک بازی

اما مردم به راحتی پس از پایان بازی به داخل زمین هجوم می آورند. البته آنها زمانی که فغانی آندو را اخراج کرد صندلی ها را شکستند اما زمانی که شایعه دو- دو شدن بازی اصفهان پخش شد کارشان را متوقف کردند اما همین که فهمیدند که به آنها دروغ گفته دوباره شکستن صندلی ها و تخریب ورزشگاه را از سر گرفتند. سنگ و شیشه پرتاب شد. چند ماشین تخریب شد.آمبولانس ها راهی به بیرون نداشتند و مصدومان و زیر دست و پا ماندگان روی چمن ورزشگاه زیر سرم درمانی رفتند. ایرانسل که حدود۸۰ هزار برگه قرعه کشی توزیع کرده بود و می خواست جایزه اش را بدهد نتوانست این کار را بکند والبته بهانه گوینده بلندگوی ورزشگاه هم این بوده که منظورش مراسم ایرانسل بوده نه مراسم اهدای جام. دو تیم و داوران و تیم برگزاری بازی و خبرنگاران ساعتها در ورزشگاه حبس بودند وجاده هایی که به شهر می رسیدند پر از سنگ های بزرگ و شیشه های ماشین ها. این پایان لیگی بود که با دروغی تاریخی به پایان رسید. دروغی که فوتبال ایران را از بعد منفی اش جهانی کرد. دروغی که البته می توانست اتفاقات بدتری را در سطح شهر رقم بزند که خدا را شکر نزد. دروغی که حالا می خواهند تقصیرهایش را بر گردن فغانی داور بازی بیندازند. در حالی که او کارش انجام داده و همه می دانند که داوران پاک فوتبال ایران است. ای کاش مقصران اصلی این دروغ مجازات شوند نه آنهایی که کمترین تقصیر را دارند.

یک پاسخ

  1. واقعا برای این وزیر متاسفم که جقدر کوته بین است آقا اگر داور اشتباه هم کرده باشد باید از مجرای قانونی پی گیری شود . انجایی که قانون ندارد جنگل است ، جنگل !!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *