فغانی یکی از کم تقصیرترین‌هاست

علیرضا فغانیدرحالی که برخی برای ردگم کنی و رفع مسئولیت از خودشان سعی در مقصر جلوه دادن علیرضا فغانی در دیدار تراکتورسازی و نفت دارند، بررسی دقیق‌تر ماجراهای رخ داده نشان می‌دهد فغانی یکی از کم تقصیرترین‌هاست.

به گزارش سایت داوران ایران وبه نقل از خبرنگار مهر، اینکه درحوالی مجلس شورای اسلامی و در صحن علنی مجلس در مورد نتیجه یک دیدار فوتبال یا اشتباه داور در دقیقه فلان بحث شود، اینکه در وزارت ورزش و جوانان در مورد نتیجه یک دیدار و اشتباهات کادر فنی و شوت فلان بازیکن، بحث و نهایتا بر خلاف مقررات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا  قول بررسی امکان تجدید بازی پس از سوت داور  به میان آید، این حرف‌ها فوتبال را سیاسی می‌کند و برخی از آن حرف‌ها «سیاسی – قومی» اش می‌کند و این دقیقا همان نکته‌ای است که فیفا به شدت مقابل آن می‌ایستد و حتی دیدار‌های جام‌جهانی فوتبال و بزرگترین و حساس‌ترین دیدارهای فوتبال را نیز حتی با اثبات ‌کامل اشباهات داوری تکرار نمی‌کند. چرا که این فقط فوتبال است، فقط فوتبال.

با حساسیت جنگ جهانی و جزایر فارکلند هم بازی تجدید نشد
در واقع نه در قبال دیدارهای طرفین جنگ جهانی، نه در مواردی نزدیکتر مثل جنگ آرژانتین و انگلستان در جزایر فارکلند که در آن مارادونا توپ را با دست زد و حتی خودش هم این موضوع را اعلام کرد و نه در هیچ مورد دیگری بازی تجدید نمی شود، چرا که داور رئیس و قاضی نهایی زمین فوتبال است و تنها اگر یک بار چنین اتفاقی رخ بدهد مطمئن باشید که در تمام ورزشگاه‌های ایران این اتفاق می‌تواند تکرار شود و در تمام استانها این توقع از وزارت ورزش و جوانان یا حتی از شخص رئیس جمهوری و البته مجلس شورای اسلامی می‌رود که در صورت سوت اشتباه داور، بازی تجدید شود و آنقدر این مهم تکرار شود تا تیم آن استان برنده از میدان خارج شود.

این همه در حالی رخ می‌دهد که بحث های قومیتی در کشور ما وجود ندارد، در همان تراکتورسازی هم از اصفهان و تهران و شمال کشور و جنوب بازیکنانی وجود دارند که با جان و دل برای تراکتور بازی می‌کنند و مشکلی در این زمینه ندارند.

 آیا باید بازی پرسپولیس با الهلال تجدید شود؟
به دیدار پرسپولیس با الهلال عربستان نگاه کنید، در این دیدار داوران مالزیایی اشتباهات فراوانی انجام دادند از مردود کردن گل سالم الهلال بگیرید تا برسید اخراج نکردن سوشا مکانی که بیرون از محوطه هجده قدم توپ را به عنوان نفر آخر با دست زد و چند اشتباه دیگر اما آیا الهلال می تواند بازی را تجدید کند؟ آیا ممکن است روسای آل سعود بروند و اعتراض کنند و بازی را برگردانند؟

هرگز این اتفاق رخ نمی‌دهد، در مورد تراکتورسازی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان استحقاق قهرمانی هم داشت نیز باید تاکید کرد که تنها اگر اشتباه داوری هم رخ داده باشد،جزیی از فوتبال است و همانطور که مربی، مهاجم، مدافع و دروازه‌بان یک تیم اجازه دارند که اشتباه کنند، داور هم حق اشتباه کردن دارد.

دهها اشتباه تراکتوری مقابل یک اشتباه فغانی
مگر فغانی چند اشتباه داشته است؟ یکی؟ تونی که بعد از ده نفره شدن تیمش و با وجود سه بر یک جلو بودن ده‌ها اشتباه را با هم انجام داد و نتوانست حتی یک تعویض یا تغییر تاکتیکی به تیمش بدهد و نتیجه را در ورزشگاه خانگی تیم خودش حفظ کند، مقصر نبود؟ آندو تیموریان چطور؟ آیا او نمی‌دانست فغانی بازیکن بزرگ را راحت‌تر از بازیکنان معمولی اخراج می‌کند؟ مگر رونالدینیو را اخراج نکرد؟ مگر فرهاد مجیدی را اخراج نمی‌کرد؟مگر آندو اینها را نمی‌دانست که با بازیکن حریف فنون جودو را اجرا می کرد؟ لک چرا اشتباه کرد؟ او چند بار اشتباه کرد؟ او مجاز است و فغانی نه؟

تمام دیدارها را تجدید کنید
مگر می‌توان دیداری را در فوتبال رصد کرد که داور در آن تمامی تصمیم‌هایش درست بوده باشد؟ مگر ممکن است؟ مگر امکان دارد؟ با این حساب و اگر ملاک و معیار دولتمردان اشتباه و خطای داور در یک دیدار باشد باید تمامی دیدارهای فوتبال را با احتساب یک اشتباه تجدید کنند و بالاتر از این آنکه فغانی بهترین داور فوتبال ایران است و به قول برخی اشتباه کرده است، او که بهترین بود اشتباه کرده آیا تضمینی وجود دارد که داورهایی پایین‌تر از سطح داوری فغانی اشتباه نکنند؟ آیا این کار فغانی را که به بالاترین سطح قاره رسیده است، خرد نمی کند؟ این سرمایه‌سوزی با سیاسی کردن فوتبال به شمار نمی‌رود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *