رضا غیاثی:با قربانی کردن داور می‌خواهند مردم را ساکت کنند

رضا غیاثی
پیشکسوت داوری گفت: هرگونه برخورد انضباطی با علیرضا فغانی مغایر با قوانین فیفا بوده و دخالت مستقیم دولت در امور فوتبال محسوب می شود.

رضا غیاثی که به شدت از اتفاقات چند روز اخیر و هجمه ای که علیه علیرضا فغانی داور بازی تراکتورسازی تبریز و نفت تهران ایجاد شده به خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، گفت: «آقایان دیواری کوتاه‌تر از دیوار داوری پیدا نکرده اند. این بازی اگر هم مشکلی داشت به داوری ربطی ندارد؛ چرا نمی خواهند واقعیت را بگویند. گل اول تراکتور روی اشتباه فغانی به نفع تراکتورسازی رقم خورد. چگونه اعلام می کنند که داوری به ضررشان بوده است؟ آدم باید وجدان داشته باشد. بیخود و بی‌جهت گناه را به گردن داوری نیندازند.»

وی افزود: «در صحنه ای هم که آندو کارت زرد گرفت فغانی درست عمل کرد. او براساس قانون بازیکن تراکتور را جریمه کرد، اما چون می خواهند که مردم را ساکت کنند تصمیم گرفتند تا فغانی را قربانی کنند.»

غیاثی با اشاره به «برد» بین المللی فوتبال که قوانین فوتبال را تصویب می کند گفت: «مجمع قانونگذاری فوتبال در خصوص قوانین داوری می گوید داور یا کمک داور در صورتی که ضمانت اجرایی داشته باشند مسئولیتی در موارد زیر ندارد:

1- اعلام پنالتی درست یا غلط که باعث بر هم خوردن نظم ورزشگاه شود.

2- وارد آمدن هرگونه خسارت به اموال.

3- هرگونه خسارت به فرد، باشگاه، شرکت، فدراسیون و هر گروه دیگری که به دلیل تصمیمات اتخاذ شده داور برای توقف یا به جریان انداختن بازی باشد. چنین تصمیماتی می تواند شامل موارد زیر باشد:

1- آیا شرایط جوی و زمین اجازه برگزاری بازی را می دهد یا خیر؟

2- تصمیم برای گرفتن تعطیل کردن بازی یا ادامه مسابقه به هر دلیلی.

3- تصمیم برای توقف یا عدم توقف بازی به علت مداخله تماشاگران.

4- تصمیم درباره توقف یا عدم توقف مسابقه برای صدور اجازه بازیکن مصدوم.

5- هرگونه تصمیم دیگری که ممکن است بنا به قوانین بازی یا مطلق با وظایف تحت ضوابط فیفا، کنفدراسیون، فدراسیون و لیگ های معتبر انجام گیرد.

این پیشکسوت داوری فوتبال ادامه داد: حالا با وجود این قوانینی که به صراحت وظایف داور را مشخص کرده چگونه مداخله می کنند. چطور به خودشان اجازه می دهند تا در حالی که هیچ گونه آگاهی از قوانین ندارند اظهار نظر کنند. جریمه فغانی به هر دلیلی غیر قانونی بوده و او می تواند به فیفا شکایت کند. اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد فیفا مداخله دولت را در امور فوتبال اعلام می کند و فوتبال ما در مسیر تعلیق قرار می گیرد.

غیاثی با اشاره به صحبت های کفاشیان و اسبقیان مدیر کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی در مورد اشتباهات داوری گفت: «حرف های این آقایان از روی ندانستن مقررات است. گناهی ندارند فقط قوانین را بلد نیستند. به خاطر مقاصد سیاسی مجبورند هم‌صدای سیاسیون شوند، وگرنه کسی حاضر نمی شود که به خاطر پست و مقام عدالت را زیر پا بگذارد. من مانده ام که چطور می خواهند جواب خدا را بدهند.»

یک پاسخ

  1. شماها نباید اجازه بدید. باید از فغانی حمایت کنید .خدا و اهل بیت و قرانش اقای فغانی حمایت می کنه ان شا الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *