عسگری: من گفتم ترکی اصفهانیان گفت فغانی و اینگونه شد

حسین عسگری نائب رئیس کمیته داورانرئیس مستعفی دپارتمان داوری گفت: از نظر ما علیرضا فغانی گزینه مناسبی برای قضاوت بازی تراکتورسازی – نفت تهران نبود و ما محسن ترکی را برای داوری این در نظر گرفته بودیم اما اصفهانیان تصمیم ما را نپذیرفت.

به گزارش سایت داوران ایران و به نقل از خبرگزاری تسنیم حسین عسگری در خصوص دلایل کناره‌گیری خود از سمتش در دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال اظهار داشت: حدود دو سال است که به صورت مکتوب بارها به کفاشیان، اصفهانیان و سایر مقامات عالی‌رتبه فدراسیون گزارش می‌دهم که داوری مملکت ما دارای مشکلات ساختاری اساسی است و باید هرچه سریع‌تر به آن توجه شود، چون در این بین هم داوری ضربه می‌خورد و هم فوتبال اما متأسفانه این گزارشات برای فدراسیون اهمیتی نداشت و کوچک‌ترین توجه به آنها نشد تا مشکلات هر روز بیشتر شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا برکنار شده‌اید یا استعفا داده‌اید؟»، گفت: حدود 40 روز قبل باز هم گزارشی به مسئولان فدراسیون فوتبال نوشتم و در آن گفتم با توجه به اینکه شما توجهی به حل مشکلات نمی‌کنید، بهتر است من دیگر نباشم و کار را به کسانی بدهید که خود را هم مسئول کمیته داوران و مسئول دپارتمان می‌دانند. در واقع من 40 روز قبل از سمت خود کناره‌گیری کردم.

عسگری در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از 40 روز الان با استعفای شما موافقت شده است؟ عنوان کرد: دلیل این مسئله اتفاقات پیش آمده در بازی تراکتورسازی و نفت تهران است. به هر حال مسئولان ارشد فدراسیون به دنبال کسی هستند که همه تقصیرها را به گردن او انداخته و کاسه و کوزه ها را بر سر او بشکنند. در واقع آنها یک قربانی می‌خواهند تا از فشاری که زیر آن قرار دارند، خارج شوند. به جای آنکه به دنبال حل مشکلات باشند. چه کسی بهتر از عسگری که قربانی باشد؟!

رئیس مستعفی دپارتمان داوری در پاسخ به این سؤال که «آیا واقعاً دپارتمان داوری از ابتدا فغانی را برای قضاوت دیدار تراکتورسازی – نفت در نظر گرفته بود؟»، گفت: فغانی داور بزرگی است. او از افتخارات جامعه داوری ایران در سطح بین‌المللی است. بگذارید برای شما مثالی بزنم. یک سرمربی وقتی می‌خواهد تیمش را ارنج کند، فقط به مسائل فنی و توان تکنیکی بازیکنانش توجه می‌کند؟ آیا مسائل روحی و روانی بازیکنان برای آن بازی خاص مهم نیست؟! ما داوران فوتبال کشورمان را بزرگ کرده‌ایم و از تمام جزئیات فردی، شخصی و روحی و روانی آنها آگاه هستیم که همین مسئله در خصوص فغانی هم صدق می‌کند.

وی افزود: از دید ما در دپارتمان داوری فغانی به دلایلی که عنوان کردم، گزینه مناسبی برای قضاوت مسابقه تراکتورسازی – نفت نبود و ما محسن ترکی را جهت داوری این بازی در نظر گرفته بودیم اما آقای اصفهانیان تصمیم‌مان را وتو کرد و فغانی را به عنوان داور این بازی در نظر گرفت. آقای اصفهانیان! حالا بهتر است بیایی و در خصوص تصمیمی که گرفته‌ای، پاسخگو باشی! آقای کفاشیان و سایر مسئولان فدراسیون! الان بیایید و نسبت به بی‌توجهی خود در خصوص گزارشات مکتوب من و توجه نکردن به مسائل داوری فوتبال جواب بدهید! من که از سمتم کناره‌گیری کردم و به اصطلاح قربانی این ماجرا شدم اما همچنان نگران آینده داوری فوتبال کشور هستم.

عسگری در واکنش به اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال اعلام کرده‌اند فغانی و کمک‌هایش باید در کمیته داوران حضور پیدا کرده و پاسخگوی برخی مسائل باشند، گفت: همه جای دنیا به این شکل عمل می‌شود که اگر عملکرد داوری و تیم داوری رضایتبخش نبوده و تأثیرگذار بر نتیجه باشد، به نوعی عملکرد آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد اما اینجا دو سؤال مطرح است. اول اینکه مگر فغانی و کمک‌هایش مرتکب چه جرمی شده‌اند که باید پاسخگو باشند؟ مگر اشتباهاتی که در بازی تراکتورسازی و نفت صورت گرفت عمدی بوده است؟ شما مشاهده کردید که در بازی پرسپولیس – الهلال داور اشتباهات تاثیرگذاری داشت. فکر می‌کنید چه اتفاقاتی می‌افتد؟ داور بازی را برای دو یا سه هفته از قضاوت محروم می‌کنند. اعدام‌شان که نمی‌کنند. اگر کاری خارج از روال صورت بگیرد، مطمئن باشید روی اعتمادبه‌نفس داوران ما در آینده تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود آنها در تصمیم‌گیری‌های مهم متزلزل شوند.

وی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که اشتباهات داوری برای همه تیم‌هاست و باید طبق روال معمول به آن رسیدگی شود، نه اینکه برای یک تیم نسبت به سایر تیم‌ها استثنا قائل شوند. از نظر من نفت مسجدسلیمان با تراکتورسازی فرقی ندارد. اینکه می‌گویم برخی از زیرساخت‌های داوری مشکل دارد در اینجا خودش را نشان می‌دهد. اگر وضعیت بخواهد به همین شکل باشد، از فصل آینده شاهد خواهیم بود که تیم‌ها به جای آنکه دنبال مسائل فنی باشند، به دنبال فشار درست کردن و جوسازی علیه داوران خواهند بود که این موضوع به داوران لطمه می‌زند.

رئیس مستعفی دپارتمان داوری در پاسخ به این سؤال که آیا عملکرد فغانی روی نتیجه تأثیرگذار بوده است یا نه؟، اظهار داشت: داور در آن بازی مرتکب اشتباهاتی شد که در نتیجه تأثیرگذار بود اما مطمئن باشید که کاملاً سهوی بوده است و این اشتباهات در هر جای دنیا و برای هر تیمی اتفاق می‌افتد. در صحنه‌ای که فغانی پنالتی تراکتوری‌ها را نگرفت، دلیلش این بود که زاویه دید خوبی نداشت و در نقطه کور قرار گرفته بود. درخصوص اخراج تیموریان هم باید بگویم کارت زرد دوم او درست بود اما با توجه به حساسیت بازی می‌توانست در دادن کارت زرد اول مدیریت کند. نباید فراموش کنیم که در صحنه گل اول تیموریان مرتکب خطا شد که اشتباه داور در ادامه دادن به بازی که منجر به گل نخست میزبان شد تصمیم اشتباهی بود که به سود تراکتوری‌ها رقم خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *