چرا کسی آندوی ملی‌پوش را محاکمه نمی‌کند؟

فریدون اصفهانیان
در تماس با رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال سعی کردیم عملکرد داور داربی و به خصوص نحوه کار علیرضا فغانی در قضاوت دیدار تراکتور و نفت تهران را نقد کنیم. اصفهانیان هم الحق و الانصاف وقت گذاشت و با صبر و حوصله به تک‌تک سئوالات ما پاسخ گفت:
90: اگر یک بار دیگر داوران را بچینید باز هم علیرضا فغانی داور بازی تراکتور – نفت تهران می‌شود؟
حتما. مگر قضاوت فغانی مشکل داشته که اشتباهم را اصلاح کنم؟ فغانی دقیقا طبق قانون عمل کرده و هیچ کار خلاف مقررات داوری فوتبال نداشته که بتوانیم عملکرد وی را زیر سئوال ببریم. اگر من یک داور جوان را برای قضاوت دیدار تبریز می‌گذاشتم و حتی یک اشتباه سهوی مرتکب می‌شد خود شما از من نمی‌پرسیدید آقا چرا وقتی داور باتجربه‌ای مثل فغانی را داریم که فینال جام ملت‌ها را سوت‌ زده از وی استفاده نکردید و سراغ یک داور جوان رفتید؟ یک چیزی را متوجه نمی‌شوم چرا هیچ‌کس از عامل این قضایا سئوال نمی‌کند.
90: چه کسی از دید شما عامل این قضایاست؟
عامل این قضایا بازیکن باتجربه‌ای مثل آندو تیموریان است که در این بازی به گونه‌ای رفتار کرد که مستحق دریافت کارت زرد و قرمز باشد. مگر قرار نیست وی به عنوان یک بازیکن ملی‌پوش الگوی جوانترها باشد؟ پس این رفتارها را چگونه می‌توان توجیه کرد. چرا کسی تیموریان را به خاطر حرکاتی که منجر به اخراجش شد محاکمه نمی‌کند چرا همه به دنبال محاکمه علیرضا فغانی هستند؟ باز هم می‌گویم فغانی فقط و فقط قانون را اجرا کرد.
90: قبل از بازی با فغانی صحبت کردید؟
راستش چون بنده در تهران بودم و قضاوت تورج حق‌وردی را زیرنظر داشتم در این مورد خیلی کم با فغانی صحبت کرده بودم هر چند که نه خود فغانی کم‌تجربه بود که قبل از بازی به صحبت نیاز داشته باشد و نه عسکری با کوله‌باری از تجربه در این مورد کوتاهی می‌کند.
90: با توجه به این توصیه‌ها، چقدر فغانی توصیه‌پذیر بوده است؟
در کل فغانی داور توصیه‌پذیری نیست (باخنده) ولی خارج از بحث شوخی من ادعا ندارم داور این بازی از اشتباه مبرا بوده نه فغانی هم اشتباه می‌کند همانطوری که بقیه هم اشتباه می‌کنند. ما هم باید کمک کنیم تا این اشتباهات به حداقل برسد ولی یک سری مشکلات اجازه انجام چنین کاری را نمی‌دهد. وقتی حقوق داوران از مدت‌ها قبل پرداخت نشده و یک داور آینده کاری مطمئنی ندارد چه توقعی داریم که تمرکز زندگی‌اش را روی کار قضاوت بگذارد و هر روز بهتر از روز دیگر عمل کند؟ من در این مورد گلایه‌ای ندارم و معتقدم داوران ما با وجود همه مشکلاتی که برشمردیم به خوبی قضاوت می‌کنند و بیلان عملکرد کاری‌شان در کل مثبت است.
90: خود شما در مورد اتفاقات بازی تبریز با فغانی حرف زده‌اید؟
بله مفصل صحبت کرده‌ایم.
90: در مورد اخراج تیموریان چه گفت؟
ظاهرا یک خطا به نفع تراکتورسازی اعلام شده آندو برای وقت‌کشی توپ را دردست خودش نگه داشته است بازیکن نفت هم که قصد بازپس گیری توپ را داشته با رفتار غیر ورزشی آندو رو به رو می‌شود و تیموریان با هل دادن بازیکن حریف عملکردی داشته که مصداق رفتار غیرورزشی و خلاف قانون است که جریمه‌اش کارت زرد بوده است.
90: قبول دارید فغانی همیشه به گونه‌ای قضاوت می‌کند که در کانون توجهات باشد و کارش به چشم بیاید؟
شاید اتفاقات به گونه‌ای رقم می‌خورد که کار وی به چشم می‌آید وگرنه بعید می‌دانم خود فغانی به دنبال چهره شدن و جنجال باشد.
90: چقدر احتمال می‌دهید فغانی نشان دادن کارت اول به آندو را فراموش کرده باشد؟
صفر درصد، مگر می‌شود داوری به بازیکنی مثل آندو با این همه سابقه و شهرت کارت زرد دهد و بعدا فراموش کند که به وی کارت داده است اصلا چنین چیزی پذیرفته نیست.
90: معمولا داوران در دادن اخطار دوم قدری تامل می‌کنند اما انگار فغانی برای نشان دادن کارت دوم عجله هم داشت؟
این که می‌گویند در دادن اخطار دوم قدری تامل می‌کنند من هم قبول دارم گاهی اوقات داور بازی یک صحنه را مدیریت می‌کند و ترجیح می‌دهد بازیکنی قربانی نشود. این دیگر دست داور و شرایط بازی است به گونه‌ای که نمی‌توان داور بازی را به خاطر مدیریت نکردن صحنه و اعمال قانون زیر سئوال برد و از عملکردش انتقاد کرد.
90: چقدر احتمال دارد دیدار تراکتورسازی و نفت تجدید شود؟
اصلا چنین احتمالی وجود ندارد چون اگر بود باید این مسئله در گزارش داوری می‌آمد که فغانی چنین گزارشی نکرده است پس این موضوع هم منتفی است.
90: قضاوت تورج حق‌وردی در داربی را چگونه ارزیابی می‌کنید آیا واقعا وی یک پنالتی به نفع استقلال گرفته نشد؟
نه من معتقدم تورج حق‌وردی هیچ اشتباه تاثیرگذاری نداشت که در روند کسب نتیجه داربی نقش داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *