محال است فدراسیون مخالف قهرمانی تراکتورسازی باشد

هوشنگ نصیرزاده

هوشنگ نصیرزاده، کارشناس برجسته داوری و رئیس کمیته تدوین قوانین فدراسیون فوتبال، با قاطعیت معتقد است در فدراسیون فوتبال ایران هیچ اراده‌ای برای ممانعت از قهرمانی تراکتورسازی در لیگ برتر وجود نداشته است. وی اگرچه در تحلیل مسائل فیفا در مجموع دیدگاه توطئه‌اندیشانه‌ای دارد ولی به تحلیل توطئه‌اندیشانه ناکامی تراکتورسازی تبریز روی خوش نشان نمی‌دهد. دلیل اصلی نصیرزاده در این اعراض و روگردانی، فقر مالی فدراسیون و بی‌تأثیربودن قهرمانی هر یک از تیم‌های لیگ برتر در مناسبات مالی فدراسیون فوتبال ایران است. 

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار خرداد مبنی بر اینکه این تصور در بین برخی طرفداران تیم تراکتورسازی وجود دارد که فدراسیون فوتبال نمی‌خواست این تیم قهرمان شود، می‌گوید: با قاطعیت می‌گویم چنین چیزی امکان ندارد. این فرضیه متعلق به افرادی است که هیچ اطلاعی از تشکیلات فوتبال ندارند. تیم‌ها وارد زمین شده‌اند تا با هم بازی کنند و به هم گل بزنند. مگر فدراسیون فوتبال می‌تواند جلوی گل زدن تیم‌ها را بگیرد؟ تیم تراکتورسازی 3 بر 1 جلو بود و دو گل خورد و بازی مساوی شد. خود تراکتورسازی گل خورد. فدراسیون که به تراکتور گل نزد!

این کارشناس برجسته داوری فوتبال درباره نظر برخی طرفداران تراکتورسازی که معتقدند داور بهترین بازیکن تراکتور را اخراج کرد تا نفت بتواند بازی را مساوی کند، با بیان اینکه این حرف‌ها را تیم‌های بازنده همیشه در همۀ صحنه‌ها تکرار می‌کنند، توضیح می‌دهد: جریمۀ استفاده از الفاظ بد طبق قانون 12 فوتبال، کارت قرمز است. من خودم بازی را ندیدم ولی شنیده‌ام در صحنۀ اخراج آندو تیموریان، الفاظ بدی از سوی این بازیکن به کار رفته است. اخراج آندو ربطی به فدراسیون ندارد. در طول مسابقه، هر اتفاقی که رخ دهد، توسط خود تیم‌ها رقم می‌خورد. این حرف‌ها اصلاً درست نیست. حساسیت بازی را بیشتر خود بازیکن باید درک کند نه داور.

نصیرزاده درباره اینکه گفته می‌شود سپاهان یوونتوس ایران است و داوری‌های لیگ در مجموع به سود این تیم است، ضمن رد این تصور و با اشاره به اینکه اصفهانی‌ها در موارد متعددی از داوری مسابقات لطمه خورده‌اند، افزود: در لیگ برتر سال 87، در بازی پرسپولیس و سپاهان، سعید مظفری‌زاده هفت دقیقه وقت تلف‌شده در نظر گرفت و سپاهان در دقیقۀ آخر گل خورد و جام را از دست داد. اگر مافیایی وجود دارد، آن زمان هم وجود داشت و سپاهان را از قهرمانی محروم کرد. این اتفاق‌ها در هر مسابقه‌ای ممکن است رخ دهد؛ ولی ربط دادن آنها به مافیای فوتبال، منطقی نیست.

این کارشناس داوری در پاسخ به اینکه شما قبلا طرفدار تحلیل‌های توطئه‌اندیشانه بودید. چرا الان مخالف توطئه‌اندیشی شده‌اید، می‌گوید: چون من الان در سیستم فدراسیون فوتبال هستم. شما این مصاحبه را با هر کسی که در فوتبال دستش در کار است، انجام بدهید. چنین فردی به شما خواهد گفت که امکان ندارد فدراسیون بتواند مانع قهرمانی تراکتورسازی شود. توطئه‌اندیشی من دربارۀ فیفا، دلیلش این است که آن‌جا یازده میلیارد دلار پول وجود دارد. ولی این‌جا اصلاً پولی وجود ندارد! برای فیفا مهم است که چهار تیم نهایی جام جهانی چه تیم‌هایی هستند. چون فیفا می‌خواهد بلیت‌هایش را بفروشد و پای شرکت‌های بزرگ در میان است. اما در ایران اصلاً پولی وجود ندارد. بسیاری از باشگاه‌ها بدهکار و مقروضند. فدراسیون هنوز نتوانسته حق پخش تلویزیونی‌اش را بگیرد. تبانی‌های فوتبال بین‌المللی برای پول است ولی این‌جا اصلاً پولی وجود ندارد. در فوتبال ایتالیا هم که داوری‌ها به نفع یوونتوس بود، پول زیادی وجود داشت.

نصیرزاده درباره وجود پول هنگفت در فوتبال کشور و نقش فدراسیون فوتبال در این زمینه و همچنین تاثیر آن بر بازی‌های لیگ برتر معتقد است که “فدراسیون فوتبال درآمدی از این پول ندارد که بخواهد وارد تبانی شود. فیفا پول زیادی در اختیار دارد و درآمد زیادی از جام جهانی کسب می‌کند.”

وی ضمن رد این تصور که در تهران اراده‌ای وجود دارد که یک تیم تبریزی قهرمان لیگ برتر نشود، تاکید می‌کند: در حوزۀ ورزش، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. در حوزۀ سیاست هم من سررشته‌ای ندارم و نمی‌توانم حرفی بزنم. ولی کسی که چنین حرفی می‌زند، خودش باید آن را اثبات کند. فقط می‌توانم بگویم اگر تراکتورسازی گل دوم و سوم را نمی‌خورد، هیچ اراده‌ای نمی‌توانست مانع از قهرمانی تراکتور شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *