اصفهانیان: هنوز در نیم‌فصل دوم حق‌الزحمه داوران را پرداخت نکرده‌ایم

فریدون اصفهانیانرئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: پنالتی پرسپولیس و گل سپاهان به دلیل اشتباه داوری دیده نشدند.

به گزارش سایت داوران ایران و به نقل از فارس،فریدون اصفهانیان در مورد اشتباهات تاثیرگذار داوران در هفته بیست و ششم لیگ برتر گفت: مدام می‌گویند داوران اشتباه می‌کنند اما نمی‌گویند چرا این اشتباهات صورت می‌گیرد. شاید یکی از دلایل مهم اشتباهات داوران ما این است که وسایل ارتباطی مورد نیاز را در اختیار ندارند. اگر این وسایل ارتباطی و ابزار و امکانات مورد نیاز در اختیار داوران قرار داده شود، قطعا درصد خطا و اشتباهات داوران ما کاهش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به بازی پرسپولیس و سپاهان عنوان کرد:‌ اگر در همین مسابقه داور و کمک داور از وسایل ارتباطی بهره می‌بردند و ارتباط کلامی با هم داشتند قطعا شرایط فرق می‌کرد و در صحنه پنالتی پرسپولیس داور و کمک داور با هم ارتباط داشتند و پنالتی گرفته می‌شد. پس بهتر است به جای اینکه مدام یک اشتباه داور را در بوق و کرنا کنیم بدانیم که با تهیه امکانات لازم می‌توانیم درصد اشتباهات داوران را کاهش دهیم.

اصفهانیان در مورد اینکه میزان بودجه لازم برای خرید این سیستم‌های ارتباطی داوران چقدر است،‌گفت: هزینه مورد نیاز برای تامین وسایل ارتباطی داوران در لیگ برتر حدود ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود. البته یکسری وسایل ایرانی به داوران دادند که این وسایل خوب کار نکرد و قرار است وسایل خارجی برای داوران تهیه شود.

رئیس کمیته داوران در مورد اینکه قبول دارد پنالتی پرسپولیس و گل صحیح سپاهان در مسابقه دو تیم به خاطر اشتباه داوری دیده نشد، گفت: بله متاسفانه در صحنه پنالتی داور از صحنه جا ماند زیرا این پنالتی بر روی یک ضدحمله به وجود آمد و داور و کمک‌داور با هم ارتباط کلامی نداشتند زیرا وسایل ارتباطی نداشتند. ابوالفضلی هم یکی از کمک داوران خوب ماست که متاسفانه در صحنه گل سپاهان تمرکز لازم را نداشت و باعث شد که گل صحیح سپاهان مردود شود. ابوالفضلی در فینال جام ملت‌های آسیا قضاوت کرده است. با این حال گاهی پیش می‌آید کمک‌داور یا داور بعد از قضاوت‌های خوب مرتکب اشتباه شود.

وی در مورد قضاوت‌های مسابقات دیگر هفته بیست و ششم لیگ مشکل داشت یا نه،‌گفت: تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم مشکل خاصی به ما گزارش نشده فقط یک صحنه مشکوک پنالتی برای استقلال برای بازی با ملوان باید مورد بازبینی قرار دهیم.

اصفهانیان تصریح کرد: دیکته نانوشته غلط ندارد. داوران ما هم از نظر جسمانی و شرایط روحی و روانی در وضعیت مطلوب هستند اما اشتباه هم پیش می‌آید ضمن اینکه باید دقت کنیم ما هنوز در نیم‌فصل دوم حق‌الزحمه داوران را پرداخت نکرده‌ایم. دستمزد داوران باید هر ۲ یا ۳ بازی پرداخت شود. اگر یک داور وسط در ۳۰ بازی قضاوت کند کمتر از ۳۰ میلیون تومان برای یک فصل درآمد خواهد داشت در حالی که هزینه‌های بسیاری هم دارد. قرار بود دستمزد داوران صد در صد افزایش پیدا کند و مصوبه آن هم امضا شد اما این اتفاق رخ  نداد و داوران ما در لیگ چهاردهم هم بر اساس دستمزد لیگ سیزدهم قضاوت کردند. امیدوارم در نیم‌فصل دوم دستمزد آنها افزایش یابد دستمزدی که در لیگ سیزدهم ۷۵۰ هزار تومان بود. در این فصل هم با همان مبلغ قضاوت کردند.

رئیس کمیته داوران با اشاره به طرح‌هایش برای استعدادیابی و آموزش داوران گفت: قرار بود که کشور را به ۸ منطقه تقسیم کنیم هر منطقه ۴ استان را شامل شود و در هر منطقه داوران با استعداد شناسایی شوند و آنها را آموزش بدهیم اما به ما گفتند بودجه‌ای برای این کار نداریم و این طرح همچنان مسکوت مانده است. بسیاری از داوران ما شغل‌های دیگری دارند. معلم‌، کارمند یا استاد دانشگاه هستند و گاهی به دلیل مشکلات ایاب و ذهاب ۱۵ ساعت در راه هستند تا به قضاوت یک مسابقه برسند. داوران ما با این شرایط قضاوت می‌کنند. این داوران عاشق کار داوری هستند.کل بودجه آموزشی داوران برای سال ۱۳۹۴ رقمی در حدود ۳۵۰ میلیون تومان است.

اصفهانیان در مورد اینکه با این مشکلات مالی در داوری چرا قرارداد سنگینی با کی‌روش امضا می‌شود، قراردادی که حتی در آن پول دندانپزشکی سرمربی تیم ملی را هم ما باید پرداخت کنیم، گفت: این قرارداد بسته شده است و دو طرف هم باید به آن پایبند باشند. من چیزی بیشتر از این نمی‌توانم بگویم.

یک پاسخ

  1. سلام البته فوتسالیها 3سال حق الزحمه نگرفتند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *