خلا نبود ناظر در داوری فوتبال بانوان

ژاله طوفان پور واعظم شکاری داوری بانوان

سوت های داور در بیشتر مواقع با عکس العمل هایی همراه است. داوران فوتبال و فوتسال هموراه زیر ذره بین کادرهای فنی دو تیم رقیب، بازیکنان و هواداران هستند.
با این وجود تمامی هجمه ها و مشکلاتی که در موضوع داوری فوتبال و فوتسال شنیده، دیده و خوانده می شود به تعبیر داوران زن به مراتب در فوتبال و فوتسال بانوان بیشتر است.
برخی کارشناسان تاکید دارند، کمتر دیده شدن فوتبال و فوتسال بانوان، محدودیت های حضور هواداران، برخورد حاشیه ای و در برخی مواقع تزئینی با این دو رشته ورزشی در گروه بانوان و از همه مهمتر نگاه غیر کارشناسی موجب می شود سوت های داوران زن فرصت پایش و دست یابی به استانداردها را کسب نکند.
به منظور بررسی اجمالی وضعیت داوری دو رشته فوتبال و فوتسال ویژه بانوان پای صحبت های دو داور لیگ برتر کشور نشستیم.
ژاله طوفان پور از سال ۷۸ وارد عرصه فوتبال شده است و فعالیت اولیه خود را به عنوان بازیکن و نه داور در زمین بازی به نمایش گذارده است. در سال ۸۷ به تیم ملی بزرگسالان دعوت می شود و بعد از مدتی داوری را بنا به دلایلی که تشریح خواهد شد به بازیکن بودن ترجیح می دهد. در حال حاضر علاوه بر داوری در لیگ برتر فوتبال طوفان پور در مقطع کارشناسی ارشد آمار جزو نخبگان علمی استان اردبیل نیز محسوب می شود.
همتای کاری وی، اعظم شکاری نیز فعالیت خود را از سال ۷۹ آغاز می کند و بعد از امتحان چند رشته ورزشی جذب توپ فوتبال و بازی در تیم های مختلف می شود. کسب مقام در المپیاد ورزشی سال ۸۹ و سپس در سال ۹۱ از جمله نقاط درخشان کارنامه ورزشی شکاری است. وی علاوه بر داوری در لیگ برتر فوتسال دانشجوی دکتری رشته ریاضی است.
در حال حاضر از بین حدود ۳۵ داور لیگ برتر فوتبال بانوان کشور و از بین ۳۵ داور لیگ برتر فوتسال این دو داور تنها نمایندگان استان اردبیل هستند.
چهره های شاخص ورزشی که سال هاست از ارزیابی های سخت انتخاب داوران لیگ برتر سربلند بیرون آمده و امروز حرف های شنیدنی هوشمندانه بسیاری دارند.
صحبت خود را از قابلیت های بانوان در این دو رشته ورزشی آغاز کنیم. استنباط شما از توان فیزیکی بانوان در این دو رشته ورزشی را بشنویم.
شکاری: وضعیت بازیکنان زن را باید متناسب با امکانات موجود سنجید. ما بازیکنانی داریم که حتی با آقایان می توانند وارد یک دور بازی شوند و توان لازم فنی را دارند. در  مقابل توان جسمی نیز در مناطق مختلف کشور متفاوت است. بطوریکه مثلا در جنوب کشور بازیکنان به مراتب توان جسمی بالاتری دارند.
طوفان پور: بنده ارزیابی مثبتی در این خصوص دارم. در خود فوتبال بانوان استعدادهای شاخصی وجود دارد. اما موافق این عقیده هستم که باید به امکانات توجه داشت.
شکاری: درواقع دیده می شود هر تیمی که اسپانسر دارد موفق عمل می کند به عنوان نمونه تیم های نفت امیدیه یا دانشگاه آزاد به دلیل حمایت مالی بهتر عمل می کنند.
به عقیده شما اسپانسر مالی در بازی فنی بازیکن تاثیر گذار است؟
شکاری: در هر شهری که اسپانسر برای تیم تعریف شده است بازی ها به نسبت بهتر انجام می شود. در مقابل در خود اردبیل که استان محرومی است نبود اسپانسر فرصت ابراز وجود به بازیکنان را نمی دهد. در اردبیل ما کارنامه حضور در لیگ برتر را داریم اما نبود حمایت این نقطه قوت را از ما گرفت.
طوفان پور: در تیم داری اسپانسر حرف اول را می زند. وقتی بازیکن تحت حمایت باشگاه است و دغدغه مالی ندارد به تبع خوب توپ می زند. اما این ضعف در فوتبال بانوان شدید تر از فوتبال آقایان است. در واقع به حمایت مالی فوتبال بانوان کمتر توجه می شود.
به نظر می رسد از یک سو ما استعدادهای شاخص فوتبالیست و فوتسالیست در بین بانوان داریم و از سوی دیگر نتایج مناسبی در رقابت ها حاصل نمی شود. به عقیده شما حلقه مفقوده این دو اتفاق چیست؟
شکاری: من معتقدم حلقه مفقوده مسئول استعداد یابی است که اگر نباشد مشکل ایجاد می کند. ما آمدیم برای ریشه کن کردن مشکل در خود اردبیل دوره استعداد یابی برگزار کردیم. ببینید بازیکنی که به تازگی وارد فوتسال شده نگاه می کند به وضعیت بازیکنان قدر و پیشکسوت. وقتی بازیکن ما با ۱۵ سال سابقه فعالیت ورزشی دستش به جایی بند نیست و حمایت نمی شود این برای تازه واردها دلسردی به دنبال دارد.
طوفان پور: نکته دیگر همان مبحث اسپانسر مالی است. بله ما استعداد داریم اما این استعداد باید حمایت شود تا خود را به جایی برساند.

وضعیت استعدادهای این دو رشته ورزشی در اردبیل را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا فوتبال و فوتسال بانوان اردبیل بازیکنان فنی کار دارد؟
شکاری: در خود اردبیل استعداد های قابل توجهی داریم. ما زمانی در لیگ برتر حضور داشتیم و این مهم را نباید فراموش کرد. امروز بازیکنانی داریم که به تیم ملی دعوت شده اند. اراده و تلاش بازیکنان ستودنی است و در این میان نخبگانی دیده می شوند اما بحث بر سر حمایت ها است. حتی بسیاری از بازیکنان به دلیل عدم حمایت یا در تیم شهرهای دیگر بازی می کنند یا از بازی به سمت داوری می روند.
طوفان پور: اسپانسر هر چند اندک اما کورسوی امید برای بازیکنان است.
شکاری: در حال حاضر برای حمایت از تیم های بانوان قرارداد با تیم های بزرگ مشروط به معرفی تیم بانوان است. اما در اردبیل به این مهم توجه نشده است.
به عقیده شما داوری این دو رشته ورزشی در گروه بانوان مطابق با استانداردهای جهانی است؟
شکاری: داوری در این دو رشته هنوز به اندازه کافی جا نیافتاده است. و به همین دلیل در سطح کشور معضل است. همه تلاش ما این است داوری را به استانداردهای بازی های آقایان برسانیم.
چرا در مقام مقایسه از تیم آقایان مثال می زنید. آیا داوری استانداردهای تدوین شده ندارد؟
طوفان پور: بی شک استانداردهای مشخصی داریم اما مسئله اینجاست که این اتفاق در کشور به دلیل بی توجهی به مقوله داوری در تیم های بانوان رخ می دهد. ما وقتی با داوران بین المللی صحبت می کنیم می بینیم چقدر حساسیت و دقت در کار دارند و در واقع در سطح بالایی قضاوت می کنند. اما ما مجبوریم در برخی مواقع از برخی مسائل چشم پوشی کنیم تا داوری انجام شود.
شکاری: داوری باید از طریق ناظر ارزیابی شود تا ارتقا کیفی داشته باشد. اما در اغلب بازی ها ناظر حضور ندارد.
دلیل عدم حضور ناظر را تشریح کنید.
شکاری: ببینید داور در بازی به حدی درگیر بازی و استرس آن است که ممکن است به موضوعی توجه نداشته باشد. این ناظر است که عملکرد داور را پایش می کند. از سویی فوتبال به دلیل فیلم برداری حجابی شده است. انتظار می رود بعد از بازی ناظر حداقل فیلم بازی را بررسی کند. وقتی دلیل عدم حضور ناظر را جویا می شویم کمبود بودجه بهانه می شود.
طوفان پور: بله فدراسیون به دلیل کمبود بودجه ناظر نمی فرستد اما می توان با صرفه جویی هایی هزینه های بازی را مدیریت کرد و ناظر هم داشت. و از سویی فدراسیون هم باید ناظر را طوری پرورش دهد که در بازی ها حاضر شود و امتناع نکند.
منظور شما از صرفه جویی در بازی ها چیست؟ آیا باید از هزینه های حضور تیم ها برای حضور ناظر استفاده کرد؟
طوفان پور: نه دقیقا. اما در هر بازی هزینه ها را می توان بهینه مدیریت کرد. به عنوان مثال برای حضور ناظر می توان از داوران پیشکسوت در این مقام استفاده کرد. فدارسیون می تواند داورانی که دیگر فعالیت کاری ندارند و بازنشسته هستند را به عنوان ناظر به کار گیرد.
در فوتبال و فوتسال بحث اخلاق حرفه ای اهمیت ویژه به خود گرفته است. به عقیده شما لازمه داوری با اخلاق حرفه ای چه مولفه هایی است؟
شکاری: داور زمانی موفق است که در مقابل تمام اعتراض ها خونسرد برخورد کند. حتی در مقابل درگیری فیزکی و موارد دیگر. در بسیاری از مواقع برای خود بنده توجه به این مقوله نتایج مثبتی به دنبال داشته است. در واقع این نوع برخورد می تواند به حرفه ای گری داور نیز کمک کند.
طوفان پور: بنده قبلا بازیکن بودم و در آن مقطع برای من سوال بود که چرا نباید به نظر داور اعتراض کرد؟ اما بعد از ورود به عرصه داوری می بینم که اعتراض به داوری حرکت صحیحی نیست وباید در مقابل داور کرنش نشان داد. از سویی با توجه به مشکلات داوری فوتبال بانوان، داور باید حواس جمع و با دقت به صورت همه جانبه داوری کند.
اما ممکن است داور خطا کند. نبود ناظر به این خطا و چشم پوشی به اخلاق حرفه ای تاثیر منفی ندارد؟
شکاری: داور باید به تعهد کاری خود پایبند باشد. در برخی مواقع پیشنهادهای غیر اخلاقی از جمله رشوه به داوران به گوش می رسد اما این به خود فرد بستگی دارد که بپذیرد یا رد کند. داور نباید حق اشتباه به خود بدهد. به ویژه وقتی ناظر نیست.
طوفان پور: نبود ناظر تاثیر گذار است. اگر داور اشتباهی مرتکب شود در واقع کسی نیست گوشزد کند. اما در مقابل باز این به تعهد اخلاقی داور بر می گردد که باید تلاش کند بهترین قضاوت را انجام دهد.
با توجه به اظهارات شما دو بزرگوار در صورتی که خطایی از سوی داوران فوتبال و فوتسال بانوان سر زند به چه شکلی قابل پیگیری است؟
طوفان پور: در وضعیت فعلی مشکل از سوی نمایندگان دو تیم انعکاس می یابد و بررسی می شود. اصلی ترین دغدغه داوری فوتبال بانوان استقرار ناظر است که در واقع می تواند سطح کیفی داوری را به مرور ارتقا دهد.
شده است که به دلیل کمبود امکانات سخت افزاری از خطایی چشم پوشی کنید؟
شکاری: کمبودامکانات و سخت افزار در فوتبال بانوان به مراتب بیشتر است. در تبریز دروازه ای داریم که پایه های آن لق است و هر آن امکان دارد خراب شود. اما متاسفانه مجبور به چشم پوشی هستیم و چاره دیگری نداریم.
طوفان پور: در واقع امکانات در برخی مواقع بازی را متاثر می کند و ممکن است تولید خطا کند. اما داوران حتی در لیگ برتر چاره ای ندارند که چشم پوشی کنند. برای اینکه بازی پیش برود باید برخی کمبودها را در نظر گرفت و داوری کرد.
وضعیت زمین های بازی در اردبیل را چطور ارزیابی می کنید؟
طوفان پور: در خود اردبیل استادیوم تختی فضا برای حرکت داور و ارزیابی بازی ندارد. متاسفانه تنها سالن استاندارد سالن رضا زاده است که به بانوان اختصاص نمی یابد.
شکاری: در برخی مواقع روی چمن پوشیده از برف داوری صورت می گیرد که صحیح نیست و یا از نبود آمبولانس چشم پوشی می شود. اگر کیفیت زمین چمن پایین باشد در بازی ها تاثیر منفی دارد و زحمت بازیکن به فرجام نمی رسد.
آینده فوتبال و فوتسال تیم های بانوان اردبیلی را چطور می بینید؟
طوفان پور: تیم ها باید حمایت شوند. نمی توان بازیکن را تمرین داد و بدون حمایت انتظار داشت سد دروازه را بشکند.
شکاری: متاسفانه حمایت ها کافی نیست. خود هیئت فوتبال استان در سال های اخیر توجه به تیم های بانوان را افزایش داده است. و با این وجود حمایتی از سایر نهادها دیده نمی شود.
طوفان پور: در اردبیل بعد از مدت ها تیم های فوتبال و فوتسال بانوان فعال شده است. اما تداوم آن باید با برنامه ریزی مناسب و منسجم همراه با حمایت های مالی از بازیکنان باشد.

یک پاسخ

  1. تشکر مانند همیشه خبرهاتون عالیه راستش می خواستم همین جا عید بهتون پیشاپیش بهتون تبریک بگم و بگم ان شا الله سال خوبی برای کشور عزیزم ایران و ورزش ایران مخصوصا داوران عزیز و پر تلاشمان باشه و سالی پر از سلامتی و موفقیت در پیش رو داشته باشید و هم چنین پیشاپیش تولد جناب اقای فغانی را هم تبریک می گم خداوند ان شا الله بهشون طول عمر بدهد و سلامت و موفق باشند این افتخار عزیز کشورم. و سایشون بالاسر خانوادشون باشه ..در پناه خداوند و کلام الله مجید و پیامبر عزیزمان حضرت محمد (ص) و اهل بیت علیهم السلام عزیزمان سال خوبی داشته باشید .
    با نهایت احترام
    یکی از هم وطنان شما از اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *