فغانی: ایران می‌تواند 10 داور بین‌المللی داشته باشد

فغانی جام ملتهای اسیا2015
فغانی با بیان این که کیفیت داوری ایران رو به افزایش است، به خبرگزاری آس پرس گفت: با توجه به این  که در سال‌های اخیر دواران ایرانی توانسته‌اند در سطوح بالا نظیر بازی‌های المپیک، جام جهانی و … قضاوت کنند، قاطعانه می‌توان گفت که قضاوت داوران ما در حال پیشرفت است. این پیشرفت می‌تواند در آینده نه چندان دور به فوتبال ایران نیز کمک کند. به نظرم رشد داوری ایران خوب بوده است و همپای فوتبال توانسته است خود را بالا بکشد. این روزها نه تنها در ایران، بلکه رشد داوری ها در جهان قابل ملموس است. همان‌گونه که فوتبال در حال پیشرفت است، کیفیت داوران نیز در حال ارتقا یافتن است.
داور با تجربه کشورمان در ادامه از ورود فناوری‌های جدید در عرصه قضاوت اشاره کرد و افزود: استفاده از تکنولوژی برای قضاوت در فوتبال مدرن الزامی است و به زودی امکانات بیشتری برای داوران فراهم خواهد شد تا ضریب اشتباهات کمتر شود. فیفا قصد دارد هم از لحاظ سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری تغییراتی اساسی را ایجاد کند تا داوران درون زمین با مشکلات کمتری مواجه شوند.
وی در ادامه گفت: فیفا در نظر دارد در آینده‌ای نزدیک تعداد داوران درون زمین را به دو نفر افزایش دهد تا ضریب اشتباهات کمتر شود. البته این موضوع اکنون در حد نظریه است و برای اجرایی شدن آن نیاز به موافقت های نهایی دارد.

فغانی در ادامه شرایط داوری ایران را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: خدا را شکر که ما داوران جوان زیادی داریم که در لیگ برتر قضاوت می کنند. این موضوع باعث شده است که ضریب سنی داوران ما پایین بیایید و نویدبخش روزهای خوب برای فوتبال ایران باشد. در چند سال اخیر داوران ایرانی به خوبی دیدارهای دربی پایتخت را قضاوت کرده‌اند و به واسطه آن توانستند خودی نشان دهند. فیفا و “ای اف سی” این روزها به داوران ما اهمیت می‌دهند و برای بازی‌های مهم داوران ما را گزینش می‌کنند. این فرصت خوبی است تا خودی نشان دهیم. ما باید نظر مثبت فیفا را همیشه جلب کنیم و این کار مقطعی نباشد. امیدوارم قضاوت دیدارهای مهم آسیایی از جمله فینال‌ها را یک ایرانی سوت بزند و قضاوت من و دیگر داوران ایرانی در فینال جام ملت ها برای اولین و آخرین بار نباشد. ما باید جوری داوران خودمان را آموزش دهیم که در هر دوره از مسابقات حساس و حتی در جام جهانی مدعی قضاوت باشند.
وی درباره کاهش سهمیه “الیت”(بین‌المللی) ایران به خبرنگار آس پرس گفت: دوره‌ای که مسعود عنایت در کمیته داوران حضور داشت، زحمات زیادی کشیده شد و حتی می توان گفت آن مقطع دوره طلایی داوری ایران محسوب می‌شد. ما شش داور الیت به نام های مظفری‌زاده،بخشی‌پور،جهانبازی،ترکی،ممبینی و من را داشتیم. متاسفانه ممبینی در آزمون مربوطه نتوانست نمره لازم را کسب کند و از لیست خارج شد. در ادامه بخشی‌پور و جهانبازی هم به طرز مشکوکی از لیست خارج شدند و مظفری‌زاده هم که با خداحافظی‌اش همه ما را شوکه کرد. سپس ترکی هم برای مقطعی قضاوت را کنار گذاشت اما خوشبختانه با برطرف شدن مشکلش، به جمع داوران پیوست. بنابراین در حال حاضر ما دو داور الیت داریم. البته حسن اکرمی و بیژن حیدری نیز در این باره نامزد شده‌اند تا درصورت قبولی در آزمون، به جمع داوران الیت ایران اضافه شوند. این در شرایطی است که ایران باید حداقل 10 داور الیت داشته باشد و پتانسیل آن را هم دارد. خوشبختانه کمیته فعلی داوران فدراسیون فوتبال تمرکز خود را بر روی داوران جوان گذاشته است و این موضوع می تواند در آینده برای جامعه داوری مفید واقع شود.

2 پاسخ

  1. تشکر جناب اقای فغانی وقتی شما صحبت می کنید کلمه به کلمه حرف های شما را با دقت می خونم تا کلی مطلب یاد بگیرم . ان شا الله موفق باشید بهترین داور جهان بله سزاوار شما است بهترین و با اخلاق ترین داور جهان . در پناه خدا و اهل بیت موفق باشید .
    تشکر از مدیر محترم سایت که خیلی زحمت می کشند .
    یا حق یا علی .

  2. ممنون از جناب اقای فغانی که همیشه مصاحبه های بسیار خوبی انجام میدهند.دلیل پیشرفت جامعه ی داوری ایران اقای فغانی هستند که افتخارات زیادی برای کشور کسب کردنی.ان شاالله مثل همیشه در زندگی حرفه ایشان موفق باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *