خسروی: فغانی از تشکیلات داوری ما بزرگتر است

علی خسروی
در یکی دو روز گذشته انتقادات زیادی از سوی کادر فنی تیم‌های پرسپولیس و نساجی به عملکرد علیرضا فغانی وارد شده است. به طوری که این داور خوب کشورمان بر خلاف قوانین کمیته داوری، با مصاحبه هایی در مقام پاسخگویی و دفاع از خود برآمد. در همین رابطه به سراغ علی خسروی رفتیم تا صحبت های کارشناس مجرب داوری کشورمان را بشنویم. صحبت هایی از جنس متفاوت و معقول.
علی خسروی در این رابطه گفت: قبل از اینکه بخواهم از قانونی بودن یا نبودن مصاحبه فغانی صحبت کنم، لازم است ابتدا فلش بکی به گذشته بزنم. من حدود 10 سال پیش در شرایطی مشابه این روزهای فغانی قرار گرفته بودم. در مقطعی روز جمعه بازی حساس پرسپولیس و پاس را جلوی 90 هزار نفر قضاوت کردم. مجددا روز یکشنبه یکی از بازی های پلی آف را در آبادان برای قضاوت به من سپردند. پس از آن و 48 ساعت آینده برای قضاوت یک بازی در دسته دوم به قم رفتم. بازی حساسی که پیش از آن 2 بار تعلیق شده بود. یادم می آید آن زمان حاج مهدی اربابی نماینده فدراسیون بود. پس از این مقطع فشرده و پر فشار من عملا از لحاظ روحی یک انسان بیمار شده بودم. آن زمان نمی توانستم به این همه ابلاغ داوری اعتراض کنم و بگویم که به صورت استاندارد باید هفته ای یک بار قضاوت کنم.
داور بازنشسته کشورمان در ادامه گفت: آقای فغانی در این مقطع اسیر چنین شرایطی شده است. ایشان چه گناهی در این مساله دارد؟ پس از حضور در جام جهانی به فاصله کمی برای قضاوت به جام ملت های آسیا رفته است. اکنون هم که هر چه بازی سخت است بر دوش ایشان می گذارند. متاسفانه به دلیل نبود تشکیلاتی منسجم در کمیته داوری هیچکس از ایشان و هجمه ای که به سمت ایشان وارد می شود دفاع نمی کند. خب باید انصاف داشته باشیم. زمانی که کسی در مقام دفاع از او بر نمی آید خودش مجبور است این کار را بکند. البته فغانی باید دقت کند که اگر بخواهد پاسخ درخشان و دست نشان را دهد موجی از طرفداران پرسپولیس و نساجی را مخالف خود کرده است و اگر روال به همین حال باشد بطوریکه مربیان مصاحبه کنند و فغانی پاسخگو باشد عنان کار از دستش خارج خواهد شد.
کارشناس داوری کشورمان تصریح کرد: به لحاظ قانونی داوران می توانند در زمینه مسایل شخصی، خانوادگی و یا زندگی خود مصاحبه کنند، اما صحبت در مورد مسابقاتی که قضاوت می کنند و یا در مورد قضاوت همکارانشان ممنوع می باشد. و حتی در این مواقع کمیته داوران می تواند در مساله ورود کند. اما مساله اینجاست که شخصیت آقای فغانی از شخصیت کمیته داوران و دپارتمان داوری ما بزرگتر است. چرا کسی از وی دفاع نمی کند؟ خود من به او گفتم این همه به خودت فشار بی رویه نیاور. من خودم را مثال زدم. چرا الان باید مستعد انواع آسیب های جسمانی باشم؟ به خاطر این است که اگر مقدار مسافت دوندگی من را در تمرینات و مسابقه ها حساب کنید، می بینید انگار دو سه بار دور کره زمین را دویده ام. آن هم پس از 27 سال قضاوت و هفنه ای 5 جلسه تمرین و دویدن 10 کیلومتر در هر مسابقه. تاوان این همه فشار را باید در سن 53 سالگی بدهم.
او در ادامه صحبت های متفاوت خود گفت: من از همسر و پدر آقای فغانی خواهش می کنم اگر سلامتی وی برایتان مهم است، اجازه این همه فشار بر روی او را ندهند. فغانی سرمایه داوری ماست و در ادامه می تواند در جام جهانی برای خود و کشورمان افتخار آفرینی کند. مگر ما امثال آقایان بیژن حیدری، پیام حیدری، موعود بنیادی فر، حسن اکرمی فر را برای لیست بین المللی معرفی نکرده ایم؟ خب چرا از این افراد استفاده نمی کنید؟ اگه درکی در تشکیلات داوری کشور باشد می بایستی از داوران جوان تازه بین المللی شده در مسابقات سخت لیگ برتر و دستجات پایین تر بتناوب استفاده شود تا از این لحاظ هم این عزیزان پخته تر شوند و هم جامعه فوتبال بیشتر آنان را بشناسد. این نمی‌شود که ما داور به فیفا معرفی کنیم اما بار داوری را فغانی بهمراه سایر داوران ملی از قبیل حق وردی، زرگر و احمد صالحی بکشند. از طرفی یداله جهانبازی را از لیست بین المللی خط میزنیم و سپس داربی تهران را به وی بسپاریم. آقای ترکی را که با فشار بیش از حد مصدوم کردیم، به طوری که اکنون زانوهایش آسیب جدی دیده است. تاکید می کنم، باید به جوانان میدان داد و آنها را آبدیده کرد. درست مثل زمانی که آقای منوچهر نظری با درایت امثال مسعود مرادی، هدایت ممبینی، محسن قهرمانی، حسن ترکی و خداداد افشاریان را در کنار ما رو کرد. و اتفاقا این کار علاوه بر تمام محسناتی که داشت باعث خوشحالی من و همکارانم شد. به خاطر اینکه فشار بیش از حد و تعدد بی رویه قضاوت از دوش ما برداشته شد و من و جلال مرادی در مواردی به این جوانان هم کمک می کردیم.
کارشناس خوش سخن داوری کشورمان در پایان به بانک ورزش گفت: باز هم می گویم. در عین اینکه باید به فغانی به لحاظ قانونی تذکر داده شود، باید در عین حال با برنامه ریزی این چهره خوب داوری کشورمان را نگهداری و حفظ کرد. ای کاش این حرفها را مسوولین رده بالای فدراسیون از جمله جناب دکتر اسدی سرپرست دبیری فدراسیون فونبال بخواند و ترتیب اثر دهد. زیرا ایشان را کاملا فوتبالی و آگاه دانسته و حتما یادشان هست که وقتی در بنیاد شهید بازی می‌کردند برایشان قضاوت کرده‌ام.

3 پاسخ

  1. خدا حامی جنای اقای فغانی هست که الان بهترین داور اسیا هستند و افتخار ایران وایرانی هستند همین بس که جناب اقای علیرضا منصوریان در کنفرانس خبری خیلی زیبا بیان کردند که قدر داوران ایرانی خودمون بدونیم چون ایشون دیدند که داوران چینی و دیگر داوران غیر ایرانی چه سطح پایینی دارند . تشکر از ایشان که واقعیت گفتند . ان شا الله جناب اقای فغانی و داوران ما بتوانند به موفقیت هاشون ادامه بدهند .یا حق .یا علی .
    با تشکر از شما .

  2. جناب اقای علیرضافغانی داور بااستعدادی هستندوسطح داوری ایشان ازایران خیلی بالاتراست ”باعث افتخارخانواده داوری ایران هستند.ان شاالله مثل همیشه درداوری موفق باشند.

  3. جناب اقای علیرضافغانی داور بااستعدادی هستندوسطح داوری ایشان ازایران خیلی بالاتراست ”باعث افتخارخانواده داوری ایران هستند.ان شاالله مثل همیشه درداوری موفق باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *