مرور مقاله های گذشته:جامعه داوری فوتبال زیر شکنجه حاشیه ها

لوگو سایت داوران ایران

در شرایطی که جامعه داوری ایران با اختلافات زیادی دست و پنجه نرم می کند، فدراسیون فوتبال با سکوت بی موقع در برابر حاشیه سازی های ایجاد شده به آن ها دامن میزند.

زمانی که مسعود عنایت از کمیته داوران کنار رفت، پیش بینی می شد که اختلافات درون جامعه داوری ایران به حداقل کاهش پیدا کند زیرا مخالفان عنایت با تکیه بر سفرهای خارجی زیاد وی مدعی بودند او به دلیل حضور نداشتن مستمر در ایران نمی تواند برکار داوران وناظران داوری نظارتی داشته باشد.

با کنار رفتن عنایت و روی کار آمدن تیم حسین عسگری به کمیته داوران در عمل نه تنها حاشیه های داوری ایران به حداقل نرسید بلکه پای تهدید با اسلحه نیز به داوری باز شده است.

در وضعیتی که تیم های فوتبال در لیگ های مختلف پس از باخت، داوری را عامل اصلی شکست خود می دانند و کارشناسان داوری نیز از نوسانات داوران گلایه مند هستند، داوران و ناظران فعال داوری در کشور و افرادی که در کمیته داوران مسئولیت دارند، به هر بهانه ای علیه یکدیگر موضع گیری می کنند که گاهی این موضع گیری ها از حد و حدود ورزشی خارج شده و به تهمت ها و تهدیدهای غیر ورزشی کشیده می شود، تا جایی که حسین عسگری مدعی شده که خداداد افشاریان یکی از ناظران داوری را با اسلحه تهدید کرده است.

اختلافات و چند دستگی در بین جامعه داوری کشور که در هر دو بخش بانوان و آقایان نیز وجود دارد، موجب شده تا حاشیه جای اصل را بگیرد و داوری فوتبال در ایران به جای پیشرفت، روز به روز پسرفت کند.

با این حال مسئولان فدراسیون فوتبال در قبال حاشیه سازی های هر روزه در جامعه داوری سکوتی بی نتیجه را در پیش گرفته اند تا سکوت آن ها به دامنه دار شدن بیشتر اختلافات کمک کند، در صورتی که انتظار می رود فدراسیون از موضع بالاتری که نسبت به کمیته داوران دارد، با نظارت بیشتر بر عملکرد مسئولان کمیته و برخورد با افراد حاشیه ساز مانع از فراگیر شدن اختلاف درونی و کهنه جامعه داوری شود تا اینکه به تماشاگر صرف بودن اختلافات بسنده کند.

یک پاسخ

  1. به عنوان یک حقوقدان دوست دارم بگم وقتی یک مشاور حقوقی وکیل و یا قاضی با یک مساله ای روبرو میشه شاید ماه ها یا سال ها طول بکشه تا جواب اون مساله را پیدا کنه وحتی فرصت استفاده کردن از نظرات همکارانش را هم داره. ولی یک داور باید در لحظه ودر یک مکان و زمان سریعا. تصمیم بگیره این جاهست که فرق بین سختی کار یک داور با یک فرد حقوقدان و وکیل و قاضی و … مشخص میشه ولی متاسفانه در کشور ما افراد زیادی به این مساله توجهی ندارند . درلیگ اروپا داوران ان جا چه اشتباهات بزرگی مرتکب میشه که منجر به تصمیم گیری اشتباه میشه ولی سرمربیان در کنفرانس خبری به بیان موضوعات فنی تیمشون می پردازن و به حیطه داوری که هیچ ربطی بهشون نداره وارد نمیشن. ولی در لیگ برتر ما بیشتر وقت سرمربی ها به نظر دادن راجع به قضاوت داورها است. تا موضوعات فنی . ای کاش به جای صرف و اتلاف وقت به مساله فنی تیمشون می پرداختند که نتیجه ای براشون دربر داشته باش . به شخصه به داوران کشورم افتخار می کنم . خدا تک تک داوران عزیزمون حفظ کنه ان شا الله . یا حق یا علی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *