کامرانی‌فر: عضو فیفا گفت فکر نمی‌کردم کارهای ابتدایی داوری را بلد باشی

حسن کامرانی فر کمک داور جام ملت ها

حسن کامرانی‌فر پرافتخار‌ترین کمک‌داور فوتبال ایران است. او دو دوره در جام های جهانی 2010 و 2014 حضور داشته و در المپیک هم یکی از داوران فعال بوده است. کامرانی‌فر می‌توانست در جام ملت‌های 2015 استرالیا هم به همراه علیرضا فغانی حضور در فینال را تجربه کند و کلکسیون افتخاراتش را تکمیل کند اما تقدیر این بود که او به دلیل بیماری و جراحی نتواند در جام ملت‌ها حاضر شود اما این مسئله هیچ چیز از ارزش‌های این کمک داور بین‌المللی و پرافتخار فوتبال ایران کم نمی‌کند. داوری که احتمال دارد از داوری خداحافظی کند اما قطعا فدراسیون و کمیته داوران فوتبال ایران می‌تواند از تجربیات ارزشمند این کمک داور بین‌المللی استفاده کند.
در آستانه سال نو، فارس گفت‌وگویی با کامرانی‌فر به شرح زیر انجام داد:
*دکتر فعالیت شدید بدنی را برایم ممنوع کرد
فارس: شرایط جسمانی‌تان چگونه است؟
دو ماهی است که به خاطر تشدید بیماری و توصیه‌های پزشک نباید فعالیت بدنی زیادی انجام بدهم به همین دلیل اکنون نمی‌توانم فعالیت شدید بدنی کنم و در داوری فعال باشم زیرا برایم مشکل‌ساز می‌شود.
فارس: یعنی از داوری خداحافظی می‌کنید؟
هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ام اما هر آمدنی یک رفتنی دارد. خیلی از داوران بزرگ ما بودند که اکنون دیگر در میادین حضور ندارند. این اتفاق برای همه می‌افتد.
*25 سال داوری کرده‌ام
فارس: چند سال در داوری حضور داشتید؟
من 25 سال داوری کرده‌ام. 15 سال در بالاترین سطح داوری ایران بوده‌ام و 12 سال هم در بالاترین سطح بین‌المللی در دنیا قضاوت کردم.
فارس: فوتبال هم بازی می‌کردید یا از ابتدا به داوری علاقه داشتید؟
من در نوجوانی و جوانی فوتبالیست بودم. با تیم باشگاهی در مشهد در رده جوانان به قهرمانی رسیدم اما عمر بازی‌ام زیاد نبود و باید بین فوتبال بازی کردن و داوری یکی را انتخاب می‌کردم که من داوری را انتخاب کردم.
فارس: در چه پستی بازی می‌کردید؟
در دفاع راست بودم.
* همه چیز پول نیست
فارس: از اینکه بازیکن نشدید پشیمان نیستید؟ اگرچه یکی از بهترین کمک‌داوران جهان بودید اما دستمزد فوتبالیست‌ها با داوران قابل مقایسه نیست.
همه چیز پول و درآمد نیست. من خودم داوری را آگاهانه انتخاب کردم. شاید برای پیشرفت در فوتبال شرایط آسان‌تر هم باشد اما برای پیشرفت در داوری شرایط سخت‌تر است اما من خودم ترجیح دادم داوری را انتخاب کنم و از انتخابم راضی هستم.
فارس: الگوی شما در داوری چه کسی بود و مشوق‌تان برای حضور در داوری چه بود؟
الگوی خاصی نداشتم اما شرایط برایم مهیا شد چون من در دبیرستان تربیت بدنی تحصیل می‌کردم و حضورم در این دبیرستان راه را برای قضاوت در داوری هموار کرد. من جزو اولین دوره داوران 16 ساله ایران بودم که سال 1368 تشکیل شد.
فارس: اولین داوری‌تان در لیگ برتر در کدام بازی بود؟
بازی فجر سپاسی و پیکان که در تهران برگزار شد و خیلی خوب و راحت قضاوت کردم.
فارس: اولین داوری‌تان برای استقلال و پرسپولیس را یادتان هست؟
نه. یادم نمی‌آید اما برای هر دو تیم قضاوت‌های خوبی را انجام دادم.
*مگر می‌شود در فوتبال ایران طرفدار قرمز و آبی نبود؟
فارس: طرفدار تیم خاصی بودید بخصوص اینکه شما فوتبال هم بازی کرده‌اید؟
هرکسی در فوتبال حضور داشته باشد حتی بازیکنان تیم‌های دیگر هم طرفدار یکی از دو تیم استقلال و پرسپولیس هستند، شرایط برای داوران هم همینگونه است. داوران هم ممکن است در نوجوانی و جوانی طرفدار استقلال یا پرسپولیس باشند این وضعیت در تمام فوتبال ما حاکم است اما وقتی در شغل و وظیفه حرفه‌ای باید فعالیت کنی باید عرق و تعصب دوران نوجوانی و جوانی را کنار بگذاریم. داورانی موفق هستند و به سطح بالایی می‌رسند که وظایف حرفه‌ای خود را بر همه چیز ترجیح می‌دهند و از حاشیه‌ها دوری کند. من هم وقتی داور شدم دیگر فقط به وظیفه داوری‌ام فکر کرده و می‌کنم. در جام جهانی هم داوران گاهی اوقات مجبورند برای تیم‌های رقیب کشورشان قضاوت کنند اما در آن لحظه که وارد میدان می‌شوند نگاه متعصبانه ندارند و فقط و فقط به وظیفه حرفه‌ای‌شان فکر می‌کنند.

* بعد از داوری هیچ مزیتی نداری
فارس: چرا داور نشدید، کمک‌داوری را بیشتر دوست داشتید؟
من در سطح لیگ دو سوت زده‌ام و داور وسط بوده‌ام اما احساس کردم که در کمک‌داوری راه برای پیشرفتم باز‌تر است این را با توجه به خصوصیات اخلاقی خودم تشخیص دادم. در کمک‌داوری تصمیمات بسیار بزرگی گرفته‌ام و حتی اعلام پنالتی کرده‌ام و به داوران کمک کرده‌ام.
*فارس: داوری در ایران شغل دوم است، شغل اول شما چیست؟
من کارشناس تربیت بدنی و آموزش و پرورش هستم و در دانشگاه تربیت بدنی تدریس می‌کنم البته در این سال‌ها که در داوری فعالیت زیادی داشتم مجبور بودم وقت زیادی را برای داوری بگذارم. این در حالی است که وقتی داوری را کنار می‌گذاری دیگر هیچ مزایایی نداری.
*سال 93 سالی فوق العاده بود
فارس: سال 1393 برای حسن کامرانی‌فر چطور بود؟
سال فوق‌العاده‌ای بود مثل همه سال‌های خوب دیگری که داشتم. در این سال در جام جهانی برزیل حضور داشتم. هرچند در تیم اصلی نبودم و داور ذخیره بودم اما خیلی چیز‌ها یاد گرفتم.
فارس: شما در جام جهانی 2010 هم حضور داشتید، چند قضاوت در آن جام انجام دادید؟
در 2010 من 4 قضاوت داشتم. 2 بازی کمک داور اصلی بودم و در 2 بازی کمک داور ذخیره. می‌دانید که کمک‌داوران تابعی از داوران هستند و اگر قضاوت آنها کمتر می‌شود مربوط به شرایط داور است.
* افسوس جام ملت‌ها را نمی‌خورم
فارس: جام ملت‌های آسیا را در کجا دیدید، بیمارستان یا خانه؟
من جام ملت‌ها را در خانه دیدم و هیچ احساس ناراحتی هم نداشتم. بارها گفتم که از اینکه جام ملت‌ها را از دست دادم ناراحت نیستم زیرا من در قضاوت‌های بزرگی حضور داشتم. در المپیک، 2 دوره جام جهانی، 2 دوره باشگاه‌های جهان، جام جهانی جوانان و در جام ملت‌های آفریقا و آسیا حضور داشته‌ام. پس به نداشته‌هایم فکر نمی‌کنم.
*پسرم فوتبالیست قهاری است
فارس: کامرانی‌فر چند فرزند دارد؟
من یک پسر 10 ساله به نام داریوش دارم و ماه آینده هم دخترم به دنیا می‌آید.
فارس: پسرتان را به فعالیت در داوری تشویق می‌کنید؟
این مسئله به خودش بستگی دارد اما بچه‌های داوران معمولا خاطرات خوبی از داوری ندارند زیرا پدرشان در کنارشان نیست.
فارس: داریوش چه ورزشی می‌کند؟
او فوتبالیست قهاری است.
فارس: طرفدار استقلال است یا پرسپولیس؟
او طرفدار تیم ملی ایتالیاست.
*عضو کمیته داوری فیفا گفت فکر می‌کردم کارهای ابتدایی داوری را بلد نباشی
فارس: در سال 1393 و یا در کل داوری‌تان کدام بازی‌ها را خوب قضاوت کردید که در ذهن‌تان مانده است؟
بازی‌های داخلی و خارجی خیلی خوبی را قضاوت کرده‌ام اما یکی از بهترین قضاوت‌هایم در بازی فرانسه و مکزیک در جام جهانی برزیل بود. آن قضاوت نه تنها برای خودم که برای کل جامعه داوری ایران خوب بود و نگاه جامعه بین‌المللی به داوری ایران تغییر کرد و مثبت‌تر شد. در آن بازی تصمیمی گرفتم که فیفا آن را تائید کرد و خیلی در مورد آن صحنه در فوتبال ایران و جهان بحث شد. جالب است بدانید یکی از اعضای کمیته آموزش داوران فیفا که ایرلندی بود بعد از آن مسابقه به من گفت ذهنیت اشتباهی در مورد تو داشتم. فکر می‌کردم کمک داور ایرانی حتی ابتدایی‌ترین کارهای داوری را هم بلد نباشد اما تو در بازی فرانسه و مکزیک نشان دادی که یکی از بهترین کمک‌داوران دنیا هستی. آن مسابقه باعث شد نگاه جامعه داوری بین‌المللی به داوری فوتبال ایران تغییر کند. هرچند برخی از افراد در داخل ایران می‌خواستند آن صحنه را با کارشناسی خود به بیراهه ببرند اما فیفا تصمیم من را تائید کرد و من یکی از 3 کمک داور برتر جام جهانی 2010 شدم.
*بازی استقلال و سپاهان را عالی قضاوت کردم
فارس: بهترین بازی داخلی‌تان کدام بازی بوده است؟
در سال 1388 در بازی سپاهان و استقلال قضاوت خیلی راضی‌کننده‌ای داشتم و در دقیقه 88 هم یک پنالتی را اعلام کردم.
فارس: بازی بد هم داشتید؟
باور کنید هیچ بازی بدی در ذهنم نمانده. آنقدر قضاوت‌های خوبی داشتم که اصلا بازی بدی در خاطرم نمانده است.
* هنوز تصمیم نهایی‌ام را نگرفته‌ام
فارس: برنامه شما برای ادامه کار در داوری چیست؟ اگر داوری را کنار بگذارید باز هم در جامعه داوری حضور خواهید داشت؟
من اگر تصمیم نهایی‌ام را بگیرم و بخواهم از داوری کناره‌گیری کنم و یا به توصیه‌ پزشک مجبور به این کار شوم در آن صورت جلسه‌ای با مسئولین کمیته داوران  خواهم داشت تا ببینم در چه بخشی می‌توانم به جامعه داوری کمک کنم و تمام توانم را در این بخش می‌گذارم تا تجربیاتم را در اختیار داوران جوان قرار دهم البته در کنار این کار هم می‌خواهم تحصیلاتم را در مقطع دکترای تربیت بدنی ادامه دهم. باید ببینم در جلسه با آقای اصفهانیان چه پیش خواهد آمد.

*هیچکس به من پیشنهاد رشوه نداد
فارس: در بازی‌های داخلی یا خارجی به شما از سوی تیم یا فردی پیشنهاد رشوه شد؟
هرگز در طول قضاوت‌هایم چنین پیشنهادی به من نشد. من فقط کارم را انجام می‌دادم شاید هم نحوه برخورد من به گونه‌ای بود که کسی به خودش اجازه نمی‌داد که چنین پیشنهاداتی را به من بدهد. من تمام فکر و ذکرم قضاوت درست بود. می‌خواستم با فکر راحت در آرامش قضاوت کنم.
فارس: اتفاقی که برای محسن قهرمانی افتاد بر روی جامعه داوری تاثیر منفی گذاشت نظر شما در این مورد چیست؟
اتفاقات مثبت و منفی در فوتبال تاثیر‌گذار هستند. یک اتفاق مثبت در داوری می‌تواند نگاه‌ها را به داوری مثبت‌تر کند و اتفاقی هم که برای قهرمانی رخ داد اتفاق خوبی نبود هرچند من در حدی نیستم که بخواهم به آن مسئله ورود کنم اما به عقیده من در آن مقطع شرایط خوب مدیریت نشد و باعث شد که نگاه منفی نسبت به جامعه داوری پیش بیاید. باید در آن مقطع زمانی تصمیمات بهتری گرفته‌ می‌شد.
*داوران جوان از حاشیه دوری کنند
فارس: توصیه شما به داوران جهان برای اینکه بتوانند مثل شما در عرصه بین‌المللی موفق شوند چیست؟
فقط بحث توصیه نیست. برای رشد و پیشرفت در داوری باید استعداد‌یابی کنیم و با یک روند خوب و برنامه‌ریزی استعداد‌های داوری را شناسایی کنیم. باید با برنامه‌ریزی خوب تدابیر لازم را برای کشف استعداد‌های داوران توانمند فراهم کنیم تا داوران ما بتوانند به بالاترین سطح داوری در جهان برسند. این اتفاق‌ها در سایه برنامه‌ریزی و مدیریت رخ می‌دهد. توصیه من به داوران جوان این است که همواره به دنبال دانش داوری باشند و از ارتباط با فیفا و AFC غافل نباشند و از حاشیه‌ها دوری کنند و سعی کنند همواره در آموزش داوری به روز باشند.
*از فردوسی پور گلایه دارم
فارس: در برنامه 90 هفته گذشته حرف‌هایی علیه رئیس کمیته داوری مطرح شد نظر شما در این مورد چیست؟
گلایه اول من از فردوسی‌پور است. اگر فردوسی‌پور به فکر رشد و پیشرفت فوتبال ایران است باید از این حاشیه‌ها دوری کند. این اتفاقات به ضرر داوری فوتبال ایران است. شما دقت کنید در چند هفته اخیر داوران خیلی خوب قضاوت کرده‌اند و نباید با پرداختن به این حاشیه‌ها به داوری لطمه زد. فردوسی‌پور دوشنبه برنامه‌اش را خیلی خوب در مورد داوری شروع کرد و با فیلمی که در مورد داور سوئدی پخش کرد نگاه‌ها را به داوری مثبت کرد. من با آن داور سوئدی در جام جهانی 2010، چهل روز زندگی کرده‌ام. داوری فوق‌العاده باشخصیت است اما چون در آن مسابقات داور ذخیره بود روحیه خوبی نداشت. با این حال بعد از پخش آن فیلم خوب با بحث‌های کارشناسی که لزومی هم نداشت مطرح شود به داوری ضربه زد و مردم وقتی این برنامه را می‌بینند نگاه‌شان به داوری تغییر می‌کند می‌گویند وقتی بزرگان داوری رعایت برخی مسایل را نمی‌کنند، داوران چگونه هستند.
حسن کامرانی‌فر در یک نگاه
تاریخ تولد: 30 فروردین 1351 در مشهد
تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت تربیت بدنی
قضاوت‌های بین‌المللی: 2 دوره جام جهانی، حضور در المپیک 2007، 2 دوره حضور در جام باشگاه‌های جهان در مراکش و ژاپن، قضاوت در جام جهانی جوانان و قضاوت در جام ملت‌های آفریقا و آسیا و 3 دوره قضاوت در فینال باشگاهی آسیا (دو دوره AFC کاپ، و یک دوره لیگ قهرمانان آسیا).
افتخارات: 2 دوره کاندیدای بهترین کمک‌داور آسیا، 6 دوره برترین کمک داور سال ایران

یک پاسخ

  1. چقدر عالی بود . ان شا الله جناب اقای کامرانی فر در داوری باقی بمانند خانواده داوری به ایشون افتخار می کنه . تشکر از شما .یا حق .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *