سخندان، قهرمانی و ترکی نمونه بارز داوران شایسته خراسانی هستند

علیرضا فغانی

به گزارش پارس فوتبال، شاید کمتر کسی است که بداند زادگاه داور اصلی بازی فینال مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا، روستای «جابوز» در ۱۰ کیلومتری شهرستان بردسکن است. اخیراً  بنا به دعوت اداره ورزش و جوانان و هیئت فوتبال این شهرستان، «علیرضا فغانی» برای دیدار اقوام و آشنایانش چند روزی به زادگاهش سفر کرد که این سفر فرصت یک گفت و گوی اختصاصی را برای “خراسان” فراهم کرد. با همین مقدمه کوتاه صحبت های «علیرضا فغانی» را در پاسخ به سوالات خراسان تقدیم خوانندگان عزیز می کنیم.

خانواده داورپرور!

متولد سال ۱۳۵۷ در روستای «جابوز» هستم و برای دیدن اقوام به خصوص مادر بزرگم که خیلی دلم برایش تنگ شده بود، عازم این سفر شدم. خیلی خوشحالم که پس از مدت ها فرصت حضور در این روستا و شهرستان را پیدا کردم. خوشبختانه در مدت حضور در این جا چند کلاس آموزشی هم در خدمت داوران منطقه بودم. این را هم باید بگویم که خانواده ما خانواده داوری است و علاوه بر من، پدر، همسر، پدرخانم و حتی برخی پسرعموها و پسردایی هایم هم داور هستند.

داوری، شغل نیست

هیچ وقت داوری را شغل به حساب نیاوردم و همیشه آن را حرفه می دانم. سال هاست به تهران مهاجرت کرده ام و کارمند شهرداری منطقه ۲۰ تهران هستم و داوری را تنها به حساب علاقه ام دنبال کرده ام. باید بگویم در شهرستان ها در زمینه استعدادیابی جوانان و نوجوانان در حوزه داوری بایدبیشتر تلاش شود. خوشبختانه این مهم در استان و مشهد توسط داورانی از جمله رضا سخندان و محسن ترکی در حال انجام است و در کشور ما در همه زمینه ها استعداد ورزشی وجود دارد به شرط اینکه متقاضیان استعداد خود را به مرحله ظهور برسانند و خودشان را در میدان های مختلف نشان دهند. مشوق اصلی خود را در داوری پدر و مادر و همسرم می دانم و خوشحالم که در بردسکن و کاشمر هم کلاس های استعدادیابی داوری برگزار می شود.

توکل به خدا

توکل بر خدا را در همه زمینه ها سرلوحه کار خود می دانم و معتقدم با توکل و پشتکار می توان پله های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت. از سال ۸۴ تاکنون به طور میانگین هر سال بین ۲۰ تا ۳۰ بازی را در داخل کشور قضاوت کرده ام. در عرصه بین المللی نیز تاکنون قضاوت بیش از ۱۰۰ بازی را عهده دار بوده ام.

جلب اعتماد مسئولان آسیا

خوشحالم که تیم داوری ایران با عملکرد درخشان خود توانست اعتماد مسئولان کنفدراسیون آسیا را در مسابقات جام ملت های آسیا به دست آورد تا آنها قضاوت فینال مسابقات فوتبال را به تیم داوری ایران واگذار کنند. تیم داوری ایران توانست در مسابقات فینال جام ملت های آسیا با افتخار و سربلند بیشترین قضاوت را به نام خود به ثبت برساند.

داوری ما از فوتبال ما جلوتر نیست

این حرف را قبول ندارم که عده ای می گویند که داوری ما از فوتبال ما جلوتر است؛ زیرا داوری و فوتبال ۲ مقوله جداگانه است و هر کدام راه خودشان را طی می کنند. اگر تیم ملی فوتبال به مرحله نیمه نهایی صعود می کرد، از تیم داوری قوی تر بود و یا بالعکس. چیزی که مهم است این که مردم از عملکرد تیم ملی ایران و قضاوت داوران ایرانی رضایت دارند و اگرچه تیم ملی فوتبال ایران در این مسابقات از گردونه مسابقات حذف شد، ولی پرچم جمهوری اسلامی ایران در فینال مسابقات جام ملت های آسیا با حضور داوران ایرانی بالا رفت که افتخار بزرگی است.

قطب داوری فوتبال کشور

خراسان از قدیم الایام داوران خوبی داشته و دارد که همچنان در سطح کشور و بین المللی می درخشند. سخندان، کامرانی فر، قهرمانی، تقی پور و ترکی و … نمونه های بارز داوران شایسته خراسان رضوی هستند؛ این استان بیشترین آمار داور بین الملل و کشوری را تاکنون داشته است. اگرچه کمتر به زادگاهم سفر می کنم ولی خود را یک خراسانی و بالاخص از اهالی روستای جابوز می دانم و به آن افتخار می کنم. مادر بزرگم (بی بی)، پسرعموهایم، دایی و دیگر فامیل ما هنوز در روستای جابوز زندگی می کنند و وقتی که به این روستا سفر می کنم، خاطرات دوران کودکی ام زنده می شود. مادر بزرگم را خیلی دوست دارم و همیشه وقتی به مسابقات خارج از کشور اعزام می شوم، مادر بزرگم می گوید «بهروزم» به مسافرت رفته است و با وجود اینکه سنی از او گذشته، بازی هایی که قضاوت آن را بر عهده دارم، دنبال می کند. همان طور که گفتم داوری در خانواده ما ارثی است پدرم، برادرم، همسرم، پدرخانمم و پسرعموهایم (علی و حسین) نیز داور هستند. این مطلب را هم باید اضافه کنم که مادر بزرگ و اقوام و آشنایان در زادگاهم مرا «بهروز» صدا می زنند.

یک پاسخ

  1. چقدر زیبا بود شخصیت جناب اقای فغانی فوق العاده عالی است . ان شا الله اقای فغانی عزیز و خانواده محترمشان همیشه موفق و سلامت باشند .
    تشکر خاص از شما 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *