داوران باتجربه برای دیدارهای حساس انتخاب شوند، لطفا!

داوری فوتسال

با نزدیک شدن به هفته های پایانی شانزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتسال ایران، حساسیت رقابتها در بالا و پایین جدول به اوج خود رسیده است. در تاریخ لیگهای برتر فوتسال ایران، کمتر سراغ داریم دوره ای را که تا آخرین لحظه از مسابقات چندین و چند تیم، مدعی قهرمانی بوده و هیچ تیمی هم سقوط را حق خود ندانسته و تلاش چند تیم برای بقا تنور مسابقات پایین جدولی را داغ نگه دارد.

درگیر بودن بیشتر تیم ها در مبارزه برای بقا یا قهرمانی به برگزاری لیگی سالم کمک کرده است. اتفاقی که در مرحله اول لیگ دسته اول فوتسال هم رخ داد و بر خلاف اکثر لیگ یک‌ها، نتایج داخل زمین تکلیف تیم های بالا و پایین جدول را مشخص کرد. البته در این راه نباید نقش کمیته فوتسال را در برگزاری منظم و قاطع و برنامه ریزی و نظارت صحیح بر مسابقات نادیده گرفت.

چهار هفته تا پایان مسابقات لیگ برتر فوتسال و لیگ دسته اول باقی مانده است. چهار هفته ای که می تواند یک تیم را در تاریخ فوتسال ماندگار کرده و سرنوشت تیم ها و باشگاههای مختلفی را دگرگون کند. لذا ادامه نظارت قاطع بر مسابقات می تواند به رسیدن حق به صاحبانش تاثیرگذارد.

در کنار کمیته فوتسال، کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران نیز باید با وسواسی مخصوص هفته های پایانی به چینش و بررسی عملکرد داوران بپردازد. در پاک بودن جامعه داوری و شرافت این قشر زحمتکش شبهه ای وجود ندارد اما در هفته های گذشته شاهد مواردی از بی عدالتی بوده ایم که احتمالا به دلیل شرایط سالن مسابقه و کم تجربگی داوران انتخاب شده برای یک تیم خاص می باشد. در حالی که رقابت پایین و بالای جدول به صورت فشرده در جریان است و هر گل و امتیازی در هفته های آتی تعیین کننده خواهد بود، مشاهده می شود که در دقایق پایانی چند بازی خانگی متوالی یک تیم خاص، سه الی چهار ضربه پنالتی نقطه اول و دوم نصیب میزبان می شود که با اعتراض تیم های میهمان نیز همراه است.

این تیم پایین جدولی در هفته های گذشته با کمک این پنالتی های دقیقه پایانی از شکست گریخته است. انتظار می رود کمیته داوران با بهره گیری از داوران بین المللی و با تجربه در تمام دیدارهای حساس باقی مانده، از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کند. هرچند فهرست داوران هفته بیست و سوم نیز بار دیگر صحه بر انتخاب داوران کم نام و نشان برای بازی آن تیم خاص دارد.

همچنین هفته بیست و سوم لیگ فوتسال ایران تحت الشعاع دیدار فینال‌گونه تاسیسات دریایی تهران و گیتی پسند اصفهان است. دیدار سال گذشته گیتی پسندی ها و تیم دبیری نیز شرایطی مشابه این دیدار داشت و تیم های اول و دوم جدول رده بندی با هم به رقابت می پرداختند. به یاد داریم که تصمیمات گروه داوری در اخراج اسماعیل پور و چند صحنه دیگر در شرایط بازی تاثیرگذار بود. اما بار دیگر دست تقدیر، سرنوشت یک لیگ فوتسال را به نبرد رودرروی دو مدعی شایسته سپرده است. هرچند تیم داوری خوب و با تجربه ای برای قضاوت در این دیدار انتخاب شده است، اما امیدواریم فارغ از اینکه کدام تیم برنده بازی باشد، روز خوب داوران این دیدار، روز خوبی را برای فوتسال ایران رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *