ممبینی: اگر داوری نمره‌اش از رنج پایین‌تر باشد محروم خواهد شد

هدایت الله ممبینی

هدایت ممبینی، در خصوص شکایت تیم‌ها از داوری‌ها و برخورد کمیته داوران اظهار داشت: طبق آئین‌نامه به هر داوری که قضاوت می‌کند نمره‌ای تعلق می‌گیرد که اگر این نمره از یک رنجی پایین‌تر باشد آن داور محروم خواهد شد اما در هیچ جای دنیا این محرومیت رسما اعلام نمی‌شود زیرا داور باید دوباره در زمین مسابقه حاضر شود و قضاوت کند. اما بر طبق قانون از حضور در چند بازی محروم خواهند شد.

وی در خصوص اینکه طاهری مدیرعامل باشگاه گیتی‌پسند اعلام کرده در صورت قضاوت داوران انتخاب شده مقابل مس کرمان بازی نخواهند کرد، تصریح کرد: میرغفاری از داوران جوان و خوشنام کشور است که به هر حال باید از یک نطقه شروع کند. نمی‌توان از همان اول 10 بود باید از 1 شروع کند تا 10 شود. باید دید و نگاه حرفه‌ای وجود داشته باشد. در هیچ جای دنیا پیش از مسابقه چنین مصاحبه‌هایی انجام نمی‌دهند که اگر انجام دهند، جریمه خواهند شد.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال تاکید کرد: داور ممکن است اشتباه کند در قضاوت اشتباه وجود دارد اما در پازل فوتبال کم‌اشتباه‌ترین افراد داوران هستند. به دلیل اینکه این مشکلات بیشتر است، بیشتر هم نمایان می‌شود. شما نگاه کنید در یک مسابقه فوتبال یک داور شاید در 50صحنه قضاوت کند که 49 صحنه را درست تصمیم گرفته باشد و در یک صحنه یک پنالتی نگرفته باشد. بعد می‌گویند داوران قضاوت خوبی نداشتند. در حالی که در فوتبال شاید بازیکنان، مدیران،‌ مسئولان اجرایی به مراتب اشتباهات بیشتری را داشته باشند. داوری ما پتانسیل خوبی دارد که توانسته فینال جام ملت‌های آسیا را قضاوت کند.

ممبینی افزود: باید ساختار باشگاه‌ها درست شود. شما نگاه کنید هم اکنون کدام باشگاه مدیریت کلان حرفه‌ای دارد؟ ما هم اکنون در قرن 21 هستیم و باید تلاش کنیم تا امکانات ساختار را درست کنیم. شایستگی فوتبال ما بررسی این مسائل و صحبت‌ها در خصوص این موارد نیست. سال‌هاست که فوتبال ما اسم حرفه‌ای را یدک می‌کشد اما با چنین صحبت‌هایی به جایی نمی‌رسیم.

وی افزود: من قبول دارم که کمیته داوران هم در این بین باید اقدامات لازم را انجام دهد. سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال هم باید برای تقویت کمیته داوران تلاش کنند. به نظر من در طول یک فصل باید داوران را تحت کنترل قرار داد و کلاس‌های مختلف برایشان برگزار کرد نه اینکه به صورت مقطعی باشد. البته این موارد بودجه خاص خودش را می‌خواهد که اگر فدراسیون فوتبال کیفیت بالایی می‌خواهد باید سرمایه‌گذاری هم انجام دهد.

وی در مورد اینکه مدیرعامل باشگاه گیتی‌پسند اعلام کرده در صورت حضور داوران انتخاب شده در بازی حاضر نخواهند شد، گفت: اگر باشگاهی واقعا در ایران به این گونه حضور دارد نمی‌دانم چه بگویم. به نظر من اگر آنها واقعا نمی‌خواهند حاضر شوند این حرف‌شان را عملی کنند و نیایند. مگر می‌شود یک باشگاه تصمیم بگیرد چه داوری انتخاب شود. مثل این می‌ماند که من بگویم اگر فلان مهاجم در تیم حضور داشته باشد تیم داوری در بازی حاضر نخواهد شد.

یک پاسخ

  1. خیلی جالبه ااگه یک نگاهی به لیگ های خارجی داشته باشند داورهای ان ها اشتباهات بزرگی در حین بازی دارند یا به درستی قضاوت نمی کنند ولی نه بازیکن ها و نه کادر فنی و نه هیچ باشگاهی به قضاوت ان ها انتقاد نمی کنه .اون وقت توی ایران تاسف باره همه خودشان مسوول نقد نمودن کار قضاوت داوران می دانند . نمی دانند که داوران چه کار سختی دارند و حتی نمیشه کار ان ها را. با هیچ کسی مقایسه کرد در ورزش . تشکر از شما . یا حق .یا علی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *