اصفهانیان: داور مسئله‌دار اصلا نباید در ورزش حضور داشته باشد

فریدون اصفهانیان

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: داور مسئله‌دار نه تنها در فوتبال که اصلا نباید در اطراف ورزش هم حضور داشته باشد.

اعتراض به عملکرد داوران در هفته‌های اخیر در لیگ برتر و حتی لیگ دسته اول زیاد شده است. به طوری که حتی وزیر ورزش نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و اعلام کرد در صورت اثبات تبانی در داوری در فوتبال باید برخورد قاطعی با این مسئله صورت یگیرد. صحبت های اصفهانیان در این خصوص را بخوانید:

 اعتراض به داوری‌ها نسبت به ابتدای لیگ خیلی زیاد شده است.

کمیته داوران هر آنچه که باید در مورد داوری انجام می‌داد را انجام داده است. ما قبل از شروع فصل و همچنین در نیم فصل کلاس‌هایی را برای داوران برگزار کردیم و داوران‌مان را بر اساس شایستگی‌هایی که دارند انتخاب می‌کنیم و چیدمان داوری هم بر اساس حساسیت‌های مسابقات است. برخی جاها این کارهایی که انجام می‌دهیم جواب مثبت می‌دهد و در برخی بازی‌ها هم متاسفانه جواب مثبت نمی‌گیریم و شاهد اشتباهاتی هستیم. من نمی‌گویم همه داوران ما عالی هستند اما تا زمانی که انسان در فوتبال قضاوت می‌کند شاهد اشتباه داور هم خواهیم بود. حتی در جام جهانی هم دیدید که داوران اشتباهات تاثیرگذار داشتند. با این حال کمیته داوران تلاش خواهد کرد تا این اشتباهات هر روز کم و کمتر شود.

 در هفته بیست و یکم لیگ برتر فقط ذوب‌آهنی‌ها به عملکرد داور اعتراض داشتند و معتقد بودند یک پنالتی آنها دیده نشده است.

باید فیلم بازی را نگاه کنم. اما جالب است برایتان بگویم من برنامه لیگ یک را می‌دیدم یک مربی در پایان مسابقه می‌گفت داور بد بوده و مربی دیگر از همان داور کلی تعریف و تمجید می‌کرد. من که واقعا از این رفتارها سر در نمی‌آورم.

 وزیر ورزش هم هفته گذشته از احتمال تبانی در داوری فوتبال سخن گفت و اینکه باید برخورد قاطعی با متخلفین واقعی صورت گیرد. نظر شما در این مورد چیست؟

صد در صد من با این مسئله موافقم. به عقیده من اگر داوری مسئله‌دار باشد نباید حتی اطراف ورزش هم دیده شود و باید با او برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد اما من هر چه به عقل خود رجوع می‌کنم بعید می‌دانم داوران ما اشتباهات‌شان عمدی باشد. اما اگر اثبات شود که داوری عمدی اشتباه کرده باید او را از داوری و ورزش کنار گذاشت.

جلسه‌ای که تاج درخواست کرده بود تا با شما و کفاشیان داشته باشد، برگزار شد؟

ابتدا بگویم این جلسه به خواست من بود اما من چون مطالب را رسانه‌ای نمی‌کنم اینگونه مطرح شد که تاج درخواست چنین جلسه‌ای را کرده است. بله این جلسه هفته گذشته و پس از جلسه هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار شد.

 خروجی جلسه چه بود؟

من در مورد حق و حقوق عقب افتاده داوران صحبت کردم و همچنین در مورد اشتباهات فنی داوران هم صحبت کردیم و قرار شد کارهایی را انجام دهیم تا اشتباهات داورها کمتر شود. مقرر هم شد که مطالبات داوران در اسرع وقت پرداخت شود. در گذشته بازیکنان هم بازی می‌کردند و هم داوری. اما اکنون بازیکن تا 45 سالگی فوتبال بازی می‌کند و هیچ کسی دوست ندارد که داوری کند مگر آنهایی که واقعا به داوری علاقمندند و به این حرفه عشق می‌ورزند.

 چرا در گذشته بازیکنان داوری می‌کردند؟

به خاطر اینکه در گذشته داورها حقوق می‌گرفتند اما بازیکنان برای بازی گرفتن باید پول هم می‌دادند. به همین خاطر خیلی بازیکنان دوست داشتند داوری هم بکنند. من خودم هم بازی می‌کردم هم داوری. آن زمان دستمزد داوران 2 تک‌تومنی بود (20 ریال) بعد از آن دستمزدها به 8،10 و 20 تومان رسید اما اکنون یک داور بر فرض 30 هفته در لیگ برتر قضاوت کند و در هر قضاوت یک میلیون تومان دستمزد بگیرد حداکثر در یک فصل 30 میلیون تومان پول می‌گیرد. آن هم در حالی که خرج فیزیوتراپ، بدنساز، تغذیه و … دارد.

 تغییر داوری در بازی مس کرمان و گیتی‌پسند در لیگ یک خبرساز شده است. علت این مسئله چیست؟

من از این اخبار تعجب می‌کنم زیرا تغییر داوران از اختیارات رئیس کمیته داوران است. رئیس کمیته اختیار تغییر در لیست داوران را دارد مگر در یک بازی لیگ برتر که داور را تغییر دادیم اتفاقی افتاد؟ ما برای بهتر شدن شرایط گاهی اوقات این کار را انجام می‌دهیم و این مسئله عجیبی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *