ابوالفضلی: قبل از فینال کسی یاد ما نبود

محمدرضا ابوالفضلی
به گزارش خبرگزاری فارس محمد‌رضا ابوالفضلی یکی از اعضای تیم داوری ایرانی بود که توانستند با عملکرد خوب‌شان قضاوت فینال جام ملت‌های آسیایی 2015 را برعهده بگیرند.
ابوالفضلی به همراه علیرضا فغانی و رضا سخندان به خوبی از عهده قضاوت فینال این مسابقات برآمدند و در طول جام هم عملکرد بسیار خوبی داشتند.
ابوالفضلی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس در مورد قضاوت فینال و عملکرد‌شان در این تورنمنت صحبت‌های زیر را انجام داد که در زیر می‌خوانید.
فارس: از قضاوت‌هایی که در جام ملت‌های 2015 آسیا انجام دادید صحبت می‌کنید؟
جام ملت‌های آسیا در سطح بسیار بالایی برگزار شد. می‌دانید پس از جام جهانی حساس‌ترین رقابت‌های ملی جام ملت‌های هر قاره است. خوشبختانه در این مسابقات تیم داوری ایرانی عملکرد خوبی داشت. جا دارد از دوستانی که ما را راهنمایی کرده‌اند و از پیشکسوتان داوری که پشتیبان ما بودند تشکر کنم. باید از حسن کامرانی‌فرد هم یادی کنیم به دلیل بیماری‌ای که برای کامرانی‌فرد به وجود آمد علی رقم شایستگی که او داشت نتوانست در تستی که گرفته شد قبول شود و من جایگزین شدم. با وجود اینکه دوست داشتیم تیم ملی به فینال برسد و مردم شاد شوند اما این اتفاق نیفتاد و ما قاضی فینال شدیم.
فارس: خیلی‌ها می‌گویند جامعه داوری در ایران مظلوم است، به نظر می‌رسد با عملکرد خوبی که تیم داوری ایرانی در جام ملت‌های 2015 داشت خیلی از نگاه‌ها تغییر کند؟
خدا را صد هزار مرتبه شکر که در این رقابت‌ها عملکرد خوبی داشتیم. اگر سطح داوری ما از سطح فوتبال‌مان بالاتر نباشد کمتر نیست. اعتمادی که کنفدراسیون فوتبال آسیا به داوران ایرانی دارد به خوبی بیانگر این مسئله است. متاسفانه در داخل کشور داوران مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و هجمه‌های زیادی علیه داوران است. مدیران، مربیان و بازیکنان باید سعه صدر بیشتری داشته باشند و اجازه دهند داوران کار خود را انجام دهند. باید رفتار بهتری نسبت به داوران داشته باشیم. متاسفانه با اولین اشتباه دیوار کوتاه‌تری از داوری پیدا نمی‌کنند و تمام تقصیرات را به گردن او می‌اندازیم. باید به داور اجازه دهیم به دور از استرس و حاشیه کارش را انجام دهد و از آنها حمایت کنیم.
فارس: اکنون که به عملکردتان در جام ملت‌ها نگاه می‌کنیم چقدر از قضاوت‌هایتان راضی هستید؟
نمی‌توانم از خودم تعریف کنم اما واقعا از درون از کاری که کرده‌ام خوشحال و راضی هستم. اشتباه در داوری امری غیرقابل انکار است اما اشتباهاتی که من داشتم در نتیجه تاثیر‌گذار نبود و از این بابت خدا را شکر می‌کنم. به هر حال از عملکردم رضایت دارم. وقتی قضاوت فینال مسابقات به تیم داوری ایرانی سپرده شده این نشان می‌دهد که عملکرد خوبی داشتیم.
فارس: آیا مسئولان نسبت به این موفقیتی که به دست آمد توجه داشتند؟
دوستان لطف زیادی به ما داشتند. مسئولان دپارتمان داوری و تعدادی از داوران عزیز زحمت کشیدند و در بازگشت به استقبال ما آمدند. البته هیچ کدام از مسئولان در 30 روزی که ما در استرالیا بودیم حالمان را نپرسیدند. حتی پس از پایان مرحله مقدماتی جام ملت‌ها مصاحبه‌ای برای داوران تدارک دیده شد و در آنجا از شبکه‌های ابوظبی، الکاس، شبکه‌های تلویزیونی ژاپنی و … برای مصاحبه حاضر شدند اما ما فقط آن روز به رختکن رفتیم و لباس مان را عوض کردیم و بازگشتیم. در آنجا هیچ خبری از رسانه‌های ایرانی نبود و با وجود اینکه آنها در استرالیا حاضر شدند در آن مصاحبه‌ها شرکت نکردیم. اما وقتی به فینال رسیدیم تازه یادمان افتاد که تیم داوری ایرانی هم اینجا حاضر است.

فارس: در این میان حتی برخی اعلام می‌کردند حضور تیم داوری ایرانی در فینال جام ملت‌ها به خاطر به دست آوردن دل اهالی فوتبال ایران به خاطر عملکرد بد بنجامین ویلیامز در دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا در دیدار مقابل عراق که منجر به حذف تیم ملی ایران شد، است؟
واقعا قضاوت ما هدیه‌ای برای فوتبال نبود. عملکرد خودمان و لطف خدا باعث شد این اتفاق بیفتد و اولین فینال آسیایی را داوران ایرانی قضاوت کنند. البته این مسئله به عملکرد تیم ملی هم بستگی داشت و قطعا اگر ایران به فینال می‌رسید ما زودتر بازمی‌گشتیم. ما هم دوست داشتیم تیم ملی به فینال برسد و از این مسئله خوشحال می‌شدیم اما حالا که این اتفاق نیفتاد از اینکه توانستیم با حضور در فینال ذره ای دل مردم را شاد کنیم خوشحالیم. شما ببینید در جریان این مسابقات قضاوت دیدار عراق و ژاپن که حریفان احتمالی تیم ملی در مرحله یک چهارم نهایی بودند به ما سپرده شد. اگر بحث خاصی بود قضاوت این مسابقه به ما داده نمی‌شد.
فارس: فکر می‌کنید با سپرده شدن قضاوت فینال جام ملت‌های آسیا تیم داوری ایران بتواند در جام جهانی 2018 قضاوت کند؟
قضاوت فینال جام ملت‌ها ضمانت اجرایی برای حضور در جام جهانی نیست. عملکرد داوران در نزدیکی جام جهانی و قبل از آن باعث می‌شود در تیم داوری جام جهانی قرار بگیرد. البته بدون شک این قضاوت‌ها برای جام جهانی در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند در کاندید بودن ما نقش داشته باشد. ما تمام تلاش‌مان را کردیم در این مسابقات به نحو احسن قضاوت کنیم. خوشبختانه از عملکرد ما راضی بودند و امیدواریم با تلاشی که می‌کنیم این قضاوت‌ها منتج به حضور در جام جهانی شود و ما را در رسیدن به آن هدف کمک کند.
فارس: آیا در پایان صحبت خاصی دارید؟
می خواهم یک تشکر ویژه از همسر، خانواده و پدر و مادرم داشته باشم. آنها در این مدت کمک زیادی به من کردند از مسئولان داوری و پیشکسوتان هم تشکر می‌کنم. جا دارد از روسای خودم در شهرداری که با کمک‌شان اجازه فعالیت بهتر در جام ملت‌ها را دادند تشکر ویژه‌ای داشته باشم. باید دیدگاه فدراسیون و اهالی فوتبال به جامعه داوری تغییر پیدا کند. شما می‌دانید حق‌الزحمه ما بسیار ناچیز است و چشمداشت زیادی هم نداریم. اما توقع داریم همان نگاهی که به تیم ملی و فوتبال می‌شود به داوران هم داشته باشند. متاسفانه مسئولان کشور و فوتبال هیچ حالی از ما نپرسیدند و این در حالی بود که ما توانستیم عملکرد خوبی در این مسابقات داشته باشیم و کاری کنیم که در فینال جام ملت‌های آسیا نامی از ایران هم مطرح شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *