فغانی : هدفم در استرالیا جام جهانی 2018 بود

علیرضا فغانی داور دربی

داور ایرانی دیدار پایانی جام ملت های آسیا با اشاره به رضایت AFC از قضات دیدار فینال گفت: هدفم از قضاوت در جام ملت‌ها قرار گرفتن در میان اصلی‌ترین نامزدهای داوری جام جهانی 2018 بود.

علیرضا فغانی پس از قضاوت موفقیت‌آمیز در فینال جام ملت‌های آسیا و بازگشت به ایران در گفت‌وگو با ایسنا، به سوالات مختلفی درباره قضاوتش در جام ملت‌های آسیا پاسخ داد که در زیر می‌آید:

** اگرچه حذف تیم ملی در جام ملت‌ها بسیار ناراحت‌کننده بود اما انتخاب شما به عنوان داور فینال این رقابت‌ها، باعث افتخار داوری فوتبال ایران شد؛ چه نظری در این باره‌ دارید؟

واقعا باعث ناراحتی و تاسف ما بود که تیم ملی با وجود شایستگی‌هایی که داشت اما نتوانست به جمع چهار تیم پایانی جام ملت‌ها راه یابد. ما از ابتدای مسابقات با توجه به شناختی که از توانایی‌های تیم ایران داشتیم، سعی کردیم از حداقل فرصتی که برای قضاوت بدست می‌آوریم بهترین استفاده را داشته باشیم تا با صعود ملی‌پوشان به مراحل نهایی و از بین رفتن احتمال قضاوت ما در آن مراحل، توانسته باشیم در قبل کارنامه خوبی به جای بگذاریم. همچنین از تمام پیشکسوتان داوری و اصحاب رسانه که با حمایت‌هایشان به من انگیزه مضاعف دادند، تشکر می‌کنم.

** یعنی پیش از انتخاب به عنوان داور فینال، از عملکردتان رضایت داشتید؟

هدفم در جام ملت‌ها این بود که با عملکرد خوب بتوانم در لیست کاندیداهای جدی قضاوت در جام جهانی 2018 قرار بگیرم. خدا را شکر در سه بازی که از مرحله گروهی قضاوت کردم، توانستم به نتیجه دلخواه برسم؛ البته قطعا اشتباه‌هایی داشتم اما تاثیرگذار نبود.

** پیش‌بینی می‌کردید به عنوان داور فینال انتخاب شوید؟

امیدوار بودم. با توجه به راهیابی استرالیا و کره‌جنوبی به فینال و همچنین رویکردی که AFC در انتخاب داوران بازی‌های حساس دارد و همواره سعی می‌کند از داوران باتجربه‌تر استفاده کند، شانس قضاوت من بیشتر شده بود. البته من سپردن قضاوت بازی فینال را یک هدیه از سوی AFC نمی‌دانم بلکه این مسوولیت، بار سنگینی بود که روی دوش تیم داوری گذاشته شد و خوشحالیم با عنایت خداوند توانستیم از آن سربلند بیرون بیاییم. اگر قهرمان جام ملت‌ها بخاطر یک اشتباه داور تغییر می‌کرد، کارنامه ما خیلی خراب می‌شد.

** در پایان مسابقه مسوولان داوری AFC چه نظری درباره قضاوت شما داشتند؟

خوشبختانه آنها تا پیش از بازی فینال از عملکرد تیم داوری ما ابراز رضایت کرده بودند و در پایان جام هم رییس کمیته داوران AFC از من تشکر کرد و گفت که قضاوت خوبی داشتید. به هر حال بازی فینال بسیار حساس است و این حساسیت می‌تواند قضاوت هر داوری را تحت تاثیر قرار دهد.

** اشتباه‌های بنجامین ویلیامز استرالیایی برای تیم ملی گران تمام شد؛ وقتی شما داور فینالی شدید که یک طرف آن استرالیا بود، آیا توصیه یا ابراز نگرانی را از انتخاب‌تان احساس کردید؟

خیر؛ به هیچ وجه چنین نشد. فوتبال حرفه‌ای است و مسوولان کنفدراسیون آسیا و همینطور داوری AFC اصلا چنین صحبت‌هایی نداشتند و استرالیایی‌ها هم ابراز نگرانی نکردند. در داوری‌های امروز تاکید بر این است که داوران و مسوولان کمیته داوری خودشان را درگیر مسایل حاشیه‌ای نکنند و همینطور هم هست. به طور مثال مشخص بود وقتی تیم ایران از گروهش صعود کند با یکی از دو تیم ژاپن یا عراق بازی خواهد کرد اما قضاوت بازی این دو تیم را به من دادند. داوران سعی می‌کنند روی کارشان تمرکز کنند و به این موارد احتمالی توجهی نداشته باشند.

** AFC قضاوت ویلیامز را در بازی ایران و عراق چطور ارزیابی کرد؟

برنامه آنالیز قضاوت‌ها به این گونه بود که معمولا نکات مثبت قضاوت داوران در جلسات گروهی تشریح می‌شد تا به افزایش تجربه داوران منجر شود و برای خود داور هم انگیزه مضاعفی باشد. اما نکات منفی در جلسات آنالیز شخصی با خود داور بیان می‌شود.

** در فضای عمومی میان داوران، صحبتی از نحوه قضاوت ویلیامز به زبان می‌آمد؟

داوران مشخصا درباره عملکرد دیگران صحبتی نمی‌کنند چرا که همیشه نگرانند که شاید این اتفاق در آینده برای خودشان بیفتد. حتی من هم ترجیح دادم درباره قضاوت ویلیامز اظهارنظری نداشته باشم.

** با توجه به موضع کارلوس کی‌روش مبنی بر اینکه AFC نباید قضاوت این بازی را به داوری می‌داد که یک پرونده شکایت باز با مسوولان تیم ایران دارد؛ شما چه نظری دارید و آیا این تصمیم AFC غیرحرفه‌ای بود؟

واقعا نمی‌توانم نظری در این باره بدهم اما همانطور که گفتم AFC قضاوت بازی ژاپن و عراق را هم به من داد آن هم در شرایطی که برخورد ایران با یکی از این دو تیم حتمی بود. همچنین در فوتبال حرفه‌ای برای داوران در وهله اول کارنامه خودشان مهم است و تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهند آن را خراب کنند. مطمئن هستم داور بخاطر لج‌بازی و مسایل حاشیه‌ای دیگر قصد ندارد قضاوتش را خدشه‌دار کند.

** درباره صحنه اخراج پولادی و اینکه ویلیامز انگار فراموش کرده بود قبلا به پولادی کارت زرد داده، چه نظری دارید؟

برای ما اینکه داور فراموش کرده یا نکرده که به یک بازیکن کارت زرد داده چندان مهم نیست اما در عین حال شیطنت مهرداد پولادی در آن صحنه برای هیچ کسی پوشیده نیست! هیچ دلیلی نداشت بازیکنی که یک کارت زرد دارد در صحنه‌ای که می‌توانست به مسیر دیگری برود اما شیطنت کند و در آخرین لحظه پایش را به بدن دروازه‌بان حریف بزند! همان حرکت پولادی بود که باعث واکنش دروازه‌بان عراق شد.

** یعنی معتقدید داور به درستی پولادی را اخراج کرد؟

من اصلا قضاوتی درباره آن صحنه ندارم؛ نمی‌گویم پولادی باید کارت می‌گرفت یا نمی‌گرفت و درباره اخطار گرفتن دروازه‌بان عراق هم نظری ندارم اما حرفم این است وقتی پولادی اخطار دارد، چه دلیلی داشت در آن صحنه آن حرکت را داشته باشد و با زدن پایش به دروازه‌بان شیطنت کند؟ من آن صحنه‌ را بارها و بارها دیدم و مشخص بود پولادی در آخرین لحظه پایش را به دروازه‌بان عراق زد.

** با قضاوتی که در فینال جام ملت‌ها داشتید، می‌توانیم از الان شما را یکی از داوران حتمی جام جهانی 2018 بدانیم؟

به هر حال از الان به بعد هم باید تمام تلاشم را داشته باشم. از قضاوت‌هایی که در استرالیا داشتم رضایت دارم و از امروز با تمام انرژی و تمرکز برای داوری در مسابقات لیگ برتر استارت می‌زنم تا قوی‌تر از گذشته باشم.

** چرا AFC تنها چند ساعت بعد از بازی فینال شما را به ایران بازگرداند و حتی فرصت کوتاهی برای استراحت نداشتید؟!

بلیت‌های بازگشت داوران از استرالیا از قبل رزرو شده بود و طبیعتا ما هم بلافاصله بعد از فینال سریع به فرودگاه رفتیم.

** استقبال از شما در ایران چگونه بود؟

باید از فریدون اصفهانیان و حسین عسگری به عنوان مسوولان داوری فوتبال ایران تشکر کنم که لطف کردند و برای استقبال به فرودگاه آمدند. امیدوار بودم با عملکردم در این رقابت‌ها شرمنده مسوولان و داوران، پیشکسوتان داوری و تمام مردم ایران نشوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *