عسگری: فغانی به درستی پنالتی گرفت

حسین عسگری نائب رئیس کمیته داوران

رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال با تشریح وضعیت داوری ایران در فصل جدید، توجه اهالی فوتبال و رسانه‌ها را به جوانگرایی و آینده سازی داوری ایران جلب کرد.

حسین عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابتدا به دیدارهای هفته‌ سوم لیگ برتر فوتبال اشاره کرد و گفت: هیچ گزارشی خاصی درباره این که عملکرد داوران در نتیجه‌ بازی‌ها موثر باشد به دست ما نرسیده است. درباره دیدار استقلال و سپاهان هم در صحنه پنالتی و خطا کاملا مشخص بود. طبق قانون اگر توپ به دست بازیکن بخورد در حالی که حالت دست غیرطبیعی است، هند محسوب می‌شود.

وی افزود: بارها دیده شد که بازیکن یا مربی در بازی تصور کرده‌اند که تشخیص داور اشتباه است، اما بعد با دیدن فیلم به اشتباه خود اعتراف کرده‌اند. نمی‌دانم چه اصراری است که مربیان و بازیکنان این قدر سریع درباره مسائل داوری صحبت کنند. ما با وجود آن که کلاس‌های زیادی برای آموزش داوران برگزار می‌کنیم. از آنها می‌خواهیم که جایگیری مناسبی داشته باشند تا اتفاق واقعی را ببینند پس چطور ممکن است که مربیان با آن زاویه نامناسب همیشه اتفاق واقعی را ببینند؟

عسگری همچنین گفت: در صحنه پنالتی سپاهان، فغانی بسیار صحیح و کامل جاگیری کرده بود. باشگاه‌ها هم بهتر است پیش از فصل یک کارشناس خبره استخدام کنند که مسائل داوری و مخصوصا هند را به آنها آموزش دهد.

وی درباره تاثیرگذاری قانون منع مصاحبه مربیان و بازیکنان درباره داوری‌ها نیز، گفت: تا جایی که خبر داریم با همه مواردی که ما با کمیته‌ انضباطی منعکس ‌کرده‌ایم برخورد شده است. اگر این قانون تداوم داشته باشد، در آینده جا می‌افتد.

رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال در ادامه درباره ضعف داوری ایران در بعد بین‌المللی و برنامه‌های فدراسیون برای بهبود وضعیت، گفت: مشغول پشتوانه سازی هستیم، اما این کار زمان می‌برد. قبلا ناظران AFC سه بازی داخلی یک داور را نظارت می‌کردند و در صورت تایید، آن داور الیت بین‌المللی می‌شد، اما امروز تنها در بازی یک داور مورد نظارت قرار می‌گیرد و در صورت تایید، داور باید در کلاس‌های مربوط و آزمون‌های مختلف شرکت کند. از دو سال پیش برنامه‌ای برای معرفی داوران بین‌المللی جدید داشتیم که درباره موعود بنیادی‌فر جواب داد و اواخر شهریور در کلاس الیت در مالزی شرکت می‌کند.

عسگری افزود: آنچه وظیفه ما به عنوان دپارتمان و کمیته‌ داوران بود انجام داده‌ایم و باقی مسائل به خود داوران باز می‌گردد. آنها باید دید حرفه‌ای داشته باشند. متاسفانه دو داوری که انتظار داشتیم بین‌المللی شوند تایید نشدند. خورشیدی تایید ناظران AFC را نگرفت و اکبریان در کلاس‌های AFC مردود شد.

وی درباره خروج نام سعید بخشی زاده و یدالله جهانبازی از فهرست داوران الیت نیز، گفت: برخی می‌گویند که این کار اشتباه کمیته‌ داوران بوده است در حالی که این طور نیست. اکنون بخشی زاده کجاست؟ او از همان زمان مصدوم بود و بعد پایش را جراحی کرد. آقایانی که دشمن داوری هستند اطلاعات غلط می‌دهند. متاسفانه این افراد خود جزو جامعه داوری هستند.

عسگری افزود: وقتی برای لیگ برتر از بخشی زاده دعوت کردیم، گفت که هنوز آماده نیست. همین طور وقتی ترکی مصدوم شد، همین افراد گفتند که او خودش هر گاه خواست داوری می‌کند. او هنوز مشکل زانو دارد. مظفری زاده هم که خودش خداحافظی کرد.

رییس دپارتمان داوری بار دیگر به قضاوت‌های فصل جدید لیگ برتر اشاره و خاطر نشان کرد: پنج داور بزرگ ما کنار رفته یا بازنشسته شده‌اند. با این حال در هفته‌ اول و دوم هیچ داور یا کمک داوری تکراری نبود. این مساله‌ای است که اهالی فوتبال و رسانه‌ها به آن توجه نمی‌کنند. در کدام دوره لیگ چنین شرایطی بوده است؟

وی درباره اظهارات جنجال برانگیز محسن قهرمانی تیم گفت: مردم خودشان بهتر می‌دانند و بهتر می‌توانند درباره این حرف‌ها قضاوت کنند. من کاری به این حرف‌ها ندارم و نمی‌خواهم درباره‌اش صحبت کنم.

عسگری درباره صحبت‌های رضا غیاثی مبنی بر این که اصفهانیان، عسگری و دیگران چون در کلاس‌های داوری تدریس می‌کنند، برای افزایش حق التدریس خود تلاش کرده‌اند، اما برای افزایش حق الزحمه داوران تلاش نکرده‌اند، گفت: از داوران بپرسید که در کلاس‌های داوری که کفاشیان، آیت اللهی، تاج و سایر مدیران فوتبال حضور داشتند، من چه درخواست‌هایی داشتم؟ من از آنها خواستم حق الزحمه داوران اضافه شود و مطالبات گذشته پرداخت شود. اگر داوری غیر این گفت هر چه می‌خواهید به من بگویید!

وی در پایان درباره شکایت باشگاه استقلال از علیرضا فغانی، داور دیدار این تیم برابر سپاهان، گفت: اشکال ندارد. این کار قانونی است. استقلال می‌تواند از داور شکایت کند و ما هم جواب‌شان را می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *