عسگری: کارهای داوری به دپارتمان سپرده شد

عسگری

حسین عسگری در حاشیه جلسه توجیهی و فنی داوران فوتبال گفت: پیش از شروع مسابقات لیگ باید کلاس‌های توجیهی را برگزار کنیم و به صورت خیلی خاص و مشخص مسائل روز داوری را به داوران آموزش دهیم. قوانین بین داوران ما باید کاملاً تشریح شود و یکنواخت باشد که از همین رو از شرکت کنندگان در این کلاس‌ها خواسته‌ایم مسائل را تجزیه و تحلیل کنند و بعد از بررسی فرم تجزیه و تحلیل هر داور قوانین را تشریح می‌کنیم تا داوران با آمادگی فنی بالایی وارد مسابقات شوند.

وی ادامه داد: باید در لیگ این اتفاق بیفتد که تمام داوران یکسان تصمیم بگیرند و به گونه‌ای نباشد که در دو صحنه شبیه به هم، هر داور یک نظر داشته باشد. بحث اشتباهات از قوانین جداست و مطمئناً اشتباهاتی در داوری وجود دارد که ممکن است در هر بازی رخ دهد، اما تلاش ما این است تا قوانین را بین داوران یکسان کنیم.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال با بیان اینکه در کلاس توجیهی داوران بیشتر بحث آموزش و هماهنگی مدنظر کمیته و دپارتمان داوری است، خاطرنشان کرد: تست آمادگی جسمانی نیز بعد از کلاس‌ها برگزار خواهد شد و یقیناً در این تست داورانی که آمادگی لازم را نداشته باشند، از لیست خارج می‌شوند و لیست داوران ما ریزش خواهد داشت. آمادگی جسمانی مهمترین و ساده‌ترین موضوع برای یک داور است که هر داوری باید برنامه‌ریزی منظمی برای آمادگی‌اش داشته باشد.

عسگری در پاسخ به این سؤال که چند داور جدید در کلاس‌ها شرکت کرده‌اند و قرار است به لیست داوران لیگ برتری اضافه شوند، گفت: 20 داور جوان به کلاس‌ها آمده‌اند و آنها را به این دلیل دعوت کرده‌ایم که به مرور آینده داوری را تضمین کنیم و پشتوانه‌سازی داشته باشیم. اگر چند سال دیگر داوران با تجربه‌ای چون ترکی، فغانی و … با داوری خداحافظی کنند، باید داورانی باشند که جایگزین آنها شوند.

وی یادآور شد: ورود داوران جدید باعث ایجاد انگیزه و رقابت بین دیگر داوران نیز می‌شود. باید شرایطی ایجاد شود که اگر داوران با تجربه ما چند بازی پشت سر هم قضاوت کردند فکر نکنند که هر هفته باید سوت بزنند و این مسئله در آنها ایجاد بی‌تفاوتی نکند. باید حس رقابت بالا برود و ورود داوران جدید و جوان لازم بود.

عسگری درباره اینکه داوران بین‌المللی ایران چه زمانی به فیفا معرفی خواهند شد، اظهار داشت: منتظر بخشنامه فیفا هستیم که هر ساله به فدراسیون‌ها اعلام می‌کند. این بخشنامه تا یک ماه آینده دریافت خواهد شد و بعد از بررسی شرایط داوران بین‌المللی‌مان را معرفی خواهیم کرد. ما می‌توانیم 7 داور و 9 کمک داور را به فیفا معرفی کنیم که این میزان سهمیه در بین کشورهای آسیایی بیشترین سهمیه است.

وی در خصوص اینکه فصل گذشته با فریدون اصفهانیان مشکلاتی داشت و آیا این مشکلات این فصل هم ادامه دارد یا نه، گفت: ما مشکلی با یکدیگر نداریم. فصل گذشته هم اگر به خاطر داشته باشید، به خاطر مشکلاتی که وجود داشت از هفته‌های ابتدایی کنار کشیدم و فعالیتی در داوری نداشتم. مشکلات و اختلافات قانونی بود، چرا که کارهای اجرایی مربوط به دپارتمان داوری است و این موضوع در نیم فصل اول لیگ سیزدهم رعایت نشده بود.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال کشورمان یادآور شد: از نیم فصل دوم که مسابقات حساس‌تر شده بود، کارهای اجرایی مربوط به داوران را انجام دادیم که باعث شد تنش‌ها از بین برود. هرچند برخی مشکلات هم شیطنت‌هایی از بیرون بود که اعضای خانواده داوری این شیطنت‌ها را به راه می‌انداختند.

عسگری در پاسخ به این سؤال که تجهیزات درخواستی دپارتمان و کمیته داوری برای داوران تهیه خواهد شد یا نه، عنوان کرد: سعی و تلاش‌مان این است که این موضوع را پیگیری کنیم تا داوران‌مان مجهز شوند. من در این خصوص تصمیم گیرنده نیستم. مسائل مالی و خرید تجهیزات به عهده من نیست، اما به آقای تاج نامه زده‌ایم که برای داوران تجهیزات را فراهم کنند.

وی ادامه داد: تاج خدمات زیادی را به فوتبال ما ارائه کرده و امیدوارم این بار هم برای جامعه داوری قدمی جدید بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *