فنایی: آموزش احترام به جای اتهام در دانشگاه جام‌جهانی

محمد فنایی

1- قضاوت در فینال جام‌جهانی افتخار بزرگی است که همه داوران دوست دارند به این افتخار برسند. نیکولا ریتزولی خیلی دوست داشت که بازی را اداره کند و در انجام اجرای قانون مقداری ضعیف عمل کرد. ریتزولی وظیفه‌اش را به خوبی انجام داد اما می‌توانست بهتر عمل کند و قانون قوی‌تر اجرا شود. در نیمه اول به دلیل تکل خشن بازیکن آلمان که با کف پا، ساق پای بازیکن آرژانتین را زد می‌توانست به بازیکن آلمان کارت قرمز نشان دهد و در نیمه دوم نیز دروازه‌بان آلمان با بی‌احتیاطی از دروازه خارج شد و مهاجم آرژانتین را زد و داور می‌توانست در آن صحنه اعلام پنالتی کند که داور به اشتباه خطای بازیکن آرژانتین را گرفت. در کل داور بازی را اداره کرد و مطمئن هستم فیفا از داور فینال کاملا حمایت می‌کند.

2- دراین جام اشتباهات داوری بسیار زیادی وجود داشت و داوران دچار اشتباهات فاحشی شدند. اشتباهات این جام‌جهانی بسیار زیاد بود و حتی داوران بزرگ اشتباهات خیلی بزرگی کردند اما نکته مهم این بود که داوران مورد اتهام قرار نگرفتند، همچنین شکایت و اعتراضی صورت نگرفت. نکته مهمی که این بازی برای فوتبال و مربیان ایرانی داشت این بود که باید در اعتراض به داور را ببندیم به دلیل اینکه اشتباه عضوی از فوتبال است. ما باید از این جام‌جهانی درس بگیریم و تیم‌ها و سرمربی‌ها بدانند که باید نسبت به داور احترام داشته باشیم نه اتهام. خودمان داور را تنبیه و بی‌آبرو نکنیم.

3- جام‌جهانی به پایان رسید اما فوتبال ایران باید از این جام‌جهانی درس‌های بزرگی بگیرد و پرونده جام‌جهانی را طوری ببندیم که بتوانیم از این دانشگاه بزرگ فوتبالی برداشت مثبت داشته باشیم. این دانشگاه بزرگ فوتبالی می‌تواند به ما در پیشرفت فوتبال و داوری کمک بزرگی کند و ما نیاز داریم که در فوتبال پیشرفت کنیم و فقط به این ننازیم که تنها در مقابل آرژانتین خوب بازی کردیم. باید یاد بگیریم و پیشرفت کنیم. در شأن 80 میلیون ایرانی نیست که پیشرفت نکنیم. این جام‌جهانی نشان داد که چه مقدار ما در داوری و فوتبال از دنیا عقب هستیم و باید برای رسیدن به هدف تلاش‌مان را بیشتر کنیم و الگوبرداری داشته باشیم.

4- این اشتباه است که ما امروز پرونده را ببندیم و چهار سال دیگر و با شروع جام‌جهانی پرونده را باز کنیم. با این کار چیزی به فوتبال ما اضافه نمی‌شود. ما پتانسیل پیشرفت را داریم و حتی می‌توانیم از بوسنی نیز بهتر عمل کنیم. باید دست از لجبازی‌برداریم و از مدیران توانمند در تمام بخش‌ها استفاده کنیم. باید در داوری خیلی بهتر شویم و داوران توانمندی خود را نشان دهند. عیب بزرگی که فوتبال ما دارد این است که مربی، تماشاگران و غیره با کوچک‌ترین اشتباه، داور را مورد اتهام قرار می‌دهند اما در جام‌جهانی برخی تیم‌ها با اشتباهات فاحش داور حذف شدند اما هیچ‌وقت به داور تهمت نزدند. باید این فرهنگ در فوتبال‌ما جا بیفتد. ‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *